PENGENALAN
Menurut
Sumarjo (2010), novel boleh ditakrifkan sebagai produk masyarakat. Hal ini
demikian kerana novel dibentuk oleh anggota masyarakat berdasarkan
desakan-desakan emosi atau rasional dalam masyarakat.Manakala dalam istilah novel berasal daripada
perkataan novella iaitu daripada bahasa Itali yang membawa maksud
‘perkhabaran baru’.Novel dalam konteks ini dimaksudkan sebagai kisah rekaan
atau fiksyen yang panjang berbanding cerpen yang merupakan kategori cerita
rekaan yang bersifat prosa.Perkara atau pokok utama dalam menghasilkan karya
ialah keupayaan penulis mengungkapkan isi atau persoalan mengenai tema yang
ingin dicorakkan.
Novel yang baik dan bermutu
sewajarnya memperlihatkan ciri seperti tema, plot (urutan peristiwa), subplot,
teknik penceritaan, latar, gaya bahasa, watak dan perwatakan serta sudut
pandangan untuk dihayati. Namun apabila sesuatu karya diangkat karyanya sebagai
karya agung, sesebuah karya mestilah “luar biasa” dari segi nilai seninya,
nilai budaya, nilai ilmu dan pemikiran yang terkandung dalam sesebuah karya.
Selain itu, penelitian sesuatu karya juga dari aspek teknik kepengarangan dan
nilai bahasa yang tinggi serta indah.
Ciri-ciri sesuatu karya boleh
dinilai berdasarkan pemikiran, estetika dan kepengarangan karya agung, nilai
budaya dan pandangan hidup, serta nilai ilmu dalam karya agung.Walau
bagaimanapun, sesebuah karya tidak hanya dilihat dari aspek tersebut kerana
setiap karya yang dihasilkan terdiri daripada latar, pemikiran dan budaya
berbeza. Dalam novel Juara karya
S,Othman Kelantan ini, penelitian akan dibuat mengikut ciri-ciri tersebut bagi
membuktikan bahawa karya ini mempunyai nilai dan manfaat untuk dijadikan
pengajaran dalam kehidupan masyarakat sehingga ke hari ini.
SINOPSIS
Juara
adalah istilah yang digunakan merujuk kepada ‘pengarah’ atau ‘jurulatih’ lembu
yang sedang beradu.Karya ini sarat dengan budaya hidup Melayu Selatan Thai
dengan situasi konflik politik yang tidak menentu yang telah digambarkan oleh
pengarang dengan tidak berkuat kuasanya undang-undang dengan adil lalu kejadian
pembunuhan merajalela di Selatan Thai. Juara mengisahkan Mamat dan anak-anak
buahnya yang terdiri daripada Mat San , Jali, Seli, Sani dan Salim yang
kematian rakan seperjuangan mereka , iaitu Abang Lazim ayah kepada Sani dan
Salim kerana ditembak mati selepas mereka memenangi laga lembu.
Mamat
merupakan ahli politik yang meletak jawatan setelah gagal dalam pilihan raya
sebanyak dua kali walaupun beliau merupakan antara orang kuat yang mendapatkan
kemerdekaan Tanah Melayu. Beliau meletak jawatan disebabkan oleh masyarakat
sudah tidak memerlukan lagi khidmatnya dan terdapat persaingan dengan parti
lain. Mamat yang licik ini sebenarnya banyak bermain ‘trick’ berdasarkan
pengalaman beliau sebagai bekas seorang ahli politik.
Setelah
kalah dalam politik di Kelantan, Mamat berpindah ke Siam dan mula mendekati
laga lembu melalui Abang Lazim. Kehebatan Mamat dalam bidang laga lembu memang
tidak dapat disangkal lagi kerana beliau dapat menilai lembu dan menjadikannya dihormati dalam kalangan
anak buahnya. Mamat sebenarnya ingin menuntut bela atas kematian sahabatnya,
Abang Lazim.Dipercayai dilakukan oleh Pak Isa, Dollah Munduk dan kumpulan
mereka yang tidak berpuas hati dengan kemenangan Calet dengan lembu mereka, iaitu
Langsat.Kemenangan yang dicapai oleh Abang Lazim dan Mamat melalui lembunya
bernama Calet, diakhiri dengan pembunuhan tragis yang dilakukan oleh Dolah
Mundok (orang kanan Pak Isa).Semuanya akibat perasaan tidak puas hati kerana
merasakan Mamat telah melakukan banyak penipuan dalam pertandingan tersebut.
Selepas
Calet mati ditembak bersama Abang Lazim, Mamat mula melatih Aral yang merupakan
lembu muda. Setahun telah berlalu selepas peristiwa berdarah itu, Aral akan beradu
dengan seekor lembu dari Pulau Lonel yang merupakan lembu Pak Isa. Sebelum
berlaku pertarungan juara tersebut, Pak Isa telah membuat persediaan yang rapi
terhadap lembunya dengan membaluti tanduk lembu dengan besi agar lebih tajam
dengan tujuan ingin membunuh Aral.Namun, yang berlaku pada hari tersebut
bukanlah laga lembu, tetapi pertarungan hebat antara Pak Isa dengan Mamat.Hal
ini disebabkan oleh Pak Isa yang masih tidak berpuas hati dan berdendam kerana
kalah pada suatu waktu dahulu manakala Mamat pula berdendam disebabkan kematian
Abang Lazim.
Dalam pertelingkahan
yang berlaku telah diakhiri dengan kematian Pak Isa yang mati ditembak oleh
Mamat di hadapan semua penyokong laga lembu.Suasana politik yang tidak menentu
di Selatan Thai dan juga hubungan erat antara masyarakat Melayu Kelantan dan
Selatan Thai tidak boleh disangkal.Penulis berusaha mengingatkan para pemuda
bahawa wilayah Selatan Thai seperti Pattani, Narathiwat dan Yala adalah wilayah
Melayu yang sepatutnya bersama Kelantan.
PEMIKIRAN DALAM NOVEL JUARA
Secara
umum, pemikiran menurut Mohd Yusof Othman (1998) mempunyai pengertian yang luas
dan boleh diterangkan dalam pelbagai pendekatan.Namun, berfikir merupakan suatu
usaha untuk meningkatkan pengetahuan seseorang.Oleh yang demikian, hanya orang
yang mampu berfikir boleh melakukan perubahan dan menjana aktiviti yang
bersifat kreatif serta membangun. Kemampuan dan keluasan berfikir tidak akan
menjadikan seseorang itu stereotaip dalam tindakan dan amalannya. Konsep
pemikiran pernah dijelaskan oleh Zainal Kling (1993) sebagai kegiatan untuk
membentuk sesuatu sistem tanggapan yang akan menjadi rangka berfikir yang wajar
bagi semua anggota masyarakat. Menurut Asmah Haji Omar (1986) pula, beliau
memberikan pendapat seperti yang terdapat dalam petikan dibawah.
“Adapun
definisi yang diberikan oleh ahli-ahli psikologi untuk pemikiran, untuk tujuan
kajian, kita akan mentafsirkannya
sebagai kegiatan-kegiatan yang berlaku dalam otak kita apabila menghadapi
sesuatu keadaan, perbuatan, dan sebagainya. Hasil daripada pemikiran itu adalah
fikiran.”
S.
Othman Kelantan (1997) mendefinisikan pemikiran sebagai idea yang wujud
daripada golongan intelektual yang menggunakan fakulti kritikal dalam mindanya
untuk memikirkan sesuatu masalah dalam masyarakatnya.Pemikiran itu disebarkan
di dalam lingkungan masyarakatnya atau keluar daripada masyarakatnya.Mungkin
oleh sebab memikirkan ancaman yang muncul pada zamannya, golongan intelektual
ini merakamkan ketidaksenangan dan kegelisahannya dalam bentuk novel.Pemikiran
yang tersembunyi dalam novel ini dikaji untuk melihat keupayaan dan keunggulan
pengarang Melayu meluahkan perasaan mereka yang beragam dan komplek
itu.Justeru, pemikiran dalam novel juga dapat dilihat melalui watak-watak yang
beraneka ragam.
Setiap
novel yang dihasilkan oleh S. Othman Kelantan mempunyai pemikirannya
tersendiri. Setiap daripadanya membawa keunikannya yang tidak terdapat dalam
mana-mana novel lain. Antara novel karya S. Othman Kelantan yang menjadi
tumpuan ramai pembaca ialah novel Juara.Kemunculan
novel ini sememangnya telah mengangkat namanya dalam dunia kesusasteraan.Dalam
novel ini jelas memperlihatkan pemikiran mengenai politik dan perjuangan orang
Melayu.Pemikiran itu tertera dengan jelas dalam novel Juara ini sekaligus novel ini menjadi refleksi politik Melayu pada
masa itu.Hal ini berikutan dengan situasi yang berlaku pada masa itu iaitu
terdapatnya pergolakkan politik di negara ini.
Menerusi
watak Mamat, banyak aspek politik boleh didebatkan.Kegagalannya sebagai bekas
orang politik di Kelantan, dan kemudianya merajuk ke Bangnara, di Selatan Siam
menunjukkan pergolakan jiwa yang dahsyat untuk menjadi orang teratas. Rasa mahu
berkuasa yang sangat kuat itu menjadikan beliau seakan kabur akan tanggungjawab
seterusnya sebagai suami bapa dan sebagai seorang islam. Mamat misalnya meminta
isterinya memastikan Aral mendapat makanan yang secukupnya tetapi keluarganya
sendiri terpaksa dicatu makan dan minum mereka.Minah, isteri mamat sering
menjadi sumber mamat untuk mendapatkan wang taruhan dengan menjual barang kemas
miliknya. Mamat juga digambarkan warak, selalu mengimamkan jemaah di rumahnya,
memegang tasbih ketika mahu diiringi ke penjara tetapi dalam masa yang sama
tidak dapat membasmi perangai ketagih berjudi laga lembunya. Dia baik dan buruk
serentak.Perwatakan yang kontradik ini tentulah menarik untuk direnungi.
Bagaimana
pemikiran politk di sebalik sifatnya yang tersirat dalam Juara?Tindakan Mamat yang masih berlaga lembu untuk kembali
menjadi juara itu barangkali suatu manifestasi protesnya terhadap nostalgia
politiknya di tanah tumpah darahnya. Barangkali ada sesuatu yang tidak
dipersetujuinya di sana. Berjudi laga lembu di satu desa kecil dengan
penguatkuasaan undang-undang yang longgar dengan Melayu sebagai minoriti pula,
dengan itu menyediakan satu atmosfera yang sangat sesuai kepada “pemberontak”
seperti Mamat. Dia seolah menyediakan satu mekanisme melawan kembali dalam
perjuagan bentuk barunya, yang mungkin dapat disamakan dengan perjuangan
politiknya dahulu.
Dia
mungkin menjadikan laga lembu atas dasar pelarian sahaja serta melupakan
kenangan lamanya di kampung.Pengarang memasukkan pemikirannya dalam novel ini
dengan menunjukkan kepada pembaca bahawa melaga lembu dan mengumpul pengikut
untuk memperbanyakkan taruhan dengan pilihanraya, menabur janji dan kemudian
senyap setelah menang tidak mempunyai perbezaan.Inilah pemikiran mendalam
pengarang yang harus difahami oleh seseorang pembaca.Kedua-duanya mencari
kemenangan, kepuasan sementara yang palsu, yang sering pula diatasi oleh serakahnya
nafsu. Kalah menang, tawa sendu dalam “mencari diri” di gelanggang laga lembu
juga tidak banyak berbeza dengan kalah menang dan tawa sendu mereka yang
berjuang di atas platform politik moden dengan lesen demokrasi. Dalam juara,
laga lembu ialah politik, politik ialah lembu, sebagaimana yang ditegaskan oleh
novelisnya:
“gelanggang politk dengan gelanggang lembu itu tidak
jauh bezanya dengan praktik. Lembu itu pun sama dengan politik, sama-sama
diperjudikan. Kalau lembu itu kalah, orangnya pun kalah.Kalau politk kalah,
orangnya pun kalah.Politik itu lembu.Dan lembu itu politik!”
(S.Othman
Kelantan 2004:71)
Elemen
ini menyebabkan juara seolah-olah mempunyai dua plot yang selari iaitu kisah
Mamat seorang pejuang politik yang tewas dan kisah laga lembu yang menjadi
budaya masa lapang masyarakat sekatan siam. Novelis menyiratkan makna pemikiran
yang mendalam tentang hakikat politik melayu yang hodoh di sebalik metafora
laga lambu tersebut. Namun, dalam masa yang sama novelis turut ghairah
menghantar tema utama ini secara langsung menerusi contoh petikan diatas.
Sekiranya ayat-ayat seperti “politik itu lembu dan lembu itu politik” itu tidak
diberitahu atau diulang, pembaca sastera yang kritis masih dapat menyaring
pemikiran beliau. Fenomena laga lembu dan latar belakang Mamat sebagai ahli
politik yang kalah dan merajuk ke tempat orang dan menemui dirinya semula di
gelanggang yang lain adalah analogi yang sedia jelas dan tidak perlu diberitahu
secara langsung lagi.
Seterusnya
dengan mengambil lembu itu pula sebagai satu metafora, novelisnya mendakwa
bahawa setiap bahagian tubuh seekor lembu seperti kepala, perut, tanduk dan
ekor mewakili pihak tertentu dalam masyarakat.Menurutnya, kepala mewakili
golongan perintis dalam politik yang tidak menikmati kedudukan. Pejuang
kemerdekaan umpama tanduk yang menikam dan mengalahkan lawannya tetapi tidak
beroleh apa-apa, sebaliknya menemui penderitaan, tewas berjuang atau mati tanpa
banyak dikenang. Perut mewakili kelompok yang berjuang sedikit atau tidak
berjuang langsung tetapi menikmati hasil yang banyak.Mereka ini lazimnya
penonton atau berjuang sebagai penyokong sahaja, dan golongan inilah yang
paling ramai.Sedangkan kaki dan ekor mewakili rakyat biasa yang menyokong
kenaikan seorang tokoh, kelompok pengundi, yang menaikkan perut menjadi kaya
raya, tetapi ekor dan kaki ini bergelumang dengan tahi dan air kencing.
Ringkasnya, novelis cuba menyampaikan bahawa pejuang politik sebenar sering
tidak tertonjol, malah dilupakan. Sebaliknya, mereka yang munafik dan tidak berkebolehan
yang selalu mendapat faedah dan terus disanjung orang.
Novelis
juga cuba menyampaikan pemikirannya mengenai masyarakat Melayu yang terabai,
kurang kesedaran untuk maju dan menghabiskan masa dengan sia-sia. Hal ini boleh
dilihat apabila kawan-kawan mamat turut terjebak dalam perangkap yang sama.
Sani, Salim, Jali, Mat San dan Semail turut sekepala gemar berjudi laga lembu.
Mamat dan rakan-rakannya adalah contoh produk masyarakat yang terabai.
Pelajaran bukanlah perjuangan utama hidup mereka,malah dapat dikatakan mereka
merupakan mangsa keadaan masyarakat yang tidak mementingkan pelajaran. Hal ini
membuatkan mereka tidak dapat bersikap dan berfikir selari dengan cabaran yang
dibawa oleh era ilmu yang bergolak di luar lingkungan mereka. Akhirnya mereka menjadi
masyarakat pinggiran yang hidup jauh dari kota dan hanya memenuhkan masa dengan
kegiatan kurang berfaedah seperti laga lembu. Apabila manusia tidak
memanfaatkan akal sebagai anugerah tertinggi Allah, yang mampu membezakan
dengan haiwan, manusia juga turun darjatnya dengan “meniru” sikap haiwan
seperti selalu bergaduh, bermusuh, berbunuhan dan melempiaskan hawa bafsu tanpa
batasan. Dalam Juara, manusia
seolah-olah menjadi haiwan kerana haiwan.
Lain
daripada itu, novelis juga cuba menyampaikan pemikirannya mengenai sikap
pemimpin setempat pada masa itu. Ketiadaan ilmu menjadikan masyarakat bangnara
hidup terpinggir dalam kelompok kecil.Inilah juga masalah masyarakat
melayu.apabila pemimpin sendiri tidak menjadikan dirinya sebagai model,
bagaimana pengikut dapat berubah menjadi manusia yang lebih baik. Sebagai
contoh, Mamat yang sepatutnya menjadi ketua keluarga yang memberikan contoh
keperibadiaan dan akhlak yang baik kepada keluarganya tidak terjadi dalam novel
ini.walau bagaimanpun, mamat bukanlah seorang yang buta keseluruhan mengenai
situasi yang membelit dirinya itu. Dia meletakkan harapan pada Jusuh.Anak
lelaki bongsunya ini dihantar belajar ke sekolah agama di Kelantan. Secara
sedar atau tidak, tindakan menghantar anaknya belajar di tempat yang membuang
dirinya dahulu itu, barangkali merupakan refleksi bahawa jauh di lubuk hatinya,
Kelantan masih segar dalam diri Mamat. Tanah asal masih menjadi pilihan
walaupun hujan batu di situ. Hal ini ditegaskan menerusi prinsip mamat:
“Jusuh adalah diri dia sendiri.Kegagalan dia memberi
pelajaran, ertinya kegagalan jusuh untuk menjadi manusia. Kegagalan dia menanam
otak ke dalam anak laki-lakinya yang seorang ini, akan hilang semua keturunan
yang selamanya dikenal sebagai pejuang. Sekalipun perjuangannya tidak pernah
dikenang walau seurat benang pun.”
(S.Othman
Kelantan 2004:38)
S.Othman
Kelantan juga sering menjadikan novelnya sebagai jambatan kritikan sosial, sama
ada secara halus atau secara nyata. Pemikirannya mengenai sosio budaya Melayu
yang kurang disenanginya dikritik secara terbuka atau tersirat.Masyarakat
kampung Bangnara misalnya merupakan contoh terbaik bagaimana novelis telah
memilih subjek daripada latar yang sangat istimewa untuk menyampaikan
pemikirannya.Mereka ialah masyarakat yang berbangga dengan kegiatan judi,
hubungan peribadi sesama keluarga dan kawan sahaja dan perangai hasad dengki
yang banyak dibawa dalam aktiviti berjudi ini.kaum muda hanya berbincang
bagaimana menjejak musuh mereka untuk membalas dendam. Parang,pistol dan senapang
dibawa ke mana-mana seperti membawa pen dan cermin mata. Hal ini menunjukkan
bahawa keganasan ialah pilihan pertama dan bukannya perundingan.
Sifat
serba mudah ini tentulah tidak mampu membawa mereka melihat sesuatu
permasalahan (seperti Mamat yang tidak dapat menilai rasional nasihat isterinya
agar berhenti berjudi, sebaliknya menggesa isterinya untuk memahami
perjuangannya sebagai orang berjuang hatta di gelanggan laga lembu) secara
kontekstual, teliti dan terperinci. Warga desa dalam juara adalah masyarakat
yang mentafsir persekitaran setakat apa yang dapat dilihat secara fizikal.
Mereka konservatif, kurang rasional dan selesa dengan persekitaran yang tidak
berubah.
Juara
juga memperlihatkan pemikiran adat rimba iaitu pihak yang bijak dan kuat akan mengeksploitasi
pihak yang bebal dan lemah. Perjuangan kawan-kawan Mamat dalam Juarajuga perjuangan yang sia-sia
apabila terpengaruh dengan dogma perjuangan yang tidak sepatutnya menjadi
matlamat perjuangan. Apabila gagal menganalisi diri, sama ada kekurangan atau
kelebihan masing-masing, jadilah sebahagian besar masyarakat yang tidak tahu
kemampuan diri sendiri. Mereka juga mungkin terjebak menjadi puak yang bodoh
sombong, menjadi ego kerana terasa benar, dan mudah melenting apabia ditegur
walaupun sebenarnya memang salah.Kerana itulah pembunuhan sering berlaku di
sini. Segegak gempita sorak penyokong di bon lembu dalam Juara, begitulah juga gawatnya masyarkat dalam mencari mentor atau
role model untuk di sanjung.
Bayangkan sekiranya orang yang salah dinaikkan.Samalah seperti lembu yang
tanduknya tidak cakah, pasak kakinya kurang mencengkam dan tubuhnya tidak
pagan, namun berimpian untuk menjadi yang terbaik. Lebih buruk lagi, penyokong
pula sedar akan keadaan ini, namun masih menyokong dengan harapan keuntungan
akan teragih sama.
Juara
adalah sebuah karya yang cuba melihat dengan lebih jauh, lebih dalam daripada
paparan keseronokan melaga lembu. Novel ini berusaha merangsang masyarakatnya
berfikir tentang politik dan kepimpinan, mengajak mereka mengkaji diri,
melakukan penghijrahan seandainya perlu dalam mentafsir seribu satu pergolakan
politik yang berlaku di sekeliling kita.Novel ini serentak mengajar agar
masyarakat (dibaca mengikut politik) menjadi pemerhati dan pengundi yang lebih
waras dan bijak berfikir, kerana politik yang sihat menjanjikan negara yang
makmur, seterusnya bangsa yang kuat dan dihormati. Seandainya pilihan itu
salah, politik akan goyah, pemimpin kelak rebah, dan akhirnya rakyat yang
menerima padah dengan berpecah belah. Novelis juga menyindir secara senyap
menerusi laga lembu yang ditanjul hidung samalah seperti tanah Melayu yang
sudah merdeka tetapi masih terpenjara oleh British. Akhirnya, walaupun S.Othman
Kelantan kelihatan seperti bertindak menghentam politik Melayu dalam novelnya
ini,namun secara tersirat juga beliau mengutus kecintaan senyapnya terhadap
orang Melayu dan kesinambungan politik Melayu.
NILAI BUDAYA DALAM NOVEL JUARA
Nilai-nilai
budaya merupakan nilai- nilai yang disepakati dan tertanam dalam suatu
masyarakat, lingkup organisasi, lingkungan masyarakat, yang mengakar pada suatu
kebiasaan, kepercayaan (believe), simbol-simbol, dengan karakteristik tertentu
yang dapat dibezakan satu dan lainnya sebagai acuan perilaku dan tanggapan atas
apa yang akan terjadi atau sedang terjadi.Nilai-nilai budaya akan tampak pada
simbol-simbol, slogan, moto, visi misi, atau sesuatu yang nampak sebagai acuan
utama suatu lingkungan atau
organisasi.Ada tiga hal yang terkait dengan nilai-nilai budaya iaitu simbol-simbol,
slogan atau yang lainnya yang kelihatan jelas iaitu sikap, tindak laku, gerak
gerik yang muncul akibat slogan, moto tersebut.Kepercayaan yang tertanam
(believe system) yang mengakar dan menjadi kerangka acuan dalam bertindak dan
berperilaku (tidak terlihat).
Nilai budaya juga ialah nilai yang
terdapat dalam suatu novel tersebut yang dapat dicontohi oleh para pembaca dan
juga masyarakat. Nilai budaya yang terdapat dalam karya klasik atau moden
adalah nilai yang seakan sama akan tetapi terdapat nilai budaya yang mungkin
agak berlainan yang terdapat dalam karya klasik dan juga moden. Berdasarkan analisis
terhadap novel yang telah dilakukan iaitu karya klasik dan moden, jelas sekali
ada yang berlainan.Nilai budaya yang terdapat dalam novel
moden yang diberikan ialah novel Juara karya S. Othman Kelantan yang
mengisahkan tentang amalan mengadu lembu yang dilakukan oleh masyarakat di
Selatan Thai iaitu Bangnara. Kisah ini melibatkan unsur politik yang menjadi
pokok cerita akan tetapi dilambangkan dengan permainan adu lembu yang menjadi
bahan tersirat dlam novel juara ini.
Antara nilai budaya yag terdapat dalam
novel Juara ini ialah nilai perjuangan dalam diri. Semangat perjuangan dlam
diri ditunjukkan dalam novel ini menerusi watak Pak Mat.Semangat perjuangan
danlam diri seseorang mendorong individu tersebut dalam mencapai sesuatu yang
dingini.Dalam novel ini, Pak Mat berjuang habis-habisan dalam mencari Pak Isa
ynag membunuh Abang Lzim.Dia sanggup pergi mencari ke Kelantan untuk menjejaki
Pak Isa dalam misi membalas dendam.Hal ini, menunjukkan semangat perjuangan
untuk menuntut bela. Pak Mat juga teringat akan dirinya semasa dia menjadi ahli
politik yang kalah dalam pertandingan apabila dia banyak berkorban, berjuang
dan sebagainya untuk meraih kemenangan akan tetapi gagal dan dia berhenti dari
gelanggan politik dan merajuk ke Siam. Sebagai contohnya dalam petikan novel
Juara,
Mamat kembali ke dalam dadanya. Kedalam ingatannya
.Dia sedang berjuang sekarang. Perjalanannya ialah perjalanan orang yang
berjuang….( Hlm: 29)
Dalam petikan
jelas menunjukkan Pak Mat teringat akan perjuangannya ketika menjadi ahli
politik akan tetapi gagal dalam meraih kemenangan kemudian merajuk. Dia juga
sekarang ini sedang berjuang untuk menegakkan keadilan dalam mencari jejak Pak
Isa yang menembak Abang Lazim.Nilai yang
seterusnya ialah nilai kesungguhan dalam diri.Nilai kesungguhan dalam diri
perlu ada untuk memcapi sesuatu matlamat yang diingini.Misalnya dalam novel
Juara ini, Pak Mat sangat inginkan kemenangan dan dia melatih, mengawal dan
memberikan makan yang secukupnya kepada Calet supaya Calet sihat dan kuat dalam
menghadapi pertandingan di bon.Dia sanggup membiarkan anak dan isterinya
mengikat perut dan menyatu makanan untuk menyara kehidupan seharian mereka.Hal
ini berlaku keran Pak Mat inginkan kemenangan setelah dia kalah dalam
pertandingan politiknya dan dia ghairah dalam mencapai kemenangan dalam mengadu
lembu untuk mengecapi perasaan kemenangan. Contohnya,
Dalam kepala
Jali ternampak kesungguhan jaguh tua ini dalam mengawal dan melatih lembu-lembu
adu.Di teringat bagaimana Mamat berhai-hari, berminggu-minggu melatih dan
menggalakkan Calet sebelum masuk bong. Di teringat bagaimana suatu hari perut
Mamat hampir-hampir robek ditanduk oleh
Calet.
(Hlm
41-42)
Petikan di
atas menunjukkan kesungguhan dalam diri yang ditunjukkan oleh Pak Mat dalam
melati dan menjaga Calet.Selain daripada nilai budaya yang
terdapat di atas, nilai budaya yang lain pula ialah nilai cintakan ilmu
pendidikan. Stiap individu harus mempnyai nilai cintakan akan ilmu terutamanya
dalam soal pendidikan kerana dengn ilmu pendidikan akan dapat mengubah nasib
seseorang individu itu.
Dalam novel Juara, pengarang menampilkan watak si ayah
iatu Pak Mat yang berfikiran terbuka dan berpendidikan dengan menghantar anak
bongsunya iaitu Jusuh ke sekolah agama yang terletak di Pasir Mas dan tidak
tinggal bersama mereka di Selatan Thai.Hal ini demikian kerana anak-anaknya
yang lain tidak mempunyai pendidikan tinggi dan sama sepertinya. Dia tahu
Jusuh, anaknya tidak aka mengikutjejaknya yang mengadu lembu keran Jusuh
pernah menytakan bahawa mengadu lembu adalah perbuatan judi salah disisi
agama.Dengan ini, dia berasa yakin dengan Jusuh kerana Jusuh sangat bersemangat
jika hal yang berkaitan dengan ilmu pelajaran. Dia mahu Jusuh mengubah nasib
mereka seluruh keluarga dan tidak seperti anak mereka yang lain. Hal ini dapat dilihat dalam petikan
dalm novel Juara:
Dalam kepalanya terenang-renang
keyakinan terhadap masa hadapan Jusuh anak bongsunya, yang sudah berumur empat
belas tahun . Biarlah anaknya ini menjadi manusiayang sebenarnya .Jusuh sudah
dimasukkan ke Sekolah Inggeris di Pasir Mas.
Nilai yang terakhir bagi nilai budaya ialah nilai budaya yang berkaitan dengan nilai amanah. Sifat amanah ialah sifat yang ada dalam diri seseorang ke atas perkara, janji atau pesanan yang diberikan kepadanya untuk sesuatu hal yang penting dengan adanya kepercayaan yang tinggi kepada individu tersebut. Dalam novel ini pengarang menonjolkan watak Jusuh yang sangat amanah dalam menunaikan tanggungjawabnya sebagai anak kepada Pak Mat. Dia dijaga oleh saudara Mamat di Kelantan semata-mata ingin membenarkan anaknya itubersekolah di Kelantan agar mendapat pendidikan yang sempurna tidak seperti anak-anaknya yang lain.Jusuh pernah berikrar ingin belajar bersungguh-sungguh dan didengari oleh ayahnya itu iaitu Pak Mat.Pak Mat amat yakin dengan kebolehan Jusuh dalam pelajaran kerana Jusuh seorang anak yang baik.Hal ini, dpat dilihat dalam petikan di bawah yang menunjukkan sikap amanah Jusuh terhadap ahli keluarganya itu.
Jusuh akan belajar sungguh-sungguh,
ayah. Dia hampir-hampir meraung mendengar ikrar tidak sengaja anaknya yang
bongsu itu.Tunggal laki-laki.
PANDANGAN HIDUP
Menurut Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Dengan itu dapatlah dirumuskan pandangan hidup menurut Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang menjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.Pandangan hidup adalah pendapat atau pertimbangan yang dijadikan pegangan, pedoman, arahan, petunjuk dalam kehidupan.
Mengotakan Janji yang Telah dibuat
Kesetiaan merupakan salah satu pandangan hidup yang penting yang harus dipegang oleh setiap manusia.Kesetiaan sesamaa manusia untuk menjaga hubungan yang baik bagi yang sudah berkahwin mencerminkan keperibadian seseorang yang sangat mulia.Hal ini dapat kita lihat dalam novel Juara iaitu Minah yang sangat setia terhadap suaminya iaitu Pak Mat dan anak-anaknya. Minah sangat setia menuruti segala kehendak Pak Mat walaupun terpaksa meninggalkan kampung halamannya.
Pelajaran merupakan salah satu aset yang penting untuk berjaya dalam hidup.Pelajaran amat berguna untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.Hal ini demikian kerana dalam novel juara Pak Mat sangat berharap anak lelakinya Jusuh berjaya dalam pelajaran dan menjadi insanya yang berguna. Ilmu yang baik dan berguna dapat menjamin masa depan anaknya. Contohnya:
( Juara: m/s 55-56)
Menolong Orang dalam Kesusahan
Kita sebagai umat Islam sharusnya percaya terhadap qada dan qadak yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Ajal maut semuanya ditangan Allah s.w.t. hal ini demikian kerana dalam novel Juara Pak Mat percaya bahawa takdir setiap manusia telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Hal ini demikian kerana Pak Mat hampir-hampir kehilangan nyawa sebanyak dua kali. Pada kali pertama selepas perlawanan laga lembu, mungkin dia akan ditembak seperti Pak Lazim tetapi Pak Mat pulang terlebih dahulu. Kedua semasa dia ditikam oleh lembunya sendiri ketika lembunya naik minyak.
Ilmu Berlaga Lembu
PANDANGAN HIDUP
Menurut Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Dengan itu dapatlah dirumuskan pandangan hidup menurut Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang menjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.Pandangan hidup adalah pendapat atau pertimbangan yang dijadikan pegangan, pedoman, arahan, petunjuk dalam kehidupan.
Mengotakan Janji yang Telah dibuat
Menepati
janji mencerminkan salah satu sifat keperibadian yang baik.Individu yang
cemerlang merupakan individu yang menepati janji apabila membuat sesuatu
perjanjian.Menepati janji merupakan salah stu pandangan hidup yang terdapat
dalam novel Juara. Hal ini dapat dilihat pada watak utama iaitu Pak Mat yang
berjanji akan bersara dalam bidang
poltik jika dia kalah dalam pilihan raya dan dia menunaikan janjinya. Contohnya:
“Saya
akan bersara dari politik kalau saya
kalah dalam pilihan raya ini!”
(Juara: m/s 8)
Dalam
keadaan matanya yang sakit-sakit kerana tidurnya tidak cukup, dan tekaknya
bengkak-bengkak oleh terlalu banyak bercakap, hari mengundi tiba.
Dan
keputusannya? Dia kalah lagi!!!
Dia jatuh terjelepok di atas kerusinya di dalam dewan
pembukaan undi di Maktab Ismail.Beberapa orang kawannya memegangnya.Dia dipapah
kembali ke rumahnya. Semalam-malaman itu dia tidak tidur sepicing pun!
Lawannya
yang dianggap mentah dan tolol dalam perjungan itu menjadi pahlawan atas
kekalahannya. Dan, dengan ingatan yang kukuh dan azam yang kuat, dia mengingati
akan sumpahnya- dia akan bersara daripada politik.
Dengan
perasaan yang sangat terharu dan dukacita yang tidak terperikan, dia pun
bersara daripada politik!
(Juara:
m/s 85) 6.2 Kesetiaan
Kesetiaan merupakan salah satu pandangan hidup yang penting yang harus dipegang oleh setiap manusia.Kesetiaan sesamaa manusia untuk menjaga hubungan yang baik bagi yang sudah berkahwin mencerminkan keperibadian seseorang yang sangat mulia.Hal ini dapat kita lihat dalam novel Juara iaitu Minah yang sangat setia terhadap suaminya iaitu Pak Mat dan anak-anaknya. Minah sangat setia menuruti segala kehendak Pak Mat walaupun terpaksa meninggalkan kampung halamannya.
Minah membungkam
juga.Minah lebih suka mendengar daripada berkata-kata.Inilah kelebihan Minah,
fikirannya.Minah tidak banyak cakap.Minah cepat bertindak dan setia dalam
hidup.Minah sebenarnya ialah perempuan sejati.Kesetiaannya kepada suami dan
anak-anak tidak terhingga.Kalau dia menangis, tangisannya kerana memikirkan
hal-hal anak-anaknya.Kalau Minah gembira, kegembiraannya kerana anak-anaknya
juga.Seratus persen Minah dilajirkan untuk suami dan anak-anaknya.
(Juara:
m/s 79) Berpegang kepada Ajaran Agama Islam
Hukum
membuat tahlil kepada oarang yang meninggal dunia adalah harus kerana
melibatkan perkara-perkara yang baik.Kita sebagai umat Islam seharusnya ingat
kepada kematian.Membuat tahlil untuk si mati dengan berzikir dan membaca
ayat-ayat suci al-Quran.Hal ini dapat kita lihat dalam novel Juara yang
mengadakan tahlil untuk arwah Pak Lazim yang mati ditembak selepas perlawanan
berlaga lembu.
Mamat terperanjat
sedikit. Sebuah salam memancing kenangannya. Suara salam Lebai Syukur.
Kemudian, wajah yang lumrahnya dibaluti serban dan ketayap putih itu,
menjongol.Diikuti oleh kumpulannya kira-kira sepuluh orang.Diikuti oleh Jali,
Mat San, Semail dan Setapa.Kawasan rumah menjadi sendat.Kemudian, nak lagi.Sani
dan Salim menyambut tetamu.Mempersilakan mereka semua.Kemudian, Lebai Syukur
memulakan zikir.Mamat ikut berzikir bersungguh-sungguh. Dia mengharapkan pahala
zikir dan bacaan ayat-ayat suci al-Qurannya akan diterima Allah seratus persen
untuk arwah Abang Lazim. Biarlah arwah sahabatnya akan bersenang-lenang di
dalam kuburnya.
(Juara: m/s 18)
Pelajaran Penting untuk Berjaya dalam Hidup
Pelajaran Penting untuk Berjaya dalam Hidup
Pelajaran merupakan salah satu aset yang penting untuk berjaya dalam hidup.Pelajaran amat berguna untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.Hal ini demikian kerana dalam novel juara Pak Mat sangat berharap anak lelakinya Jusuh berjaya dalam pelajaran dan menjadi insanya yang berguna. Ilmu yang baik dan berguna dapat menjamin masa depan anaknya. Contohnya:
Dia mengharapkan
biarlah Jusuh akan dapat mencapai taraf pelajaran yang lebih tinggi untuk hidup
dalam negara Tanah Melayu yang merdeka. Biarlah anaknya ini menjadi manusia
yang sebenarnya.Jusuh sudah dimasukkan ke Sekolah Inggeris di Pasir Mas.Masih
ada keluarganya di Pasir Mas untuk ditumpangkan Jusuh.Alhamdulillah, pelajaran
Jusuh boleh tahan.
(Juara: m/s 52)
(Juara: m/s 52)
Selain itu juga, pelajaran amat penting
untuk berjaya dalam sesuatu bidang.Jika tiada pelajaran atau ilmu maka
kegagalan pasti muncul.Kegagalan dalam mendapatkan pekerjaan yang baik.Hal ini
demikian kerana dalam novel Juara Pak Mat ada mengatakan bahawa dia gagal dalam
pilihan raya kerana dia tidak mempunyai pelajaran. Contohnya:
Dia
gagal.Kegagalannya ialah kegagalan pelajarannya.Kegagalan perjuangannya ialah
kegagalan pelajarannya.Kegagalannya dalam pilihan raya dua kali ialah kegagalan
dalam pelajarannya juga.Semuanya berpunca daripada kegagalan pelajaran.Inilah
puncanya.Inilah.Orang-orang yang setia seperti Jali, Mat San, Semail, malah
Sani dan Salim ialah orang-orang yang gagal dalam pelajaran.Mereka sudah
menjadi korban dalam persediaaan sebuah negara yang merdeka.Sebab itu mereka
tidak mungkin hidup dalam negaranya sendiri kerana tidak sanggup memenuhi
kekosongan kemerdekaan itu.
( Juara: m/s 55-56)
Menolong Orang dalam Kesusahan
Menolong
orang dalam kesusahan merupakan salah satu amalan yang sangat mulia.Pandangan
hidup seperti ini harus ditanam dalam diri setiap manusia.Hal ini demikian
kerana dalam novel Juara, Jali menyelamatkan Pak Mat daripada lembu yang sedang
naik minyak. Jika Jali tidak menolong Pak Mat kemungkinan Pak Mat mati
dikerjakan oleh lembu tersebut.
Mamat
tersedu dalam hatinya.Diadiselamatkan oleh Jali. Ketika dia sedang diterjah
oleh Aral iu, Jali baru tiba untuk menyambung menoreh getah di situ. Baru Mamat
ingat.Hutan-hutan kecil itu di dalam getah Jali. Jali mendengar dia menyeru
nama Sani. Jali segera menerkam ke tempat suara itu.Jali melihat Aral sedang
mengerjakan dia. Jali mula-mulanya menyangka suatu permainan. Apabila, melihat
itu sungguh-sungguh lalu masuk cuba menetak lembu itu. Akan tetapi, mujurlah
Jali agak panjang akalnya.Dicapainya sebatang kayu.Dengan pukulan yang kuat ke
atas tubuh lembu yang sedang mengamuk itu, telah melepaskan dia daripada
tikamannya yang bertubi-tubi.Waktu itu juga turun Sani dan Salim.Kemudian,
beberapa orang lagi datang. Aral cuba menerkam lagi. Akan tetapi, segera
diberkas.
(Juara: m/s 69)
Percaya kepada Qada dan Qadak Allah
Kita sebagai umat Islam sharusnya percaya terhadap qada dan qadak yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Ajal maut semuanya ditangan Allah s.w.t. hal ini demikian kerana dalam novel Juara Pak Mat percaya bahawa takdir setiap manusia telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Hal ini demikian kerana Pak Mat hampir-hampir kehilangan nyawa sebanyak dua kali. Pada kali pertama selepas perlawanan laga lembu, mungkin dia akan ditembak seperti Pak Lazim tetapi Pak Mat pulang terlebih dahulu. Kedua semasa dia ditikam oleh lembunya sendiri ketika lembunya naik minyak.
Mamat
memamah giginya sendiri.Dia mulai sedar.Ada usaha hendak membunuhnya.Tuhan yang
menyelamatkannya.Tuhan masih melihat kebaikannya hendak memelihara anak
isterinya.Kebaikan dia hendak menjadikan Jusuh anak yang berguna itulah
memeliharanya.Dan, itulah dua kali dia terlepas daripada bahaya.Abang Lazim
ditembak.Dia pulang awal.Aral menikamnya.Jali menyelamatkannya. Ya Tuhan! Mamat
berseru dalam hatinya.Dia merasakan dirinya dalam kawalan Tuhan. Kawalan itu
kerana doa anak-anaknya.
Nilai Ilmu
Nilai Ilmu
Sesuatu ilmu mempunyai nilai yang tersendiri sama ada
nilai yang positif mahupun nilai yang negatif. Terdapat pelbagai ilmu dalam
dunia yang moden ini iaitu ilmu duniawi dan ukhrowi. Ilmu duniawi seperti ilmu
matematik, sains, ilmu menjahit dan sebagainya.Manakala ilmu ukhrowi pula
seperti ilmu ketuhanan, ilmu agama dan lain-lain lagi.Setiap ilmu yang ada ini
mempunyai nilai-nilai yang tersendiri mengikut bidang-bidangnya.
Ilmu Berlaga Lembu
Dalam novel juara yang
kami kaji, penulis menggambarkan banyak ilmu berlaga lembu yang ditonjolkan
oleh watak Mamat iaitu watak utama dalam novel ini. Ilmu berlaga lembu ini
ditunjukkan seperti contoh petikan berikut :
“Dialah pahlawan lembu yang terbilang di dalam
bong itu. Caletnya menang.”
(Juara, halaman 3)
“Dalam kepala Jali ternampak kesungguhan jaguh
tua ini dalam mengawal dan melatih lembu-lembu adu.”
(Juara, halaman 41)
“Dua minggu dia dengan Abang Lazim melatih
secara intensif pergerakan Chalet.Dua minggu dia melihat kepantasan Calet
menerkan dan memlulas.”
(Juara,
halaman 88)
“Langsat tidak akan menang, dia menonyohkan
sebuah harapan ke dalam dada Abang Lazim.Lembu itu sudah agak tua.Walaupun
pengalamannya banyak, tetapi cepat penat.”
(Juara, halaman 89)
“Calet tidak dapat ditikam. Sebab dia akan
menyanggah dari bawah. Aku yakin, dua kali Langsat tidak dapat menikam, Calet
mesti menang.”
(Juara, halaman 90)
Ilmu Politik
Ilmu Politik
Ilmu Politik
merupakan salah satu bidang ilmu yang terus mengalami perkembangan, seiring
dengan perkembangan masyarakat politik yang menjadi kajiannya.
Perkembangan itu contohnya, terlihat dari pelbagai pendekatan (approaches)
untuk memahami dan menjelaskan fenomena politik. Mulai dari pendekatan
perlembagaan, pendekatan perilaku, pendekatan perlembagaan baru, pendekatan
post-perlembagaan, dan pendekatan-pendekatan lainnya.Dalam novel juara ni juga, banyak ilmu politik yang digambarkan oleh penulis
melalui watak utama Mamat seperti petikan di bawah :
“Mayat Abang Lazim ditutup.Kain putih
bersihitu mengingatkan kesucian perjuangannya dalam politiknya bertahun-tahun
untuk mencapai kemerdekaan.”
(Juara, halaman 7)
“Sepuluh tahun yang lalu, ketika dia
dikalahkan dua kali dalam pilihan raya di Kelantan selepas kermerdekaan, dia
didatangi Abang Lazim.”
(Juara, halaman 16)
“Sayup-sayup dalam kepala Mamat terapung-apung
kenangan masa gentingnya dalam politik.”
(Juara, halaman 40)
“Dia menjadi calon lagi dalam pilihan raya
kedua selepas merdeka.Kali ini di dalam kawasannya sendiri-Kelantan Hilir.”
(Juara,
halaman 82)
“Saya akan bersara dari politik kalau saya
kalah dalam pilihan raya ini.”
(Juara, halaman 83)
Ilmu Tingkah Laku
Ilmu Tingkah Laku
Teori tentang tingkah laku manusia yang dilihat dari sudut baik dan buruknya, sejauh mana yang dapat ditentukan
akal merupakan ilmu etika. Kata etika berasal daripada kata ethos yang
bermaksud adat kebiasaan.Etika berbeza dengan pengertian moral.Moral merupakan
tindakan manusia yang baik dan wajar, manakala etika pula lebih bersifat teori
dan lebih menyelidik, memikir dan mempertimbangkan tentang yang baik dan yang
buruk.Jadi, moral ini sebenarnya dibentuk daripada etika yang lahir hasil
daripada budaya manusia.
“Abang Lazim berjuang
untuk orang-orang yang bertaruh dalam perjudian laga lembu”.
(Juara, Halaman 7)
“Akan tetapi, apa yang
menimpa Mamat sangat berat untuk ditolak.Mamat pernah menolongnya.Mamat pernah
berbuat baik kepadanya”.
(Juara,
Halaman 33)
“Jali diam. Mamat
diam. Masing-masing dapat mengagak betapa kecewanya seseorang yang kalah dalam
perjudian lembu begitu”.
(Juara, Halaman 37)
“Apa pun alasan sama saja.Dolah
jahat.Dia kalah.Dia membunuh Calet. Dapat balikkah pitisnya?”.
(Juara, Halaman 38)
TEKNIK KEPENGARANGAN
Kepengarangan
merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu
dalam berkarya.Seseorang pengarang itu berkarya melalui pandangan mahupun
pengalaman yang dilalui oleh mereka. Pengalaman tersebut diperoleh melalui
bayangan, ingatan pembacaan, pemerhatian mahupun apa sahaja unsur yang hadir
secara sedar mahupun tidak sedar.Teknik kepengarangan yang diguna pakai memenuhi
keperluan zamannya dan sesuai dengan cara pemikiran masyarakat zaman karya itu
ditulis.
Dalam
masa menulis ternyata pengarang membiarkan karyanya berkembang dengan
pengaruh-pengaruh yang sudah sedia ada.Apa yang bersifat asing yang
dikemukakannya adalah yang sememangnya sudah sebati dengan masyarakat ataupun
yang sudah dianggap sebagai kenyataan. Juara mengetengahkan latar masyarakat
Melayu (selatan siam dan Kelantan). Pengarang dilihat menggunakan metafora pada
laga lembu dengan menjadikan ia sebagai lapisan sekunder manakala lapisan
primernya ialah motif politik yang diketengahkan.
Pengarang
menggunakan laga lembu juga dilihat sebagai perlambangan bagi perjuangan
politik semata-mata. Pengarang menjalinkan dua plot yang selari iaitu
memperjuangkan politik Mamat sebagai perintis kemerdekaan dan pertandingan
lembu di bon sebagai kegiatan masa lapang Mamat sebagai bekas ahli politik yang
kalah.Pengarang memberi fokus kepada watak utama iaitu Mamat.Mamat digelar
pahlawan lembu dan juara.Di gelanggang laga lembu secara psikologinya Mamat
merasa menjadi juara semula kerana dia merasa seolah-olah dapat menebus
kekalahan politiknya di tanah asalnya dulu.
S.
Othman Kelantan menghasilkan karya yang membincangkan tentang politik Melayu,
sosio budaya Melayu, sejarah tempatan dan Islam.Ciri yang paling menonjol ialah
politik Melayu. Hal ini disebut beberapa kali dalam dialog watak-watak utama
dalam deskripsi langsung, dan selebihnya disampaikan secara metafora (laga lembu).
Ceritanya berpusat pada Mamat seorang, bekas ahli politik yang kalah :
dan keputusannya? Kalah lagi!!!
“Dia jatuh terjelepok di atas
kerusinya di dalam dewan pembukaan undi di Maktab Ismail.Beberapa orang
kawannya memegangnya.Dia dipapah kembali ke rumahnya. Semalam-malaman itu dia
tidak tidur sepicing pun.”
“Lawannya yang dianggap mentah dan
tolol dalam perjuangan itu menjadi pahlawan atas kekalahannya.Dan, dengan
ingatan yang kukuh dan azam yang kuat, dia mengingati akan sumpahnya – dia akan
bersara daripada politik.”
“Dengan perasaan yang sangat
terharu dan dukacita yang tidak terperikan dia pun bersara daripada politik!.”
(Juara: m/s 85)
Dengan
latar belakang yang demikianlah pengarang mengemukakan teknik penulisan imbas
kembali dalam penulisan novel juara.Dalam teknik penulisan ini jelas terdapat
pada watak Mamat yang mana watak Mamat ini sering mengimbas kembali saat-saat
perjuangan politiknya dalam pilihan raya dan perjuangan yang kalah dan Mamat
terpaksa bersara selepas kalah untuk kedua kalinya.
S.
Othman Kelantan menggunakan latar masyarakat kampung Bangnara sebagai latar
yang ‘istimewa’ sebagai landas kritik sosialnya, yang mana masyarakat yang
berbangga dengan kegiatan berjudi,
hubungan peribadi sesama keluarga dan kawan sahaja dan perangai hasad dengki(
yang banyak dibawa oleh aktiviti berjudi). Namun begitu, pengarang juga
menujukkan sifat masyarakat di Bangnara sebagai masyarakat yang ganas kerana
sering membawa parang, pistol dan senapang sebagai pilihan utama ke mana
sahaja.
Pengarang dilihat menggunakan simbolik masyarakat di Bangnara sebagai masyarakat yang mungkin mudah
terjebak menjadi puak yang bodoh sombong, menjadi ego kerana terasa benar, dan
mudah melenting apabila ditegur walaupun sebenarnya memang salah. Kerana itulah
pembunuhan sering berlaku di sini. Contoh dapat dilihat pada petikan :
“ Mamat kembali ke
dalam dirinya. Bergerak dalam ingatannya.Sebentar tadi, dia bersama-sama Abang
Lazim.Bersama-sama puaknya.Paling tidak dua puluh orang.Dua puluh orang ini
orang dalam.Kemudian, mereka masuk bong lembu.Dialah yang jadi hero. Dialah
pahlawan lembu yang terbilang di dalam bong itu. Caletnya menang.Yang kurang
difikirkannya, dia buru-buru pulang tanpa menanti kawan-kawannya.Dia sedang
memikirkan Minah. Memikirkan Melah. Memikirkan Selamah. Memikirkan Faisah.
Paling akhir Jusuh. Dia meninggalkan bong dengan tergesa-gesa setelah mencekak
wang hampir sepuluh ribu baht. Wang itu masih panas dan riang.Akan ditutupkan
kerusuhan-kerusuhan keluarganya selama ini.” (Juara:
m/s 2 dan 3)
“Ketika semua orang
sudah pergi ,Mamat masih tercegat di pusara Abang Lazim dengan senapang laras
duanya. Dia merenung pusara Abang lazim.Dia merenung kehidupan orang yang
selalunya terapung-apung, terenang- renang, kabur tak kabur, dan sering
kehilangan punca.”
(Juara:
m/s 8)
Selain
itu, pengarang menggunakan bahasa kiasan yang mana menyatakan metafora laga
lembu dengan politik Melayu. Fenomena laga lembu dan latar belakang Mamat
sebagai ahli politik yang lain adalah analogi yang sedia jelas dan tidak perlu
diberitahu secara langsung lagi.
Mamat tiba-tiba teringat kepada
perjuangan politiknya.Gelanggang politik dengan gelanggang lembu tidak jauh
bezanya dalam praktik. Lembu itu pun sama dengan politik. Sama-sama
diperjudikan.Kalau lembu kalah orangnya pun kalah.Kalau politik kalah orangnya
pun kalah.Politik itu lembu.Dan, lembu itu politik, fikir Mamat sebentar. (Juara: m/s 101)
Pengarang
menggunakan teknik imbas kembali dalam
mengetengahkan semangat persahabatan. Yang mana semangat ini ditonjolkan
melalui watak Abang Lazim dan Mamat.Abang lazim dan Mamat merupakan sahabat
akrab yang tinggal berjiran.Hal ini kerana pada orang Kelantan jika berkawan
baik, kawan itu kadang kala dianggap seperti keluarga sendiri.Sebab itulah
konsep dendam Mamat sangat dahsyat kerana ikatannya antara dia dan Abang Lazim
sangat akrab. Contoh ini dapat dilihat pada petikan :
“berbaringlah kau
tenang-tenang, Lazim, di dalam kuburmu, dia berseru dalam hatinya. Dan,
satu-satu detak jantungya berguguran jatuh ke dalam ingatannya selama
hampir-hampir sepuluh tahun dia bersahabat dengan Abang Lazim di Selatan Siam
ini.Alangkah serunya pengalaman.Alangkah!”
(Juara: m/s 8)
(Juara: m/s 8)
Pengarang menggunakan penekanan kepada
aspek membalas dendam dalam penulisan novel juara.Penekanan ini dilihat sebagai
suatu yang sangat penting bagi masyarakat pada masa itu.Dalam novel juara
dinyatakan prinsip bahawa tiada maaf bagi dendam yang belum tertunai.Membalas
dendam pada masyarakat di Bangnara adalah suatu yang sangat wajib.Penekanan ini
dilihat begitu ketara pada watak Mamat yang ingin menuntut bela kematian Abang
Lazim.
Watak Mamat pada permulaan cerita juara
ini mencari pembunuh sebenar Abang Lazim iaitu Pak isa. Namun diakhiri dengan
penceritaan Pak Isa mati Cuma tidak dibunuh oleh Mamat .contoh ini dapat
dilihat pada petikan :
“sekarang dia harus
mengikut jejak Pak Isa. Dia mesti membela Abang Lazim…”
(Juara:
m/s 30)
“Pak Isa mati, bisik
jali ke telinga Mamat.”
“Mamat tersenyum puas.”
(Juara: m/s 218)
(Juara: m/s 218)
Pengarang juga ada menyelitkan beberapa
bahasa daerah (dialek) Kelantan dalam penulisannya seperti ambo, demo, mu,
ngapa, bon (gelanggang lembu), semuntal (kain lilit kepala), kamkan (pengadil
laga lembu). Hal ini kerana, novel ini
menggunakan latar masyarakat di Kelantan dan selatan siam. Contoh dapat dilihat
pada petikan :
“Kamkan datang menghampiri Mamat.”
“ Demo tak boleh masuk,” kata
kamkan dengan lunak “orang yang demo lantik saja boleh”.
(Juara:
m/s 214)
Novel
juara juga dianggap sebagai sebuah novel yang sistematik yang mana pengarang
banyak menggunakan aksi dramatik dan dialog dalam penceritaannya.
“Ambo tak tak kenal” Jaafar Beruang mengakui.
“boleh aku kenalkan”
pantas saja Mamat menjawab. “Mat San ni ada kawan di Kemudi”
“Boleh ambo bawa. Demo
tu tak kenal Abang Pa. jado semuanya mudah” Mat San menyampuk.
(Juara:
m/s 34)
UNSUR ESTETIKA DAN SENI BAHASA
Karya sastera memang mempunyai nilai estetik,
sama ada tahap tinggi atau bertaraf rendah. Nilai estetik ini seharusnya dapat
menikmati sebagai nikmat ketika membaca, menghayati dan memahami setiap hasil
karya. Begitulah, bagi karya novel, cerpen, puisi drama dan sebagainya ada terselitnya
nilai-nilai estetika dan keindahan. Secara umumnya perkataan estetika dalam
bahasa Yunani ialah aesthesis yang membawa maksud hal-hal yang dapat diserapkan
oleh pancaindera atau lebih khusus lagi membawa maksud ‘kepekaan’ manusia
terhadap sesuatu gaya penulisan.
Estetik adalah rasa indah pada umumnya dan tentang kesenian pada khususnya.Pandangan mengenai falsafah dan estetika sangat berhubung rapat dengan kesenian. Apabila disentuh tentang keindahan, maka secara langsung akan diperkatakan perkara berkaitan seni dan kesenian Estetika secara umumnya bermaksud keindahan. Oleh sebab itu, estetika merupakan satu cabang yang sangat dekat dengan falsafah seni. Nilai estetika itu sendiri melibatkan seni dan keindahan. Apabila dilihat dari konsep yang berkaitan dengan karya, kita dapat mengaitkan unsur ini dengan karya yang dihasilkan iaitu penghasilan bahasa yang estetik iaitu indah dan berseni.Secara umumnya, estetika dikaitkan dengan karya seni manusia atau mengenai alam semesta.
Estetik adalah rasa indah pada umumnya dan tentang kesenian pada khususnya.Pandangan mengenai falsafah dan estetika sangat berhubung rapat dengan kesenian. Apabila disentuh tentang keindahan, maka secara langsung akan diperkatakan perkara berkaitan seni dan kesenian Estetika secara umumnya bermaksud keindahan. Oleh sebab itu, estetika merupakan satu cabang yang sangat dekat dengan falsafah seni. Nilai estetika itu sendiri melibatkan seni dan keindahan. Apabila dilihat dari konsep yang berkaitan dengan karya, kita dapat mengaitkan unsur ini dengan karya yang dihasilkan iaitu penghasilan bahasa yang estetik iaitu indah dan berseni.Secara umumnya, estetika dikaitkan dengan karya seni manusia atau mengenai alam semesta.
Selain itu, gaya bahasa sastera ini juga berperanan untuk menyampaikan maklumat serta merangsang daya pemikiran pembaca. Penggunaan nilai estetika dalam penulisan ini menjadikan penulisan tersebut memiliki gaya yang tersendiri. Antara unsur keindahan yang terdapat dalam novel ini ialah, gaya bahasa perulangan seperti simile sinkof, gaya bahasa hiperbola, penggunaan kata dialek, penggunaan bahasa kiasan seperti simpulan bahasa dan sebagainya.
Gaya Bahasa
1) Hiperbola
Hiperbola bermaksud pernyataan
yang dibuat secara berlebih-lebihan dalam usaha menekankan pandangam idea atau
peristiwa.Dalan novel ‘Juara’ ini, terdapat banyak unsur hiperbola yang telah
dikenalpasti.Gaya bahasa ini mampu menarik para pembaca untuk melihat
perbandingan cerita yang disampaikan dalam konteks tertentu. Gaya bahasa
hiperbola ini berfungsi untuk menerangkan cerita dengan terperinci dan
menggunakan kata-kata yang melampau dan unsur lewah juga turut terkandung dalam
gaya bahasa ini. Berikut merupakan contoh hiperbola yang terdapat dalam novel
ini.
‘ Tiap-tiap wajah itu digayuti warna
kerusuhan yang menakutkan. Dia cuba
meraba kehairanannya itu dalam kepalanya.’
‘ Lazimlah yang menghalangnya. Dia dipaksa bersabar dalam seluruh kehancuran dadanya.’
‘ Pak Cik Lazim ditembak curi.’ Sebuah ucapan jatuh perlahan-lahan dalam gendang-gendang telinga Mamat.’
‘Jali agak geram.Matanya berpusing-pusing
di dalam kawahnya agak cepat.Jali bersama-sama waktu itu.Apabila Mamat
membiarkan Calet memberang kerana dipukul dengan kain merah.Jali melaung.Calet memberang dengan ganas berpusing
membetulkan kaki hadapanya menerjah perut Mamat.’
‘Sekolompok bayang-bayang
keheningan yang bergelora sedang melintasi hati Minah’
2) Personifikasi
Seterusnya dapat dilihat pada unsur estetika
personifikasi. Unsur personifikasi bermaksud pemberian sifat manusia terhadap
sesuatu perkara sama ada benda hidup atau sebaliknya. Unsur estetika ini mampu
menunjukkan keindahan dalam seni bahasa yang digunakan oleh pengarang.Unsur
personifikasi di atas telah menunjukkan penggunaan sifat manusia telah
diberikan kepada sesuatu perkara.Hal ini menunjukkan bahawa sifat manusia
menjadikan sesuatu cerita itu menarik perhatian pengarang untuk ditunjukkan dan
disamakan dengan sesuatu perkara.Berikut merupakan contoh unsur personifikasi.
‘Seperti mentari ingatannnya
kembali ke dalam kepalanya.Dia cuba mengerahkan semua daya ingatannya.’
‘Malam kelmarin dia menemuinya’ Tiba-tiba Sani menukik kesunyian sebentar tadi antara mereka.Jusuh memberitahu.’
‘ Keadaan menyepi. Seluruh kehingar-bingaran yang menyodok-nyodok
setiap sudut rumah mencekik hatinya.Seolah-olah keseluruhannya kawasan
diselubungi dan dicekik kesepian.’
‘Deburan ombak kegelisahan
menggunung dalam dada Jali. Apakah Usin sudah tahu dia yang membunuh Dolah.’
‘ Gunung-ganang keraguan
itu terbangun dalam dada Jali. Dia tidak berani menyatakan lagi sikapnya
tentang Dolah.’
‘Ketika Mamat sedar, dia mendapati dirinya digigit kesakitan yang tidak terperi.’
3) Simile
Unsur estetika ini bermaksud kiasan yang
membandingkan benda yang berbeza tetapi mempunyai persamaan.Unsur ini merupakan
keindahan yang paling banyak ditemui dalam novel ‘Juara’.Berikut merupakan
contoh unsur simile yang ditemui dalam novel ini.
‘Kalau Aral menunjukkan bakatnya sebagaimana yang dikatakan Mamat, lembu
ini akan kekal seperti Calet.’
‘ Di sini segalanya tidak terkawal. Seperti undang-undang tidak pernah ada.’
‘ Orangseperti Dolah Munduk
tidak akan berjalan seorang diri. Tentu bersama-sama kawan-kawannya yang
bertangungjawab menembak Calet.’
‘Aral seperti lembu yang
sudah biasa masuk bong.Tidak takut-takut menghadapi ratusan manusia.’
‘Suara orang ramai seperti menangis menenggelamkan semua kawasan.Sani seperti menangis melihat kepayahan Aral
untuk mengatasi desakan.’
‘Tanduk Cakah yang seperti
lembing itu sedang menikam leher Nibung.’ Kemudian, cepat seperti sesuatu yang sedang berlaku, golok itu terlekat di leher
Nibung’
4) Sinkof
Unsur estetika yang seterunsnya ialah sinkof
yang bermaksud singkatan kata.Terdapat banyak singkatan kata yang digunakan
dalam novel ini. Kebanyakkannya terdapat dalam dialog yang diutarakan oleh
watak. Unsur sinkof ini menunjukkan unsur keindahan yang telah
dipelbagaikan.Kebanyakkan yang dijumpai ialah singkatan kata tak, nak, dan banyak lagi.Berikut
merupakan unsur sinkof yang terdapat dalam novel ini.
‘Ayah Melah selalu tak dengar cakap orang’ kata Minah separuh
mendesis.Hatinya sangat kecewa dan bimbang.’
‘Susah nak cakap tentang
ayah.’’ sampuk Melah.
‘Kawan naktanya demo tu, lawan mana’
‘Kau akan mengembalikan keagungan
Calet yang telah dibunuh.Kau! Jali
menunjual ke atas muka Aral dengan telunjuk perasaan.’
5) Disfemisme
Unsur seterusnya ialah gaya bahasa disfemisme
yang bermaksud kata-kata kasar yang digunakan oleh penulis untuk merujuk kepada
sesuatu. Kebanyakkan unsur ini dikenalpasti apabila watak sedang marah dan perasaanya tidak dapat dikawal. Berikut
merupakan contoh unsur ini.
‘Semail mengerti, lembu yang sudah gila selalunya tidak akan menjadi lembu laga yang baik.’
‘Dia hampir-hampir mengikut desakan nafsu gilanya sebentar tadi, ketika melihat dua lubang menembusi kepala
dan perut Abang Lazim.
6) Pengaruh bahasa dialek
Novel ini merupakan novel yang keseluruhannya
menceritakan tentang latar masyarakat Selatan Thai dan negeri Kelatan.Secara
tidak langsung, pengarang telah mentelitkan beberapa dialek Kelantan dalam
penulisannya.Berikut merupakan contoh dialek yang digunakan dalam novel ini.
‘Demo tak boleh masuk’ kata
kamkan dengan lunak “orang yang demo lantik
saja boleh masuk’.
‘Tanduknya cakah molek,’’
sampuk kawannya.
‘Sudah ada gu ?’ tanya
orang itu kepada Semail.
Secara
keseluruhannya unsur estetika dan seni bahasa ini sangat berkait rapat dan
aspek karya agung. Novel ini sememangnya menarik dan gaya bahasa yang digunakan
juga amat pelbagai. Hal ini telah menarik minat para pembaca untuk terus
menghayati nilai estetika yang telah digarap oleh pengarang.
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, karya Juara yang telah dihasilkan oleh S. Othman Kelantan
banyak memaparkan kisah-kisah yang berkaitan pada dekad 1980-an. Pada waktu
itu, novel yang dihasilkan lebih mencakupi persoalan politik dengan menggunakan
pendekatan politik kuasa kerana terdapat pelbagai percanggahan dan
penyelewengan demi kepentingan diri sendiri.Novel ini juga merupakan pantulan atau
manifestasi realiti kehidupan sebenar masayarakat pada zaman itu.Namun, setiap
isi atau jalan cerita yang digarap oleh S.Othman Kelantan dapat mengetengahkan
kehidupan sebenar masyarakat Melayu Pattani dari setiap lapisan masyarakat
terutamanya kehidupan pahlawan lembu.Terdapat pelbagai nilai karya agung yang
boleh mengangkat karya ini pada pandangan mata masyarakat di dunia.Antaranya
ialah pemikiran, nilai estetika dan kepengarangan, nilai budaya dan pandangan
hidup serta nilai ilmu yang boleh dicedok buat panduan dalam kehidupan kita
semua.Antara contoh yang dapat dilihat daripada keseluruhan cerita ini ialah
melalui pemikiran mengenai politik dan perjuangan orang Melayu yang melalui
pergolakan serta penipuan dan menjadikan novel ini diangkat namanya dalam dunia
kesusasteraan. Jika diteliti ,pergolakan yang berlaku dalam bidang politik pada
waktu itu lebih kurang sama dengan politik yang terjadi di negara kita pada
hari ini.
Hi. Saya seorang pelajar di IPT di Kuala Lumpur. . Saya ingin menjadikan blog ini sebagai rujukan kepada tugasan saya. Boleh saya saya dapatkan nama penulis blog ini
ReplyDelete