PENGENALAN HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
Naskhah yang mempunyai 113 merupakan
sebuah naskhah yang disalin oleh Encik Muhammad Yusof Bin Nuruddin dari naskhah
yang lain telah siap pada 2 Rejab 1316 Masihi bersamaan dengan 16 hari bulan
November 1898. Seperti yang diketahui, naskhah-naskhah Melayu terdahulu tidak
memiliki nama pengarang kerana pengarang lebih suka untuk tidak menonjolkan
diri masing-masing. Dalam Hikayat MerongMahawangsa ini, pengarangnya juga tidak
dinyatakan nama melainkan hanya menggunakan gelaran fakir kerana insan yang
lemah dan serba kekurangan. Penulisan hikayat ini didorong oleh raja Kedah,
iaitu Sultan Mua’szam Shah ibni Sultan Mudzalfal Shah.
Mengikut
naskhah edisi A.J. Sturrock menyatakan bahawa Hikayat MerongMahawangsa ini
merupakan karya yang jauh lebih mudah berbanding dengan naskhah Melayu yang
lain seperti Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah. Manakala Dr. C. Hooykaas
pula berpendapat bahawa hikayat ini berasal dari abad yang ke-18. Pada waktu
tersebut, dikatakan bahawa masyarakat Melayu telah lama mengetahui isi
kandungan hikayat ini kerana telah tersebar melalui mulut ke mulut. Pada abad
ke-19, barulah hikayat ini dicetak tetapi mengalami sedikit kesulitan kerana
naskhah lama bertulisan tangan dan terpaksa berdepan dengan tulisan yang tidak
jelas dan kesilapan ejaan.
Naskhah
Hikayat ini dikatakan jauh lebih muda kerana perkataan dan struktur ayatnya
lebih sederhana penggunaan bentuk arkaik hanya sedikit. Berbanding dengan
naskhah Melayu yang lain kerana struktur ayat yang panjang dan lebih kompleks.
Selain itu, perkataan daripada pinjaman kata asing juga didapati lebih sedikit
berbanding karya-karya Melayu yang lain. Hal ini demikian kerana, kedudukan
Sian yang berdekatan dengan Salasungka dan mempunyai hubungan yang erat antara
kedua-duanya menyebabkan sedikit pengaruh Siam lebih kepada nama-nama tokoh
atau raja-raja.
Hikayat
MerongMahawangsa (HMM), yang menerangkan asal usul raja-raja Kedah berdasarkan
mitos dan lagenda, menjadi ahli genre sastera sejarah tradisional Melayu.
Hampir setiap kerajaan Melayu zaman silam mempunyai hasil sastera sejarahnya
sendiri yang menerangkan asal usul raja-rajanya, asal usul negeri, perkembangan
sejarahnya dari awal hingga ke akhir berdasarkan konsep sejarah yang dipegang oleh masyarakat Melayu tradisional. Hasil sastera sejarah
itu dipegang oleh kerajaan berkenaan sebagai suatu dokumen yang sah bagi
mengabsahan hak dan kuasa raja ke atas negerinya.
Namun,
kebanyakan pengkaji-pengkaji sejarah Barat seperti R.O. Wistedt dan
Dr.C.Hooykaas dalam buku mereka telah menyatakan bahawa hikayat ini merupakan
satu kumpulan cerita Sejarah Melayu yang palsu dan ia hanya sekadar cerita
rakyat yang mengandungi cerita yang pelik. Dengan adanya cerita-cerita dongeng
seperti cerita Nabi Sulaiman dengan Burung Garuda, Raja Bersiong, iaitu anak
yang lahir dari buluh dan cerita pengembaraan mengenai Sheikh Abdullah bersama
penghulu Iblis. Jika dilihat dari kandungan penulisan hikayat Melayu, pengarang
sememangnya diingatkan agar mencampurkan cerita sejarah dengan unsur-unsur
dongeng dan khayalan kerana ia merupakan satu tradisi yang mesti dipatuhi untuk
menghasilkan hikayat selain berkenaan dengan raja-raja.
Oleh
yang demikian, dalam perbendaharaan kesusasteraan Melayu tradisional,
terdapatlah berbagai-bagai hasil sejarah, daripada yang paling terkenal kepada
karya yang jarang-jarang diketahui, malah oleh orang Melayu sendiri.
Bersama-sama dengan HMM dalam keluarga sastera sejarah ini terdapatlah Hikayat
Raja Pasai, Hikayat Acheh, Hikayat Palembang, Sejarah Raja-Raja Riau, Hikayat
Bangkahulu, Sulalat al-Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Johor, Hikayat Seri
Kelantan, Hikayat Pahang, Hikayat Patani, Misa Melayu, Asal Usul Raja Sambas,
Hikayat Banjar, Hikayat Kotawaringin, SalsilahKutai, Hikayat Siak dan berbagai-bagai
lagi.
Karya agung Melayu
ialah karya yang melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan
pemikir bangsa Melayu pada dahulu dalam memberi gambaran idealisme, nilai,
pandangan hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya.
Semua ini jelas akan dilihat daripada pemikiran masyarakat melalui bentuk
sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni, budaya dan falsafah
kekal sepanjang zaman. Antara ciri-ciri yang memperlihatkan sebuah karya itu
mempunyai nilai yang tinggi dalam pandangan dunia ialah dinilai berdasarkan
aspek pemikiran dalam karya, nilai estetika dan kepengarangan dalam karya
agung, nilai budi dan pandangan hidup dalam karya. Selain itu, nilai ilmu dalam
karya agung juga menjadi salah satu penyumbang kepada nilai sesebuah karya itu
diangkat. Berdasarkan kajian yang
dijalankan ini, beberapa ciri karya agung yang telah dinyatakan itu akan
menjadi ukuran untuk menganalisis secara terperinci bagi membuktikan bahawa
Hikayat Merong Mahawangsa ini merupakan hikayat yang agung dunia Melayu.
SINOPIS HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
Hikayat ini dinamakan semperna nama seorang raja
yang berasal dari Rom yang dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi
sumber keturunan raja-raja yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka yang
kemudiannya lebih dikenali sebagai negeri Kedah Zamin Turan. Hikayat
MerongMahawangsa mempunyai tiga bahagian. Bahagian pertama diceritakan mengenai
raja pertama di Kedah ,iaitu Raja MerongMahawangsa. Manakala bahagian kedua, hikayat
ini menceritakan mengenai tentang salah satu keturunan Raja Mahawangsa ,iaitu
Raja Bersiung yang berlaku alim kepada
rakyatnya. Pada bahagian terakhir pula, hikayat ini mengisahkan mengenai proses
pengislaman Kedah.
Penulisan
hikayat ini menggemblengkan ketiga-tiga unsur tempatan, unsur Hindu dan Islam
dan ternyata cerita asal usul negeri Kedah ini dikarang selepas negeri itu
memeluk agama Islam. Pengarangnya, seorang pujangga istana Kedah, amat setia
pada struktur pensejarahan tradisional Melayu kerana memulakan ceritanya dengan
menggambarkan asal usul rajanya, peristiwa yang menyebabkan raja itu memulakan
pelayarannya, pembukaan negeri, jurai keturunan daripada raja yang pertama
kepada yang terakhir, kisah pengislaman dan beberapa peristiwa yang ingin
disampaikan oleh pengarang berkaitan sejarah negeri Kedah mengikut penilaian
dan kaca mata masyarakat. Hikayat
MerongMahawangsa ditulis berpandukan kelima-lima ciri penulisan sejarah yang
memaparkan konsep sejarah masyarakat zaman silam.
Bahagian
awal cerita mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan negeri berdasarkan
mitos dan lagenda atau dipercayai masyarakatnya, sama ada bersifat tempatan,
bersifat Hindu ataupun cerita-cerita yang berasal dari pengaruh Islam. Awalnya,
hikayat ini menyatakan yang menjadi nenek moyang raja-raja Kedah ialah Raja
MerongMahawangsa, seorang raja yang bukan sahaja mempunyai ikatan kekeluargaan
dengan Raja Rom tetapi juga menjadi pembesar kepercayaannya. Dalam pelayaran
menuju ke Negeri China, angkatan yang mengiringi Putera Raja Rom diserang dan
dimusnahkan oleh geroda yang telah bersumpah di hadapan Nabi Allah Sulaiman
bahawa ia akan menghalang Raja Rom daripada memperlihatkan kebesarannya dengan
berbesan dengan Raja China. Sementara Putera Raja Rom dipertemukan dengan puteri
China di Pulau Langkapuri melalui usaha geroda sendiri, Raja MerongMahawangsa
diterima sebagai Raja Langkasuka. Baginda hanya meninggalkan negeri itu kepada
puteranya, Raja MerongMahapudisat, setelah puteranya dewasa dan layak
memerintah negeri. Raja MerongMahadipusat memenuhi pesanan ayahandanya dengan
mengarahkan putera sulungnya membuka negeri Siam, putera kedua membuka negeri
Perak, anakandanya yang ketiga seorang puteri membuka negeri Patani yang
terakhir putera yang bongsu tinggal bersama dengannya di Kedah dan menggantikan
ayahandanya bila baginda mangkat dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa.
Walau
bagaimanapun, cerita mengenai negeri Kedah, Perak dan Patani tidak dinyatakan
namun digambarkan bahawa negri-negeri tersebut mempunyai pertalian yang erat
antara negeri Kedah dan Siam. Seterusnya, diceritakan juga mengenai permulaan
tradisi penghantaran bunga emas dan bunga perak oleh negeri Kedah kepada Siam
apabila Raja Seri Mahawangsa, iaitu raja Kedah yang ketiga mendapat khabar
bahawa kakanda sulungnya Raja Siam telah mendapat seorang putera. Dengan itu,
Raja Kedah terus menitahkan agar tradisi menghantar bunga emas diteruskan
sehingga ke akhir zaman setiap kali mendapat putera. Apabila Raja Seri
Mahawangsa mangkat disebabkan mendapat tentangan daripada putera sulungnya Raja
Seri Maha Inderawangsa kerana berkahwin dengan puteri bangsa gergasi. Walau
bagaimanapun, hasil perkahwinan yang ditentang tadi telah dikurniakan Raja
Bersiung , iaitu raja yang paling terkenal dalam hikayat ini kerana kekejamannya.
Raja Bersiung atau Raja Ong Maha Perita Deria merupakan seorang raja yang zalim
terhadap rakyatnya dan tersingkir dari takhta kerana telah diserang oleh
menteri sendiri. Pemerintahan baginda diambil alih oleh puteranya yang bernama
Raja Phra Ong Mahaputisat kemudian diganti pula dengan puteranya ,iaitu Raja
Prha Ong Mahawangsa.
Pada
akhirnya, dicerita pula mengenai zaman pemerintahan RjaPrha Ong Mahawangsa.
Negeri Kedah yang pada waktu itu telah menerima Islam yang dibawa oleh Syeikh
Abdullah. Baginda merupakan raja Kedah yang pertama memeluk Islam dan telah
menukar nama Sultan Mudzaffar Syah. Setelah meletakkan asas keislaman di negeri
tersebut, baginda telah digantikan dengan puteranya, iaitu Sultan Mu’azzam
Syah. Bagaimanapun, pada akhir hikayat ini, telah diceritakan mengenai jurai
keturunan raja-raja yang memerintah Kedah sehingga kepada Sultan Ahmad Tajuddin
Halim Syah, raja yang memerintah semasa hikayat ini disalin kali terakhir.
PEMIKIRAN PENGARANG
- Definisi pemikiran dan idealisme
Pengarang
cuba mengetengahkan pemikiran dan idealisme ke dalam karyanya. Hal ini demikian
kerana, pemikiran dan idealisme merupakan tonggak utama dalam sesebuah
karya.Begitu juga halnya dengan Hikayat Merong Mahawangsa ini. Pengarang telah
mengetengahkan pemikiran dan idealismenya yang tersendiri. Istilah pemikiran
itu pada asalnya terbit daripada kata akar ‘fikir’ (S. Othman Kelantan, 1997). Perkataan
itu berasal dari istilah Arab ‘fikrun’ atau ‘aftar’. Dua perkataan ini membawa
maksud ‘fikiran’. Menurut S. Othman Kelantan (1997: 6) lagi, kalimat fikir dan
fikiran itu diertikan sebagai “ingatan, angan-angan, renung, akal; anggapan,
pendapat, sangka, kira ; daya berfikir, akal, ingatan; hasil pemikiran,
pendapat, pertimbangan, upaya, muslihat”.
Di samping itu, S.Othman Kelantan
(1997) turut menjelaskan bahawa pemikiran merupakan satu fikiran atau idea yang
muncul dan wujud dari golongan bijak pandai. Golongan ini menggunakan akalnya
dalam memikirkan konflik yang dihadapi oleh masyarakat dalam lingkungannya, dan
pemikiran tersebut dilebarkan oleh golongan cerdik pandai ke luar
lingkungannya. Manakala idealisme menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2007:558-559) ialah sifat, iaitu sikap atau perbuatan melihat atau
mencita-citakan sesuatu dalam bentuk yang ideal. Selain itu, idealisme turut
membawa maksud pemikiran atau idea. Kesimpulannya, pemikiran dan idealisme
membawa makna yang sama iaitu buah fikiran atau idea yang cuba diketengahkan
oleh golongan cerdik pandai. Kebanyakkan pemikiran dan idealisme disebarkan melalui
buku atau novel.
- Pemikiran Hikayat Merong Mahawangsa
Berdasarkan
penelitian khusus terhadap keseluruhan teks Hikayat Merong Mahawangsa, kami
dapati bahawa pengarang mengaitkan galur cerita Hikayat Merong Mahawangsa
dengan kisah Nabi Sulaiman dengan Burung Geroda adalah bertujuan untuk
mengangkat keagungan Agama Islam itu sendiri.
Secara logiknya pengarang telah mengarapkan unsur dan nilai Islam sejak
peringkat awal penghasilan Hikayat Merong Mahawangsa dengan begitu
menarik.Hujah ini dapat diperkukuhkan melalui peristiwa Burung Geroda yang
berusaha menghalang perkahwinan antara Putera Raja Rom dengan Puteri Raja
China. Burung itu telah merencanakan pelbagai musibah seperti memusnahkan
angkatan Putera Raja Rom, menculik Puteri Raja China dan sebagainya namun
segala usahanya menemui kegagalan. Hal ini boleh dilihat di dalam bab 2 dan 3
Hikayat Merong Mahawangsa ini. Konklusinya pengarang meletakkan batu asas dalam
penulisannya bahawa segala yang berlaku tidak boleh dipertikaikan kerana ianya
berlaku dengan izin Allah S.W.T. Perkaitan peristiwa yang digarapkan oleh
pengarang dapat dilihat melalui peranan watak Nabi Sulaiman dalam hikayat
Merong Mahawangsa sebagai khalifah di muka bumi yang boleh berbicara dengan
haiwan secara tegasnya telah menyatakan kepada Geroda bahawa terdapat empat perkara yang tidak
dapat diubah dalam kehidupan makhluk melainkan dengan izin Allah iaitu rezeki,
jodoh pertemuan penceraian dan perkara yang memutuskan rezeki. Pengarang
mengangkat martabat unsur Islam kerana kegagalan Burung Geroda dianggap sebagai
simbol kekalahan unsur Hindu kerana dipercayai bahawa Burung Geroda adalah
burung mistik agama Hindu yang cuba memperlihatkan keangkuhannya kepada Nabi
Sulaiman A.S.
Peristiwa perlantikan Merong
Mahawangsa sebagai wakil kepada Raja Rom untuk mengiringi Puteranya ke China
bagi dikahwinkan dengan Puteri Raja China menunjukkan bahawa pengarang ingin
mengambarkan kehebatan Merong Mahawangsa yang mempunyai hubungan akrab dan
menjadi orang sandaran kepada Raja Rom kerana beliau memiliki kesaktian yang
luar biasa. Melalui penelitian yang
jitu, dapat kita simpulkan bahawa pengarang mengaitkan Merong Mahawangsa yang
merupakan pengasas kerajaan Negeri Kedah dengan pemerintah negara-negara hebat
seperti Rom dan China bagi menunjukkan bahawa Merong Mahawangsa bukanlah sembarangan
orang malahan beliau disanjungi oleh pemerintah agung dunia yang lain.
Ideologinya, pengarang ingin menwujudkan kekaguman pembaca terhadap pengasas
Negeri Kedah iaitu Merong Mahawangsa melalui penggaluran peristiwa-peristiwa
tersebut.
Persoalan mengenai kerasionalan
pengarang mengaitkan Hikayat Merong Mahawangsa dengan dua buah kerajaan besar
iaitu Kerajaan Rom dan China pada permulaan hikayat ini dilihat bertujuan untuk
mengangkat kedudukan Merong Mahawangsa sendiri sebagai seorang pemerintah
agung. Ironinya, Kerajaan Rom dan China
menjadi sandaran penulis kerana jika dilihat pada zaman tersebut kedua-dua buah
negara ini adalah merupakan dua kuasa hebat dunia. Dengan mengaitkan Merong
Mahawangsa dengan kedua-dua buah negara ini dapatlah kita mentakrifkan bahawa
pengarang sebenarnya ingin mengangkat darjat pengasas Kerajaan Kedah iaitu
Merong Mahawangsa yang dikatakan mempunyai ikatan yang sangat erat dengan
pemerintah Rom dan China malah beliau juga terlibat secara tidak langsung dalam
pentadbiran Kerajaan Rom malahan beliau turut menjadi orang sandaran Maharaja
Rom. Selain itu, pengasas Kerajaan Kedah bukanlah calang-calang orang dan
itulah sebenarnya pemikiran politik yang ingin disampaikan pengarang melalui
perkaitan hikayat dengan dua buah kuasa besar tersebut.
Pengarang telah menterjemahkan
peristiwa penabalan Merong Mahawangsa sebagai raja di suatu kawasan yang
didiami oleh kaum gergasi dengan penuh dramatik. Melalui penggarapan peristiwa
ini dapat kita hujahkan bahawa pemikiran politik yang cuba ditonjolkan
pengarang adalah berkisarkan kehebatan dan kesantunan yang dimiliki oleh Merong
Mahawangsa telah membuka mata kaum gergasi yang digeruni ramai untuk melantik
beliau sebagai raja di kawasan tersebut. Peristiwa ini telah diriwayatkan
dengan teratur oleh pengarang, kisah ini bermula setelah kegagalan Merong
Mahawangsa dalam mencari Putera Raja Rom yang diserang oleh Geroda selama
beberapa hari lalu beliau mengambil keputusan untuk belayar mencari Putera Raja
Rom. Beliau dan anak kapalnya telah singgah di subuah kawasan yang didiami oleh
kaum-kaum gergasi yang sangat digeruni oleh sekalian manusia pada ketika itu
namun Merong Mahawangsa sedikitpun tidak gentar dan terus mengadap kaum
tersebut dan dengan rendah hati serta sopannya beliau telah memohon untuk
mendirikan pertempatan sementara di kawasan tersebut. Melihatkan kesantunan dan
keberanian yang luar biasa dimiliki oleh Merong Mahawangsa, kaum gergasi
sepakat untuk melantik beliau sebagai raja di kawasan tersebut yang akhirnya
diberi nama Langkasuka oleh Merong Mahawangsa. Seterusnya, melalui rentetan
peristiwa ini pengarang cuba membangkitkan nilai keluhuran dan kesantunan yang
dimiliki oleh seorang pemerintah sehebat Merong Mahawangsa.
Pemikiran politik dalam hikayat
Merong Mahawangsa dapat diteliti dengan lebih jelas melalui penumpuan khusus
terhadap bahagian dua hikayat Merong Mahawangsa iaitu salasilah keturunan Raja
Kedah yang bermula daripada Kerajaan Langkasuka dibawah pemerintahan Merong Mahawangsa
sehinggalah pentadbiran Kedah Zamin Turan dibawah Raja Phra Ong Mahawangsa.
Melalui penelitian terhadap salasilah pemerintah-pemerintah Kedah yang
diriwayatkan oleh pengarang, dapatlah kita rumuskan bahawa politik dan
pentadbiran Negeri Kedah bebas daripada pengaruh kuasa-kuasa asing dimana
pemerintah bebas untuk memilih pengantinya tanpa campur tangan kuasa
luar.Intipatinya pengarang melalui tulisannya ingin memberi gambaran kepada
pembaca bahawa Kedah merupakan sebuah negeri yang berdaulat dan kuat.
Selain
itu berdasarkan Riwayat Merong Mahawangsa, pengarang meriwayatkan bahawa Kedah
merupakan negeri pertama di sebelah utara semenanjung yang diasaskan malahan
Kedah jugalah yang diuar-uarkan sebagai pengasas kepada beberapa buah kerajaan
luar lain seperti Pattani, Perak dan juga Siam.
Menurut Hikayat ini Raja Kedah yang kedua iaitu Raja Merong Mahapudisat
telah mengikut arahan ayahandanya untuk memartabatkan anakandanya di beberapa
kawasan baharu.Telah diriwayatkan bahawa setelah putera-puterinya meningkat
dewasa Raja Mahapudisat telah mengurniakan kepada mereka alat kebesaran negeri
beserta pengiring untuk merantau bagi membuka negeri baru. Hasilnya, Putera
Sulungnya telah membuka Negara di utara Negeri Kedah yang dinamakan Siam
Lancang, Putera tengahnya telah berjaya membuka sebuah negeri di sebelah
selatan yang dinamakan Perak manakala Puterinya yang ketiga telah membuka
Negeri Pattani. Putera bongsunya diangkat sebagai Raja Kerajaan Kedah setelah
kematiaan beliau. Kesemua anak-anak Raja Merong Mahadipusat yang mengetuai
negeri Siam, Pattani, Perak dan Kedah dikataaan mempunyai hubungan yang sangat
akrab antara satu sama lain. Ideologinya pengarang mengariskan penceritaan
hikayat ini sebegini bagi mengangkat sejarah Negeri Kedah sebagai sebuah kerajaan
agung yang berdaulat.
Berbeza dengan kebanyakkan fahaman
lain, menerusi Hikayat Merong Mahawangsa pengarang menyatakan ideologi
pemikiran politiknya bahawa bunga emas yang dihantar oleh Kerajaan Kedah kepada
Negeri Siam bukanlah tanda mengakui ketuanan Siam terhadap Kerajaan Kedah namun
ianya adalah sebagai simbol kekeluargaan dan penghargaan. Bedasarkan penulisan
Hikayat Merong Mahawangsa sebenarnya bunga emas yang dikirim oleh Sultan Kedah
kepada Kerajaan Siam adalah bertujuan untuk memberi ucapan penghargaan kepada
kekandanya Raja Siam yang menyambut kelahiran bayi sulung.Pengarang menerusi
penulisannya menekankan bahawa tradisi penghantaran bunga emas bukanlah tanda
kelemahan Kerajaan Kedah namun lebih bersifat kemesraan atau tanda yang muda
menghormati yang tua. Negeri Siam juga dilihat telah membantu Kerajaan Kedah
dalam menyelesaikan kemelut dalaman Negeri Kedah melalui peristiwa bantuaan
Kerajaan Siam dalam mencari penganti yang sesuai untuk mengantikan Raja
Bersiuang yang telah melarikan diri akibat ditentang oleh pembesar berempat
kerana kekejamannya.
Selanjutnya, pemikiran politik yang
cuba diketengahkan oleh pengarang bersandarkan kepada peristiwa perkahwinan
antara Maharaja Seri Maha Inderawangsa dengan wanita daripada golongan gergasi
adalah untuk menyatakan bahawa keturunan pemerintah Kedah mempunyai kedudukan
yang sangat tinggi sehinggakan golongan gergasi yang mempunyai kedudukan yang
rendah adalah tidak setaraf untuk dijadikan sebagai isteri. Mengikut nilai zaman dahulu tentulah perhubungan
antara dua darjat yang berbeza amat memalukan bagi keluarga Diraja Kedah.Pokok
pangkalnya, disebabkan kedegilan Maharaja Seri Maha Inderawangsa beliau telah
dianggap menderhaka dan dikatakan akibat kecewa dengansikapnya itu ayahandanya
iaitu Maharaja Seri Inderawangsa telah meninggal dunia. Selain membangkitkan
isu darjat, pengarang juga turut menonjolkan isu balasan Tuhan terhadap sikap
derhaka seorang anak dimana menurut riwayat ini Maharaja Seri Maha Inderawangsa
telah dikurniakan seorang Putera yang bernama
Raja Ong Maha Peria Deria yang
lebih dikenali sebagai Raja Bersiung.
Berikutnya, pengarang telah
menggarapkan perkembangan watak Raja Ong Maha Perita Deria yang lebih dikenali
sebagai Raja Bersiung secara kronologi penuh dimana pembentukan sifat semula
jadinya dari awal lagi menuju keaarah kezaliman dan ketidakperikemanusiaan.
Perkembangan watak ini merupakan sesuatu yang tidak dapat dikawal oleh beliau
sendiri.Siung yang tumbuh juga merupakan sesuatu yang berada di luar dugaan dan
kawalan raja tersebut kerana peristiwa baginda mendapati masakan yang dicampur
dengan darah manusia juga merupakan suatu peristiwa yang tidak
disengajakan.Walau bagaimanapun, disebabkan terlalu mengikut perasaan Raja
Bersiung telah bertindak di luar batasan kemanusian apabila beliau sanggup
mengorbankan nyawa rakyatnya saban hari demi mendapatkan darah.Kemuncak
kezaliman Raja Bersiung menemui penghujungnya apabila Menteri keempat membuat
keputusan untuk menentang Raja Bersiung demi keselamatan rakyat dan negeri.Pengarang
mengetengahkan eleman kekejaman raja yang akhirnya mendapat balasan terhadap
perbuatannya melalui peristiwa ini disamping mengutarakan keberkesanan sistem
pentadbiran feudal yang didokong oleh watak pembesar berempat yang berjaya
menyelesaikan masalah dalaman Negeri Kedah seterusnya berjaya memelihara
kesejahteraan rakyat.
Pengarang
turut mengetengahkan pemikiran politik beliau
melalui peristiwa pemilihan peganti Raja Ong Perita Deria dengan bantuan
daripada Kerajaan Siam dengan menggunakan bantuan gajah sakti iaitu Gemala
Johari. Melalui peristiwa ini pengarang
ingin menyampaikan bahawa Siam dan Kedah saling bekerjasama dan mempunyai
hubungan yang baik dan Kerajaan Kedah turut mengakui peranan Kerajaan Siam
sebagai penaung Kerajaan Kedah. Pengarang meriwayatkan bahawa setelah Raja
Bersiung menghilangkan diri dalam rumpun
buluh betung setelah diusir oleh rakyatnya, Kerajaan Kedah ketiadaan raja maka
pembesar berempat beserta Raja perempuan Kerajaan Kedah telah menghantar utusan
ke Siam bagi memohon Kerajaan Siam Membantu mencari waris Raja Bersiung untuk
ditabalkan sebagai Raja Kedah. Akhirnya dengan bantuan Siam, Putera Raja
Bersiung dapat ditemui dan menggunakan gelaran Raja Phra Ong
Mahadipusat.Peristiwa ini menjelaskan kepada umum bahawa pengarang telah tunduk
kepada kovensi-kovensi penulisan sejarah Melayu tradisional dengan mengangkat
martabat dan maruah rajanya ke tahap yang paling tinggi.
Pengarang
turut menyelitkan dalam Hikayat Merong Mahawangsa mengenai hubungan Kerajaan
Kedah dengan Kerajaan Acheh yang terjalin agak lama.Walau bagaimanapun
pengarang tidak menceritakan hubungan antara kedua buah kerajaan ini dengan
jelas kerana dari segi ideologinya pengarang tidak mahu pembaca memandang
rendah terhadap Kerajaan Kedah kerana persaingan sengit dalam bidang
perdagangan menyebabkan Kerajaan Kedah sering diserang Acheh.Selain itu,
hubungan dengan Kerajaan Acheh juga adalah bertitik tolak kepada perkongsian
kitab-kitab Agama Islam dalam kalangan pemerintah kedua buah Negara juga telah
lama berlansung.
Sebenarnya,
dalam Hikayat Merong Mahawangsa, bahagian terpenting ialah bahagian yang
mengisahkan pengislaman Negeri Kedah.Pengarang telah mencoretkan karyanya dari
zaman gelap sehinggalah munculnya cahaya kebenaran tatkala kehadiran agama
Islam.Penggarang mengutarakan bahawa kemasukan agama Islam inilah yang mengubah
corak hidup masyarakat di Negeri Kedah secara totalnya ke arah yang lebih
berdisiplin, bermoral, dan bernilai suci.Kisah pengembaraan Syekh Abdullah
dengan Penghulu Syaitan dikatakan menjadi perintis kepada sejarah pengislaman
Negeri Kedah.Raja Ong phra Mahawangsa merupakan raja Kedah yang pertama yang
memeluk Islam dengan menggunakan gelaran Sultan Muzalfal Syah kerana baginda
tertarik dengan keperibadian yang dimiliki oleh Syeik Abdullah. Konklusinya,
kisah pengembaraan ulama ini telah diriwayatkan oleh pengarang bagi menyatakan
kehebatan agama Islam dalam membawa kegemilangan tehadap sosial,ekonomi malahan
politik Kerajaan Negeri Kedah juga sehingga muncul sebagai perlabuhan terkemuka
dunia.
NILAI BUDAYA
- Definisi nilai
Nilai menurut Tylor dalam Imran Manan ( 1989: 19)
menyatakan bahawa moral termasuk sebahagian dari kebudayaan iaitu suatu tentang
baik dan buruk, benar dan salah yang kesmuanya dalam konsep yang lebih besar
akan dikategorikan sebagai nilai. Nilai merupakan suatu sifat atapun perilaku
seseorang itu dalam menggambarkan watak dan perwatakan yang terdapat dalam diri
seseorang. Pengertian nilai menurut para ahli mungkin boleh ditemukan pada ilmu
firasat. Nilai merupakan istilah yang dapat ditemukan pada salah satu cabang
ilmu firasat , iaitu aksiologi (filsafat nilai). Nilai dijadikan landsan,
alasan, atau motivasi dalam bersikap dan bertingkah laku, baik disandari ataupun tidak. Nilai biasa digunakan untuk
menunjukkan benda-benda yang abstrak. Nilai boleh diertikan sebagai nilai sifat
dari sesuatu yang bermanfaat bagi kehidupan manusia. Secara teorinya, makna
nilai sesungguhnya berpandu sebagai pengamalan oleh manusia unntuk bersama
manusia dengan keyakinan dapat dipertanggungjawabkan secara sosial budaya dan
dengan Sang Pencipta.
- Definisi Budaya
- Budaya adalah suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sebuah kelompok orang dan diwariskan dari generasi ke generasi. Budaya terbentuk dari banyak unsur yang rumit, termasuk sistem agama dan politik, adat istiadat, bahasa, perkakas, pakaian, bangunan, dan karya seni. Bahasa sebagaimana juga budaya, merupakan bahagian yang tidak terpisahkan daripada diri manusia itu sendiri sehingga ramai orang cenderung menganggapnya diwariskan secara genersi. Ketika seseorang berusaha berkomunikasi dengan orang-orang yang berbeza budaya dan menyesuaikan perbezaan-perbezaannya, membuktikan bahawa budaya itu dipelajari.
Budaya
adalah suatu pola hidup menyeluruh. Budaya bersifat kompleks, abstrak, dan
luas. Banyak aspek budaya turut menentukan perilaku komunikatif. Unsur-unsur
sosiobudaya ini tersebar dan meliputi banyak kegiatan sosial manusia. Beberapa
alasan mengapa orang mengalami kesulitan ketika berkomunikasi dengan orang dari
budaya lain terlihat dalam definisi budaya. Budaya adalah suatu perangkat
rumit nilai-nilai yang dipolarisasikan oleh suatu citra yang mengandungi
pandangan atas keistimewaannya sendiri.
NILAI BUDAYA DALAM HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
Antara nilai-nilai budaya yang terdapat dalam Hikayat Merong Mahawangsa ialah adat kepada perintah iaitu ketaatan kepda raja dan pemimpin. Perilaku menghormati raja atau peimpin merupakan sesuatu perkara yang udah damakan sejak dahulu sehinggalah sekarang. Jika sesapa yang melaggar titah ataupun peraturan raja akan ikenakan tulah ataupun bernasib yang buruk. Sebagai contohnya, dalam Hikayat Merong Mahawangsa:
Maka sembah Raja Merong Mahawangsa, “
Baiklah, tuanku, barang yang dititahkan itu patik kerjakan, tuanku.”
(Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 7)
Dalam
petikan ini menjelaskan bagaimana menghormati pemimpin yang ditunjukkan dalam
Hikayat Merong Mahawangsa iaitu Raja Merong Mahawangsa telah menerima tugas
yang diberikan oleh Raja Rom dengan senang hati. Arahan yang diberikan oleh
Raja Rom agar Raja Merong Mahawangsa pergi ke Benua China untik
mengganntikannya dan menyampaikan hasratnya untuk mengahwinkan anakandanya
dengan puteri raja Benua China. Hal ini menunjukkan bahawa sikap Raja Merong
Mahawangsa yang meneria tugas yang diberikan membuktikan bahawa beliau
merupakan seorang yang taat keada raja dan pemimpin.
Seterusnya
ialah adat berpegang teguh kepada adat resam. Masyarakat Melayu berpegang teguh
kepada adat tradisi yang diamalkan dalam kehidupan seharian. Orang Melayu amat
menjaga adat resam termasuklah pantang-larang dan adat istiadat yang diwarisi
dan diamalkan sejak turun-temurun. Dalam
Hikayat Merong Mahawangsa, adat berpegang teguh kepada adat resam ini
ditunjukkan dengan penggunaan sirih dn pinang yang berperanan penting dalam
upacara, adat ersam dan budaya semasa oleh masyarakat pada ketika itu. Dalam
hikayat ini jelas menunjukkan penggunaan sirih dan pinang dalam menyambut
tetamu. Contoh petikan ialah:
setelah
sudah dibaca surat itu lalu sama duduk sekalianya itu berjabat tangan. Maka
raja China pun menyorongkan puannya sirih persantapan pada Raja Jin Harman
Syah, katanya, “Makalah sirih hai saudaraku Raja Harman Syah,” serta menyuruh
keluaria itu.
(Hikayat
Merong Mahawangsa, halaman 26)
Adat
yang berikutnya dalam menunjukkan nilai budaya ialah adat memuliakan orang
yang lebih tua. Sikap ini merupkan sikap yang mulia disisi kita dalam
memelihara adat dansopan terutamanya masyarakat Melayu. Dalam Hikayat Merong Mahawangsa,
adat memuliakan orang tua ini ditunjukkan oleh anak Raja Rom iaitu dalam
keadaan sakit setelah bahteranya dimusnahkan oleh burung Geroda etapi beliau
masih lahi mampu menguncapkan kata-kaata yang sopan kepada Mak Inang. Malahan,
beliau masih lagi membahasakan ibu kapada Mak Inang. Hal ini menunjukkan bahawa
beliau sangat menjaga adat walaunpun dalam keadaan sakit. Sebagai contohnya
petikan halaman 16:
Maka sahut anak raja Rom
itu dengan perlahan-lahan, “ Hai ibuku, bahawa dengan sesungguhnya beta ini
manusia juga. Betalah anak raja Rom, hendak pergi kahwin dengan puteri anak
raja Benua China dengan beberapa buah bahtera…
(Hikayat Merong
Mahawangsa, hlm 16)
Dengan terdapatnya nilai-nilai ang
dinyatakan ditas itu maka boleh menyatakan bahawa Hikayat Merong Mahawangsa ini
banyak memaparkan nilai-nilai budaya yang baik untuk dijadikan teladan dan
santapan kepada generasi yang akan datang dalam memelihara adat dan sopan
masyarakat Melayu pada ketika itu.
PANDANGAN HIDUP HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
- Pandangan Hidup Hikayat Merong Mahawangsa
Pandangan
hidup adalah pendapat atau pertimbangan yang dijadikan pegangan, pedoman,
arahan,petunjuk dalam kehidupan. Selainitu, pandangan hidup juga merupakan
pendapat atau pertimbangan hasil daripada pemikiran manusia berdasarkan
pengalaman sejarah menurut waktu dan tempat hidupnya .Pandangan hidup terbahagi
kepada tiga iaitu pandangan hidup bersumberkan agama, pandangan hidup
bersumberkan alam dan pandangan hidup bersumberkan akal.
- Menghormati autoriti
Dalam
Hikayat Merong Mahawangsa ini, dapat dilihat pandangan hidup burung garuda yang
tetap menghormati Nabi Allah Sulaiman sebagai autoriti dan yang berkuasa di
dunia pada waktu itu. Walaupun burung garuda tersebut merancangkan kejahatan dengan
berniat mahu memisahkan Raja Rum dengan puteri benua China, dia tetap bertanya dan
merujuk kepada Nabi Allah Sulaiman untuk memberitahu akan rancangannya itu.
Maka kata burung garuda
kepada burung rajawali: ‘Dimana dapatia sekalian hendak mengerjakan pekerjaanitu?
Pada fikiranku tiada boleh jadi, tetapi nantilah dahulu, aku hendak pergi menghadap
Nabi Allah Sulaiman karena iaitu raja besar di dalam dunia ini. Jikalau sudah ada
seperti yang demikiann itu, tiadalah aku beri jadi pekerjaan nikah keduanya anak
raja dua buah negeri itu
- Percaya kepada takdir
Percaya
kepada takdir merupakan pandangan hidup yang dapat kita lihat dalam diri Nabi
Allah Sulaiman. Baginda sangat percaya kepada takdir. Hal ini dapat dilihat dalam
kepercayaan baginda mengenai jodoh pertemuan yang tidak dapat dipisahkan
walaupun terdapat dugaan dan cabaran yang perlu ditempuhi.
Maka sabda Nabi Allah
Sulaiman, ‘Hai burung garuda, demi Tuhan yang menjadikan aku, ada pun jodoh pertemuan
itu didalam batu atau didalam kayu sekali pun tiada yang dapat mencheraikan dia’
(
HMM: m/s 3)
- Berpegang pada janji
Berpegang
pada janji merupakan salah satu pandangan hidup yang terdapat dalam
HikayatMerongMahawangsa. Hal inidapat dilihat pada burung garuda memasang niat
yang tidak baik dan merancang perpisahan antara raja Rum dan puteri raja benua
China, namun burung garuda tersebut berpegang pada janji. Burung garuda berjanji
kepada Nabi Allah Sulaiman akan mengundurkan diri dan tidak mengganggu kedua-dua
anak raja tersebut andainya ia tidak berjaya memisahkan kedua-duanya. Janji burung
garuda ini ditepatinya dan ia pergi membawa diri kelaut Kalzum yang jauh daripada
manusia.
‘Maka sembah burung garuda,
‘YaNabi Allah, akan pekerjaan itu atas hamba mullah mencheraikan dia. Jika tiada
dapat hamba mencheraikan anak raja kedua itu nischaya hamba undurlah daripada bawah
langit danatas bumi daerah tempat kediaman segala manusia sekalian ini.’
(
HMM: m/s 3-4)
- Taat kepada pemerintah
Pandangan
hidup ini telah sebati dan diamalkan dalam diri rakyat yang terdapat dalam Hikayat
Merong Mahawangsa. Jika dilihat, rakyat jelata menanamkan dalam diri mereka hati
yang taat kepada pemerintah dengan setia parahan dan perintah mesti ditunaikan.
Hal Ini dapat dilihat dalam pemerintahan Raja Bersiung. Rakyat jelata masih bertahan
berada dalam pemerintahan baginda biarpun baginda seorang yang kejam. Bukan sahaja
rakyat jelata yang taat kepada pemerintah, malah seorang yang mempunyai kesaktian
dan ditakuti raja-raja, iaitu Raja Merong Mahawangsa. Raja Merong Mahawangsa menerima
arahan daripada Raja Rum untuk membawa anaknya ke benua China untuk dikahwinkan
dengan puteri benua China.
Maka titah Raja Rum
kepada Raja MerongMahawangsa, ‘Hai saudarahamba, hendaklah saudara pergi ke Benua
China, ganti hamba membawa pergi paduka anakanda
ini, kahwinkan dengan anak Raja Benua China.’ Maka sembah Raja Merong Mahawangsa,
‘Baiklah, tuanku, barang yang dititahkan itu patik kerjakan, tuanku.’
(
HMM: m/s 5)
- Mengagungkan dan mempercayai kekuasaan Tuhan
Hikayat
Merong Mahawangsa ini juga memperlihatkan betapa Nabi Allah Sulaiman sangat mengagungkan
dan mempercayai akan pekerjaan dan kekuasaan Tuhan. Baginda percaya bahawahanya
Tuhan yang mempunyai kuasa atas segalanya dan manusia atau makluk Tuhan tidak dapat
menentukan sesuatu perkara sekalipun. Baginda percaya kepada janji Tuhan dan kekuasaan
Tuhan. Kepercayaan baginda dapat dilihat semasa baginda berkata-kata dan member
pengajaran dan tauladan kepada raja-raja dan menteri-menteri berkenaan dengan tindakan
burung garuda yang cuba mencabar kekuasaan Tuhan dengan memisahkan manusia yang
telah ditetapkan-Nya untuk bersatu.
Maka sabda Nabi Allah
Sulaiman, ‘Hai segala raja2 dan menteriku bangsa yang baik2, hendaklah engkau dan
kamu sekalian ketahui, demi Tuhanku yang menjadikan aku dan kamu sekalian diatas
segala makluknya, dalam empat perkara ini hendaklah jangan sekali-kali
ditentukan, jikalau tiada dengan janji daripada Tuhan alam. Pertama rezeki,
sedikit atau banyak ada sehari semalam itu tiadalah segala makluk hendak tentukan,
sekalian dengan janjinya juga. Kedua, perkara yang memutuskan rezkinya, seperti
yang akan datang mara dan maut, hendak mengetahuikan dia dan hendaklah jangan kamu
tentukan bumi tempat kematiannya, melainkan kesudahannya dengan janji Allah
jua. Ketiga, perkaranya jodoh pertemuan satu2 makluknya; jikalau berhimpunlah seisialam
duniaini daripada segala bangsa yang dijadikan Allah Ta’ala, hendak mencheraikannya,
melainkan dengan kehendak Tuhan yang menjadikan sekalian alam jua,
denganjanjinya. Keempat, perkara pencheraian yang sudah sampai waktu, saat harinya,
tiada akan dapat hendak menantikan esok harinya, tiadalah boleh, melainkan dengan
sekaliannya itupun dengan janjinya jua.’
(
HMM: m/s 22)
NILAI ILMU HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
Nilai yang
diperkatakan ini boleh dilihat di dalam sastera Melayu melalui istilah “pandai”
iaitu pandai besi, pandai keris, pandai emas, dan sebagainya. Kebiasaannya,
petua-petua orang tua-tua sememangnya dipercayai dan dijadikan sebagai rujukan
ilmu. Hal ini penting bagi memelihara adat dan warisan bersama agar terus
berkekalan. Tradisi ilmu Melayu juga mengiktiraf dan cukup menghormati orang
yang menguasai ilmu batin atau mistik, ilmu ramalan, dan ilmu bahasa.
- Ilmu Teologi
Istilah teologi
berasal daripada perkataan ‘Theos’ (Yunani) yang diertikan sebagai ‘Tuhan’ dan
‘Logos’ yang memberi maksud ‘ilmu’. Jadi, ilmu teologi dapat diinterprestasikan
sebagai ilmu tentang Tuhan atau ilmu ketuhanan. Ilmu teologi berkisar tentang
Tuhan dan hubungannya dengan manusia, sama ada berdasarkan kebenaran wahyu
ataupun penyelidikan akal murni. Ilmu teologi berfungsi untuk memantapkan
kepercayaan-kepercayaan dan keimanan bagi menghilangkan pelbagai keraguan dari
sudut Islam. Dalam
Hikayat Merong Mahawangsa (HMM), terdapat nilai ilmu teologi mengenai tuhan
seperti petikan berikut :
“Hai burong geroda!demi Tuhan yang menjadikan
aku, ada pun jodoh pertemuan itu di-dalam batu atau di-dalam kayu sekali pun
tiada siapa yang dapat mencheraikan dia.”
(HMM, halaman 4)
- Ilmu Etika
Teori
tentang tingkah laku manusia yang dilihat dari sudut baik dan buruknya, sejauh yang dapat ditentukan akal
merupakan ilmu etika. Kata etika berasal daripada kata ethos yang bermaksud
adat kebiasaan. Etika berbeza dengan pengertian moral. Moral merupakan tindakan
manusia yang baik dan wajar, manakala etika pula lebih bersifat teori dan lebih
menyelidik, memikir dan mempertimbangkan tentang yang baik dan yang buruk.
Jadi, moral ini sebenarnya dibentuk daripada etika yang lahir hasil daripada
budaya manusia. Contoh petikan dalam HMM mengenai
ilmu etika adalah seperti berikut :
“Maka budi pekerti serta akal bichara pun
terlalu amat baik. Jika ayahanda baginda itu dudok di-balairong membicharakan
hukum, maka ia keempat pun ada-lah bersama2 dudok mendengar hukum adat perintah
orang.”
(HMM, halaman 46)
- Ilmu Estetika
Ilmu
yang membahaskan tentang keindahan dan kesenian disebut sebagai estetika. John
Cohn(1869-1967), seorang ahli falsafah Jerman mendefinisikan estetika sebagai
teori tentang keindahan dan seni, manakala Maz Dessoir yang hidup pada zaman
yang sama juga mengatakan bahawa lapangan estetika jauh lebih luas daripada
bidang keindahan. Ruang lingkup estetika merangkumi hal-hal yang berkaitan
dengan sedih dan lucu, yang bergaya dan yang mulia, bahkan yang buruk atau busuk
pun dapat dikaitkan dengan keindahan, keindahan yang relatif. Konsep keindahan
yang dikenali sebagai al-jamal terdapat dalam Islam. Contoh petikan dalam HMM mengenai
ilmu estetika adalah seperti berikut :
“Adapun pelayaran angkatan
anak Raja Rum hendak pergi kahwin ka Benua China itu adalah seperti burong
terbang ka- sarang, dan tiang-nya saperti batang pepara laku-nya, barang di
mana berlaboh dan berhenti itu saperti pulau yang besar…”
(HMM halaman
8&9)
- Ilmu Metafizika
Aristotle
menyatakan bahawa ilmu metafizika merupakan ilmu agama kerana beliau percaya
dengan kewujudan Tuhan, dan itu sebagai tanda alam daripada segala yang wujud.
Manakala Al-Kindi pula memandang metafizika itu sebagai falsafah yang
membahaskan tentang makluk dan alam abstraknya. Ibn Sina menyatakan tentang
argumentasi ontology yang berkisar tentang pemikiran tentang ilmu kejadian dan
hakikatnya. Falsafah ini berbicara tentang tiga subjek yang menjadi
perbincangan iaitu Tuhan, manusia dan benda-benda yang tidak berakal seperti
pohon, air dan lain-lain. Contoh
petikan dalam HMM mengenai ilmu metafizika adalah seperti berikut :
“….malaikat ka-laut yang
bernama Kalzium dengan sebab hendak menetapkan shari’at Nabi Muhammad
Rasul-Allah dengan keramat kitab Quran dan hendak menentukan i’tikad yang
sa-benar-nya yang bernama uagam Islam wa rahamtul-Illahi wa barakatuh.”
(HMM, halaman 112)
- Ilmu Kosmologi
Falsafah
yang mengkaji tentang hal-hal yang berhubung dengan alam disebut sebagai
kosmologi. Alam berhubung dengan
kejadiannya,“Sesungguhnya pada ciptaan langit dan bumi, pertukaran malam dan
siang, kapal yang berlayar di lautan yang memberi manfaat kepada manusia, air
hujan yang diturunkan Tuhan dari langit, maka dihidupkan bumi yang sudah mati
dan berkeliaranlah pelbagai bangsa binatang dan perkisaran angin dan disuruh
bekerja di antara langit dan bumi, sesungguhnya semua itu menjadi bukti
kebenaran untuk orang-orang yang berakal.” (Surah
al-Baqarah, ayat 164) Contoh petikan dalam HMM mengenai
ilmu Kosmologi adalah seperti berikut :
“Lalu bertemu-lah dengan tanah bumi yang baik
terlalu-lah indah tempat-nya dengan tanah-nya menjadi tiada-lah turun
ka-bahtera-nya; gila dengan membuat kota, istana dengan balai-nya yang terlalu
amat besar-nya lagi dengan indah-nya.”
(HMM, halaman 18&19)
- Ilmu Jampi
Dalam
konteks masyarakat Melayu, Harun Mat Piah (1989) menjelaskan bahawa jampi ialah
semua jenis pengucapan sama ada dalam bentuk prosa atau puisi yang mengandungi
tujuan dan konotasi magis, pengubatan dan perbomohan. Jampi dalam erti kata
lain disebut juga sebagai mantera, serapah, sembur, puja, seru, tangkal dan
lain-lain lagi. Haron Daud (2001) pula menyatakan bahawa jampi ialah semua
jenis pengucapan dalam bentuk puisi atau bahasa berirama yang mengandungi unsur
magik dan diamalkan oleh orang tertentu, terutama bomoh dengan tujuan kebaikan
atau sebaliknya. Contoh petikan dalam HMM mengenai
ilmu jampi adalah seperti berikut :
“Hai ahlil-nujum, hendak-lah tuan hamba lihat
di-dalam nujum itu ka-mana juga raja dalam negeri itu dan siapa patut kita
gantikan menjadi raja?”
(HMM, halaman 82)
TEKNIK KEPENGARANGAN
- Definisi Kepengarangan
Kepengarangan merujuk kepada keterampilan,
kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya. Seseorang
pengarang itu berkarya melalui pandangan mahupun pengalaman yang dilalui oleh
mereka. Pengalaman tersebut diperoleh melalui bayangan, ingatan pembacaan,
pemerhatian mahupun apa sahaja unsur yang hadir secara sedar mahupun tidak
sedar
KEPENGARANGAN HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
- Pengarang menggunakan unsur mitos.
Unsur mitos yang pertama dapat dilihat
dalam kisah ‘Burung geroda dan Nabi Allah Sulaiman’.Membayangkan pengetahuan
pengarang tentang cerita-cerita berkenaan mukjizat nabi-nabi dan mukjizat Nabi
Allah Sulaiman ialah boleh berkata-kata dengan unggas dan haiwan. Pengarang
mencampur adukkan unsur Islam dengan unsur Hindu. Garda ialah unggas kenderaan
Visynu. Mungkin ini merupakan ingatan di bawah sedar pengarang kepada agama
yang pernah dianuti oleh nenek moyangnya. Contoh :
“Sabda Nabi
Allah Sulaiman “ hai burung geroda! Demi tuhan yang menjadikan aku, ada pun
jodoh pertemuan itu di-dalam batu atau di-dalam kayu sekali pun tiada siapa
yang dapat mencheraikan dia” maka sembah burung geroda, “ ya Nabi Allah , akan
pekerjaan itu atasmu-lah mencheraikan dia. Jika tiada dapat hamba mencheraikan
anak raja kedua …’’ (muka surat 5, bab 2).
Peristiwa mitos yang kedua pula dilihat
pada bab Raja Bersiung.Pengarang menggunakan daya kreatifnya dengan mengaitkan
mitos terhadap kisah Raja Bersiung, iaitu lambang kezaliman raja ke atas
rakyatnya. Pengarang mengarap pengetahuan pengarang tentang suatu mazhab dalam
agama BudhhaTantrik yang bernama Bhairaya. Di dalam mazhab ini mengorbankan
manusia sebagai sebahagian dari upacara. Pengarang menganggap perbuatan memakan
manusia itu sesuatu yang ganjil dan gagah yang harus dikagumi. Dengan ini
pengarang menyatakan bahawa rajanya adalah berasal daripada keturunan raja yang
megah dan berani. Seluruh peristiwa ini merupakan suatu mitos untuk merakamkan
keagungan asal usul raja. Contoh :
“ … Maka Raja
Bersiung pun segera turun dengan pedang-nya yang sudah terhunus serta titah-nya
‘bunoh-lah orang itu.’ Maka kata Kampar itu, “ Hai! Raja ini membnoh dengan
tiada di-periksa.” Maka Raja bersiung pun marah, datanglah hampir dengan Kampar
itu mengangkat pedang²-Nya hentak menetak. Maka kata Kampar , ‘Hai raja
bersiung, gila-kah hendak membnoh orang tiada dengan periksa sungguh pun
memakan hati darah orang, lepaskan-lah ikatan aku ini serta aku tiada dengan
senjata ini ada-kah boleh aku melawan? Bunoh-lah sekarang neschaya puas-lah
raja memakan hati darah-ku”. (muka srat 70,bab 9).
- Pengarang menggunakan fakta Islam dalam Hikayat Merong Mahawangsa.
Pengarang historiografi Melayu bukanlah
pengarang biasa untuk hanya mengemukakan sejarah negerinya. Tanggungjawab lebih
besar kerana ia juga harus mempertahankan kedaulatan dan maruah rajanya.
Keistimewaan Hikayat MerongMahawangsa yang teragung ialah cara yang dipilih
oleh pengarang untuk mengisahkan bagaimana Raja Phra Ong Mahawangsamemelok
agama islam. Pengarang mengatakan Islam yang sampai ke Kedah it dibawa oleh
Sheikh Abdullah dari Baghdad. Pilihannya wajar bukan sahaja nama itu
mengandungi ‘aura’nya yang terasing tetapi juga kerana Baghdad tidak mempunyai
pentingnya sebagai suatu pusat perkembangan dan pentadbiran kerajaan islam.
Terdapat pada bab akhir ‘Raja dan
a’ayatmemelok Islam’. Seperti yang kita sedia maklum raja Kedah sebenarnya pada
masa itu memeluk agama hindu, sehinggalah kedatangan Sheikh Abdullah datang ke
negeri kedah dan mengajaknya memeluk agama islam dan mengajarnya tentang agama
islam. Pengarang menyatakan bahawa kitab Al-Quran diturunkan di Mekah kepada
pesuruhnya iaitu Nabi Muhammad S.A.W dan makamnya terletak di Medinah. Selepas
itu, raja Pra’ Ong Mahawangsa merupakan raja kedah yang pertama memeluk agama
islam dan baginda mengguna nama Sultan Mudzafar Shah selepas memeluk agama
islam.Contoh :
“Maka Sheikh
Abdullah, “ ada pun jangan-lah Tuanku sakalian ketahuilah ini-lah zaman agama
Nabi Muhammad Rasulullah yang akhir zaman. Hendak-laj kita sakalian umat yang
kemudian ini membawa shari’at agama Islam menurut kitab Qur’an yang diturunkan
Allah subhandah wa-Ta’ala kepada pesuroh-nya Nabi Muhammad di-dalam negeri
Mekah dan kubornya di negeri Medinah,
dan segala agama yang dahulu itu sesat jua tiada dengan sabenarnya, jangan
tuanku tiada ketahui dengan sebab agama yang tiada sa-benar itu-lah datang iblis
shaitan membuat haru-biru.” Maka kata raja Pra’ Ong Mahawangsa, ‘ jikalau
demikian hendaklah tuan hamba tolong hamba sakalian ini ajarkan agama islam
yang sa-benar itu”. (muka surat 144, bab 14).
Pengarang ini telah menggunakan
kebebasannya untuk melanggar kebiasaan ini. Jelas kepadanya unsur mitos dan
realiti. Kemungkinan lain ialah pengarang menemui kesempatan di sini untuk
memasukkan mitos ini kerana tidak sesuai di bahagian lain. Beliau mesti
memasukkan mitos ini kerana di dalam penulisan-penulisan lain mitos ini tidak
ditinggalkan. Gaya yang tersendiri ini ialah hasil kepintaran pengarang
menggemblengkan unsur-unsur realiti. Pengarang telah membuktikan bahawa beliau
mempunyai daya imaginasi yang kuat ketika mengolah bahagian ini.Kisah bagaimana
Islam sampai ke Kedah mestilah mengatasi penceritaan-penceritaan lain yang
sudah ada. Ini hanya dapat dilakukan dengan mengadunkan unsur realiti dengan
mengadunkan unsur realiti dengan yang bukan realiti tetapi masih boleh diterima
akal.
Kesimpulannya ialah sesebuah karya
historiografi seperti Hikayat MerongMahawangsa mestilah dihadapi dengan fikiran
yang terbuka dan tanpa prasangka serta ukuran-ukuran asing. Kebanyakan hasil
kesusasteraan Melayu klasik lurus dan jujur. Walaupun menggunakan perlambangan,
perlambangan itu adalah yang sudah dikenali oleh seluruh masyarakat.Walaupun
bagaimanapun adalah sukar bagi kita menafikan bahawa orang yang berjaya
menghasilkan Hikayat MerongMahawangsa ini adalah seorang pujangga agung. Beliau
mempunyai bakat bercerita yang istimewa serta luas pengetahuan dalam berbagai
bidang. Beliau juga seoarang yang bijaksana serta tahu akan tanggungjawabnya.
SENI BAHASA HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
Karya
sastera memang mempunyai nilai estetik, sama ada tahap tinggi atau bertaraf
rendah. Nilai estetik ini seharusnya dapat menikmati sebagai nikmat ketika
membaca, menghayati dan memahami setiap hasil karya. Begitulah, bagi karya
novel, cerpen, puisi drama dan
sebagainya ada terselitnya nilai-nilai estetika dan keindahan. Secara umumnya
perkataan estetika dalam bahasa Yunani ialah aesthesis yang membawa maksud
hal-hal yang dapat diserapkan oleh pancaindera atau lebih khusus lagi membawa
maksud ‘kepekaan’ manusia terhadap sesuatu gaya penulisan. Estetik juga boleh
diertikan sebagai persepsi pancaindera (sense of perception), iaitu merupakan
istilah estetika yang digunakan untuk
kajian falsafah. Selain itu, estetika juga membawa banyak pengertian
daripada ramai tokoh falsafah. Ahli falsafah Jerman bernama Alexander Baumgarten
(1714-1716) adalah orang pertama yang memperkenalkan perkataan aisthetika.
Dalam
Hikayat Merong Mahawangsa, banyak unsur estetika yang wujud. Antaranya,
pengaruh bahasa, gaya bahasa, penggunaan ayat klasik, unsur-unsur retorik dan
sebagainya. Gaya bahasa dalam kesusasteraan pula merupakan gaya bahasa yang
memiliki kesenian dan mengandungi nilai estetik yang merupakan nilai yang mampu
membangkitkan perasaan serta mengharukan pembaca sesebuah karya sastera. Selain itu, gaya bahasa sastera ini juga
berperanan untuk menyampaikan maklumat serta merangsang daya pemikiran
pembaca. Penggunaan nilai estetika dalam
penulisan ini menjadikan penulisan tersebut memiliki gaya yang tersendiri.
Antara unsur keindahan yang terdapat dalam hikayat ini ialah, gaya bahasa,
penggunaan bahasa istana, penggunaan ayat klasik, penggunaan bahasa kiasan
seperti simpulan bahasa dan sebagainya.
- Gaya Bahasa Hiperbola
Melalui
Hikayat Merong Mahawangsa dapat dikenalpasti unsur hiperbola antara yang paling
banyak digunakan. Hiperbola bermaksud pernyataan yang dibuat secara
berlebih-lebihan dalam usaha menekankan pandangam idea atau peristiwa. Unsur
ini dapat dikenalpasti berada pada penceritaan unsur mitos. Hiperbola berfungsi
untuk memperhebatkan lagi penceritaan unsur mitos ini. Contohnya ,
‘’ Setelah itu bahtera Raja Merong
Mahawangsa pun singgah kapada suatu pulau mengambil ayer kayu. Maka garuda pun
datanglah seperti rebut taufan yang teramat besar menyambar dan memukul dengan
sayap-nya dan menendang dengan kaki-nya kepada bahtera anak Raja Rum itu hingga
habislah karam tenggelam segala kapal dan kechi itu.’’
(halaman 16)
‘’ Maka tengah ramai sakalian
bertikam itu maka Raja Nuloh Betong pun sampai-lah menyerbukan diri-nya
sakalian kadalam kaum Dato’ Sangki itu bertikam bertetak pedang bertangkisan
bertikam keris terlalunya ramai tiada sangja bunyi lagi’’
(halaman 154)
- GAYA BAHASA PERSONIFIKASI
Seterusnya dapat dilihat pada unsur estetika personifikasi.
Unsur personifikasi bermaksud pemberian sifat manusia terhadap sesuatu perkara
sama ada benda hidup atau sebaliknya. Unsur estetika ini mampu menunjukkan
keindahan dalam seni bahasa yang digunakan oleh pengarang. Contohnya,
“ Sa-bermula maka tersebut-lah
perkataan pulau Langkapuri itu, sa-lama peninggal perang Seri Rama dan Anduman
jadi sunyi-lah pulau itu, tiada
siapa dudok.’’
(halaman 3)
Maka burong garuda itu pun ada masa
zaman Seri Rama dan Anduman biasa masok perang, banyak juga kesakitan dan
banyak juga segala binatang yang terbang dan berjalan di bumi takut akan dia’’
(halaman 4)
“ Ada pun segala yang datang
mengadap itu tiadalah sekali-kali memanggongkan kepala-kepalanya seperti ada
orang menekankan kepala perasaan-nya serta dengan takut negerinya daripada kesakitan..”
(halaman 152)
Unsur personifikasi di atas telah
menunjukkan penggunaan sifat manusia telah diberikan kepada sesuatu perkara.
Hal ini menunjukkan bahawa sifat manusia menjadikan sesuatu cerita itu menarik
perhatian pengarang untuk ditunjukkan dan disamakan dengan sesuatu perkara.
- GAYA BAHASA SIMILE
Unsur
estetika seterusnya dapat dikenalpasti dalam Hikayat Merong Mahawangsa ialah
unsur simile. Unsur estetika ini bermaksud kiasan yang membandingkan benda yang
berbeza tetapi mempunyai persamaan.
Unsur ini merupakan keindahan yang paling banyak ditemui dalam hikayat
Merong Mahawangsa. Hal ini demikian kerana banyak peristiwa yang cuba dibandingkan
sebagai kiasan. Antaranya ialah,
‘’
Ada pun pelayaran angkatan anak Raja Rum
hendak pergi kahwin ke Benua China itu adalah seperti burung terbang ke sarang dan tiangnya seperti batang pepara lakunya;
barang dimana berlabuh dab berhenti seperti pulau yang besar serta dengan
segala bunyi-bunyian ‘’
(halaman 8)
“Maka Raja Merong Mahawangsa
pun menarik busar anak panahnya yang bernama Ayunan itu ke udara, bergemuruhlah
bunyinya seperti
halilintar membelah, maka segera tepiskan dengan sayap tiada kena.‘’
(halaman 10)
‘’ Hatta maka ia menggerakkan
tubohnya lalu menjadi sa-ekor ular tedung selar besarnya seperti perdu nyior
dengan lidah-nya panjang terjulor, matanya saperti keromong’’
(halaman 71)
- Penggunaan Bahasa Istana
Tidak dinafikan penggunaan bahasa
istana di dalam karya bahasa Melayu Klasik kerap berlaku berbanding dalam karya
Melayu Moden. Watak utama di dalam karya bahasa Melayu klasik adalah terdiri
daripada watak istana yang melibarkan sultan, permaisuri, anakanda, dayang, pembesar,
dan sebagainya. Oleh hal yang demikian, penggunaan bahasa istana amat
diperlukan untuk mewarnai karya sastera tersebut agar lebih menarik dengan
keindahan bahasa istana yang sangat lembut dan berlapik. Penggunaan bahasa istana juga diperlukan
dalam karya bahasa Melayu lasik bagi mengisahkan cerita-cerita yang membabitkan
keluarga diraja. Perkara ini dapat dijelaskan lagi menerusi contoh ayat yang
dipetik daripada Hikayat Merong Mahawangsa yang berbunyi ,
‘’Maka
raja itu pun bersemayamlah’’
(
halaman 52)
“Patek
ini mohon-lah hendak kembali,’’ serta bertanya nama negeri itu. Maka titah
Raja….’’
‘’…
oleh raja kapada segala dayang-dayang menyuroh membawa hidangan yang lebeh
untuk disantap baginda itu disuroh beri kepada.. ‘’
(halaman
65)
Namun begitu, penggunaan bahasa
istana ini kurang digunakan di dalam bahasa Melayu Moden. Hal ini telah
dibuktikan apabila karya yang ditulis menggunakan bahasa Melayu Moden kurang
menggunakan tema keluarga diraja. Kebanyakan penulis akan menggunakan tema
berkaitan dengan masyarakat moden yang tidak akan dikaitkan dengan keluarga
diraja seterusnya penggunaan bahasa yang indah seperti bahasa istana tidak
dapat dikekalkan dan semakin ditinggalkan oleh masyarakat Melayu Moden.
- Penggunaan Bahasa Klasik
Penggunaan
bahasa klasik merupakan salah satu unsur keindahan dalam hikayat ini yang
menunjukkan keunggulan sesebuah karya agung tersebut. Seperti yang diketahui
umum penggunaan ayat Melayu klasik ini meleret-leret penggunaanya dan ianya
merupakan ayat Melayu lama yang tidak diguna pakai lagi pada hari ini. Penggunaan
ayat yang panjang juga merupakan salah satu unsur estetik dalam karya agung
iaitu salah satu aspek yang dapat membezakan bahasa Melayu Klasik dengan bahasa
Melayu Moden. Ciri ayat tersebut boleh dilihat dalam hikayat ini. Contohnya,
‘’Tiada berapa lama satelah lengkap segala kelengkapan dan bingkisan
serta beberapa pakaian yang akan dibalasnya kapada saudaranya ngeri Kedah itu.
Satelah diperbuat surat kepada saudaranya barangkali kita boleh putera maka
hendaklah saudara kita perbuat beri seperti bunga emas bunga perak hantarkan mari kepada kita
kerana perkerjaan itu terlalu amat kesukaan bermain akan dia’’
(halaman 58)
‘’Hatta maka adalah saorang budak
perempuan chuchu kepada Nang Miri Gergasi kerana toknya Nang Miri gergasi itu
pergi ka Benua Siam hantarkan Raja Benua Siam itu kerana Nang Miri gergasi itu
pun ia suatu penghulu dan raja kepada segala tentera gergasi.’’
(halaman 59)
- Pengaruh Bahasa Asing
Penggunaan
bahasa yang pelbagai sangat berleluasa dalam bidang penulisan terutamanya
penulisan karya klasik. Hal ini demikian
kerana pada zaman dahulu, masyarakat mempelajari pelbagai bidang bahasa dan
kemahiran tersebut diaplikasikan dalam penulisan. Penggunaan bahasa yang pelbagai ini adalah
pengaruh daripada masyarakat Arab, Jawa dan Parsi yang datang ke alam Melayu
dengan tujuan perdagangan dan menuntut ilmu.
Contohnya bahasa Sanskrit yang berlaku sejak zaman kuno lagi iaitu dari abad ke-7 hingga abad ke-13.
Bahasa ini dibawa oleh pedagang India dan disebarkan oleh pendeta agama hindu
dan Buddha.
‘’ Sebermula maka tersebut-lah perkataan Raja Rum
sedang di-hadap
oleh segala raja-raja yang besar yang bermahkotaka
dengan segala menteri.. “
(halaman
7)
Seterusnya, penggunaan bahasa Arab
yang mula berkembang apabila kedatangan islam
ke alam Melayu dan berkembang kerana pihak istana memeluk islam. Bahasa
Arab merupakan salah satu bahasa yang digunakan oleh penulis zaman dahulu dalam
penulisannya. Hal ini demikian kerana
pengaruh bahasa Arab ini berleluasa di alam Melayu akibat daripada masyarakat
Arab yang berhijrah serta menuntut ilmu di alam Melayu sehinggakan bahasanya
boleh mempengaruhi penulisan karya-karya Melayu. Hikayat Hang Tuah yang merupakan salah satu
karya Melayu tidak terlepas daripada mendapat pengaruh daripada bahasa
Arab. Terdapat pelbagai perkataan Arab
yang digunakan dalam karya tersebut. Contohnya,
‘’
Syahadan memohonkan taufik-lah ka-hadzreret Tuhan ‘’
(halaman 2)
“Alhamdulillahi Rabbil alamin
dengan nama Allah Tuhan yang amat pemurah lagi maha mengasehani akan sekalian
hambanya’’
(halaman
1)
Kesimpulannya
dapat dinyatakan bahasa seni bahasa dalam unsur estetika ini mampu menarik
perhatian pembaca untuk menunjukkan keindahan bahasa yang terdapat dalam
hikayat ini. Keindahan yang cuba ditunjukkan dalam hikayat ini mampu mengangkat
hikayat ini sebagai karya agung dimata masyarakat.
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, Hikayat MerongMahawangsa menampilkan banyak falsafah hidup ,
estetika dan kepengarangan, nilai budaya dan pandangan hidup serta nilai ilmu yang
digunakan oleh golongan pemerintah, golongan antagonis mahupun rakyat jelata.
Disentuh mengenai falsafah
hidup ini yang menjadi pegangan dalam diri mereka sehingga tindakan mereka
banyak dipengaruhi oleh falsafah hidup yang diciptakan sendiri mahupun
diajarkan oleh orang lain. Falsafah hidup dalam Hikayat MerongMahawangsa sangat
berguna dalam kehidupan seharian. Kebaikan yang dapat membimbing rakyat dan
pemimpin dalam mengolah corak kehidupan dan pentadbiran. Falsafah hidup yang
meletakkan Tuhan yang paling berkuasa seperti yang dipegang oleh Nabi Allah
Sulaiman menunjukkan ketaatan baginda sebagai umat Allah. Falsafah hidup ini
menjadi panduan dalam kehidupannya. Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa
masyarakat dalam Hikayat MerongMahawangsa memiliki falsafah hidup dalam
kehidupan seharian mereka.
Selain itu, nilai keindahan
juga dapat dilihat dalam karya ini dan membuktikan bahawa hikayat ni boleh
dianggap sebagai karya teragung. Diselitkan unsur keislaman apabila
menceritakan Raja Phra Ong Mahawangsa
memeluk Islam dan menitahkan para pembesarnya memusnahkan segala berhala
pada waktu itu. Kemungkinan pada waktu itu, berhala yang dinyatakan lebih kepada masyarakat yang menganut
agama Buddha. Agama Islam yang mula-mula
dibawa masuk juga membuktikan bahawa karya ini mempunyai nilai yang tertinggi
pada pandangan dunia.
Oleh itu, dapat disimpulkan
bahawa Hikayat MerongMahawangsa merupakan hikayat yang mempunyai nilainya tersendiri
dengan memiliki ciri-ciri karya yang dapat dikaitkan dengan keunggulan atau
kebijaksanaan akal budi bangsa Melayu .
No comments:
Post a Comment