Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Lagi Maha Penyayang
Pengenalan
Gurindam
berasal daripada bahasa Tamil iaitu ‘kirandum’. Perkataan gurindam itu
sendiri asalnya daripada perkataan Sanskrit dan dikatakan memasuki bahasa
Melayu melalui bahasa Tamil.Gurindam terkenal dalam masyarakat Melayu
terutamanya di Sumatera.Gurindam juga dikenali sebagai Muslihat Acheh, Gurindam
Barus, Lagak Minang dan sebagainya.Gurindam biasanya terjadi dari sebuah
kalimat majmuk, yang dibahagikan menjadi dua baris. Pada peringkat awal
perkembangannya, gurindam dapat merangkumi puisi yang lebih bebas, di mana ia
tergolong dalam puisi moden. Pada peringkat tersebut, kebanyakan gurindam
memperlihatkan kebebasan dari segi isi serta bentuk.Walaupun begitu, gurindam
yang dihasilkan oleh penulis-penulisnya masih lagi terikat kepada nilai-nilai
tradisional dari bentuk rentak, pola dan juga lain-lain unsur estetika yang
dapat dilihat dalam pengkajian sastera, umumnya yang melibatkan sastera
tradisional.
Takrifan gurindam termasuk ungkapan bahasa yang
indah, nyanyian dan ianya berlainan daripada ucapan biasa pada awalnya. Namun,
definisi bagi gurindam ini telah diperkemas lagi oleh Raja Ali Haji kepada satu
bentuk puisi Melayu yang terdiri daripada dua baris yang berpanjangan,
memberikan idea yang sempurna dalam pasangannya ( baris pertama dan baris kedua
) serta berirama.Pendeta Dr. Za’ba pula ada mengatakan bahawa gurindam ialah
suatu jenis syair yang melarat yang sukukatanya tidak tetap, terkandung fikiran
yang bernas dengan suku sebagai nyanyian dan pengolahan bahasa yang riang. Hal
ini dapat menerbitkan rasa seronok, menyenangkan hati dan memberikan hiburan
kepada pendengarnya.Penyebatian gurindam dalam masyarakat Melayu adalah sangat
kuat dan sama juga dengan genre lain seperti pantun, seloka dan syair. Hal ini
kerana penyebaran dan penghayatan terhadap gurindam ini telah berlaku sejak
dari ratusan tahun lagi.
Gurindam
Dua Belas karangan Raja Haji Ali sangat tersohor dengan nasihat dan
pengajaran yang terkandung dalam isinya serta mempunyai motif yang tertentu.
Selain daripada itu, dari dekad 1930-an hingga 1960-an, pengaruh puisi Melayu
tradisional ini dikatakan masih kuat lagi dalam sajak-sajak yang dihasilkan
oleh penyair di Tanah Melayu. Sebagai contohnya, Mohamad Yasin Makmur, Cintati,
Mohd Yusof Arshad dan teman-teman seangkatan mereka tetap memperlihatkan
pengaruh yang kuat dalam bentuk gurindam selain syair, pantun dan seloka dalam
hasil karya mereka.
Penerangan
Mengenai Gurindam
Gurindam
terbahagi kepada dua baris. Kedua-dua baris tersebut akan membentuk sebuah
kalimat majmuk dengan mana baris pertama menyebut sebab. Baris kedua pula
menyebut akibat dan saling berkait dengan baris pertama.Dari segi sukukata,
tiap-tiap baris ataupun kerat terdiri daripada sepuluh hingga empat belas
sukukata. Isi bagi setiap baris tersebut kebiasaannya ada unsur-unsur nasihat.
Sebagai contohnya, dalamGurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji,
perkataan yang bersajak pada akhir pasangannya , tetapi sempurna perkataannya
dalam satu pasangan sahaja.
Seterusnya, dalam gurindam Aminuddin Baki,
ditulis oleh Mas Adeki, tema perjuangan seorang tokoh yang bernama Aminudin
Baki sebagai seorang intelektual tellah diangkat. Hal ini bermakna bahawa
gurindam bukan sahaja ditulis untuk memberikan nasihat kepada pembacanya, malah
juga menjadi wadah dalam menyampaikan sesuatu perkara ataupun menyanjung
tokoh-tokoh yang terkenal dalam sejarah serta menghargai jasa seseorang.Dalam
Kesusasteraan Indonesia, penulis Simorangkir Simandjuntak memberikan
pendapat beliau dengan menyatakan bahawa gurindam adalah satu ikatan yang
timbul setelah adanya pengaruh daripada masyarakat India. Keistimewaan gurindam
ini ialah ia mengandungi kata-kata nasihat. Ia mengandungi dua baris gurindam.Contohnya:
“kurang
fikir kurang siasat”
“Tentu
dirimu kelak tersesat”
Gurindam
jelas berbeza dengan mantera kerana ia tidak mengandungi unsur-unsur konotasi
magis, juga berbeza daripada teromba kerana tidak merujuk kepada salasilah atau
undang-undang adat dalam sesebuah komuniti.
Biografi Raja Ali Haji
RAJA ALI HAJI
Raja
Ali Haji bin Raja Haji Ahmad atau lebih dikenali sebagai Raja Ali Haji, ialah
ulama, ahli sejarah, serta pujangga Melayu-Bugis, dan terutamanya pencatat
pertama dasar-dasar tatabahasa bahasa Melayu melalui Pedoman Bahasa, buku yang
telah menjadi piawai bahasa Melayu. Bahasa Melayu baku inilah yang ditetapkan
sebagai bahasa Indonesia, bahasa rasmi negara Indonesia, dalam Kongres Pemuda
Indonesia pada 28 Oktober 1928.Dilahirkan di Pulau Penyengat, Kepulauan Riau,
Raja Ali Haji merupakan keturunan kedua (cucu) kepada Raja Haji Fisabilillah,
Yang Dipertuan IV dari Kesultanan Lingga-Riau. Mahakaryanya, Gurindam Dua
Belas, yang diterbitkan pada tahun 1847
menjadi pembaharu arah aliran kesusasteraan pada zamannya. Raja Ali Haji yang
berpendidikan Arab masih mengekalkan bahasa Melayu Klasik yang banyak mempengaruhi
oleh perkataan Arab dan struktur Arab.
Pada tahun 1822 sewaktu Raja Ali Haji masih kecil,
beliau pernah dibawa oleh orang tuanya ke Betawi (Jakarta). Ketika itu
bapaknya, Raja Haji Ahmad, menjadi utusan Riau untuk menjumpai Gabenor Jeneral
Baron van der Capellen. Berulang-ulang kali Raja Haji Ahmad menjadi utusan
kerajaan Riau ke Jawa, waktu yang berguna itu telah dimanfaatkan oleh puteranya
Raja Ali untuk menemui banyak ulama, untuk memperdalam ilmu pengetahuan
Islamnya, terutama ilmu fiqh. Antara ulama Betawi yang sering dikunjunginya
oleh beliau ialah Sayyid Abdur Rahman al-Mashri. Raja Ali Haji sempat belajar
ilmu falak dengan beliau. Selain dapat mendalami ilmu keislaman, Raja Ali Haji
juga banyak mendapat pengalaman dan pengetahuan hasil pergaulan dengan
sarjana-sarjana kebudayaan Belanda seperti T. Roode dan Van Der Waal yang
kemudian menjadi sahabatnya.
Kira-kira tahun 1827/1243H Raja Ali Haji mengikut
bapanya Raja Ahmad pergi ke Makkah al-Musyarrafah. Raja Ahmad dan Raja Ali Haji
adalah di antara anak Raja Riau yang pertama menunaikan ibadah haji ketika itu.
Raja Ali Haji tinggal dan belajar di Mekah dalam jangka masa yang agak lama.
Semasa di Mekah Raja Ali Haji sempat bergaul dengan Syeikh Daud bin Abdullah
al-Fathani. Beliau sempat belajar beberapa bidang keislaman dan ilmu bahasa
Arab dengan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani yang ketika itu menjadi Ketua
Syeikh Haji dan sangat berpengaruh di kalangan masyarakat Melayu di Mekah.
Beliau bersahabat dengan salah seorang anak Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah
al-Banjari iaitu Syeikh Syihabuddin bin Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah
al-Banjari. Barangkali ketika itulah, Raja Ali Haji sempat mempelawa ulama yang
berasal dari Banjar itu supaya datang ke Riau, dan jika ulama tersebut
bersetuju untuk datang, ulama itu akan dijadikan Mufti di kerajaan Riau. Dalam
perjalanannya ke Mekah itu, Raja Haji Ahmad dan puteranya Raja Ali Haji pula
mengambil kesempatan berkunjung ke Kairo (Mesir), setelah itu kembali ke
negerinya Pulau Penyengat, Riau.
Pada zaman dahulu, kerajaan Riau-Johor memiliki
ramai ulama antaranya Habib Syaikh keturuan as-Saqaf, Syeikh Ahmad Jabarti,
Syeikh Ismail bin Abdullah al-Minkabawi, Syeikh Abdul Ghafur bin Abbas
al-Manduri dan ramai lagi. Tambahan lagi, saudara sepupu Raja Ali Haji yang
bernama Raja Ali bin Raja Ja’far menjadi Yamtuan Muda Kerajaan Riau VIII (tahun
1845-1857) menggantikan saudaranya Raja Abdur Rahman bin Raja Haji Yamtuan Muda
Kerajaan Riau VII (taun 1833-1845). Apabila Raja Ali Haji pulang dari Mekah
beliau disuruh oleh saudara sepupunya itu untuk mengajar agama Islam, Raja Ali
bin Raja Ja’far juga turut belajar dengan Raja Ali Haji.Setelah sekian lama,
Raja Ali Haji meceburi bidang pendidikan. Beliau dikatakan telah mengajar Ilmu
Nahu, Ilmu Sharaf, Ilmu Usuluddin, Ilmu Fiqh, Ilmu Tasauf dan lain-lain. Raja
Ali Haji mempunyai kepakaran yang tinggi dalam ilmu pengetahuan Islam, bahkan
beliau memang seorang ulama besar pada zamannya.Ramai anak murid Raja Ali Haji
yang telah menjadi tokoh terkemuka, di antaranya Raja Haji Abdullah yang
kemudian menjadi Yamtuan Muda Riau IX, tahun 1857-1858, Saiyid Syaikh bin Ahmad
al-Hadi.
Dalam ilmu syariat, Raja Ali Haji berpegang teguh
dengan Mazhab Syafie, dalam iktikad berpegang akan faham Syeikh Abul Hasan
al-Asy’ari dan Abu Manshur al-Maturidi, sedang dalam amalan tasawuf beliau
adalah seorang penganut Tarekat Naqsyabandiyah dan mengamalkan Sholawat Dalail
al-Khairat yang dibangsakan kepada Saiyid Sulaiman al-Jazuli, yang diamalkan
secara beruntun sejak datuk-datuknya terutama Raja Haji as-Syahidu fi
Sabilillah yang ketika akan meninggalnya masih tetap memegang kitab selawat
tersebut di tangannya, sementara pedang terhunus di tangannya yang satu
lagi.Raja Ali Haji meninggal dunia di Riau pada sekitar tahun 1873. Beliau
ditetapkan oleh pemerintah Republik Indonesia sebagai pahlawan negara pada
tahun 2006.
Falsafah dan Pemikiran
Falsafah didefinisikan sebagai pengetahuan tentang
pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar
ilmu-ilmu lain (Kamus Dewan edisi keempat, 2010: 406).Perkataan ‘falsafah’
berasal daripada bahasa Yunani philosophia, iaitu philo ertinya
cinta dan sophia ertinya hikmat (Mohd Rashid Md Idris, 2012:
1). Manakala pemikiran yang pernah dijelaskan oleh
Zainal Kling (1993) sebagai kegiatan untuk membentuk sesuatu sistem tanggapan
yang akan menjadi rangka berfikir yang wajar bagi semua anggota masyarakat.
Menurut Asmah Haji Omar (1986) pula, beliau memberikan pendapat seperti yang terdapat
dalam petikan dibawah.
“Adapun
definisi yang diberikan oleh ahli-ahli psikologi untuk pemikiran, untuk tujuan
kajian, kita akan mentafsirkannya
sebagai kegiatan-kegiatan yang berlaku dalam otak kita apabila menghadapi
sesuatu keadaan, perbuatan, dan sebagainya. Hasil daripada pemikiran itu adalah
fikiran.”
S. Othman Kelantan (1997) mendefinisikan
pemikiran sebagai idea yang wujud daripada golongan intelektual yang
menggunakan fakulti kritikal dalam mindanya untuk memikirkan sesuatu masalah
dalam masyarakatnya. Pemikiran itu disebarkan di dalam lingkungan masyarakatnya
atau keluar daripada masyarakatnya.
Gurindam Dua Belas turut mempunyai falsafah dan
pemikirannya yang tersendiri. Meskipun dalam bentuknya yang ringkas, kelebihan
Gurindam Dua Belas adalah terletak kepada daya pemikiran dan falsafahnya yang
tinggi. Dalam ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu menggabungjalinkan
unsur estetika luaran dan keindahan dalaman. Istilah dan gaya bahasa yang
digunapakai tidak bersifat setempat semata-mata, sebaliknya turut dipengaruhi
pengaruh dan susunan nahu bahasa Arab (Shafie Abu Bakar 1996).Gurindam Dua
Belas mengandungi dua belas fasal yang membincangkan pelbagai persoalan
kehidupan manusia, sama ada kehidupan di dunia, mahupun di akhirat. Antara pemikiran
yang terkandung dalam puisi tersebut termasuklah mengenai akidah dan tasauf,
syariat rukun Islam, kepentingan akhlak, serta konsep pemerintahan. Setiap
fasal dilihat berupaya menyentuh jiwa kesedaran masyarakat, sekaligus memainkan
peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan berlandaskan syariat
Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam Dua Belas,
secara tidak langsung mencerminkan contoh insan yang memiliki kualiti serta
jati diri yang indah dan sempurna.
Raja Ali Haji, selaku seorang muslim yang taat, memasukkan
empataspek ajaran agamanya itusyari’at, tarikat, hakikat, dan makrifat ke
dalamGurindam dua belas sebgai pemikirannya. RajaAli Haji menciptakan Gurindam
dua belas itu pada hakikatnya merupakancerminan perasaan, pengalaman, dan
pemikirannya dalam hubungannya denganhidup dan kehidupan manusia di dunia ini.
Gurindam dua belas mengandungi buah pikiran, perasaannya, pandangan dan pengalaman
hidupnya. Hal ini membuatkan pembaca mampu memahaminya dengan senang. Di dalam
Gurindam dua belas itu Raja Ali Haji telah
mengungkapkan pemikiran dan cita-cita keagamaanya yang
mendasari penciptaan gurindam tersebut. Bagi Raja Ali Haji,seseorang
sekali-kali tidak boleh diagung-agungkn namanya apabila dia tidak mengenaldan
menghayati syari’at, tarikat, hakikat, dan makrifat seperti yang terdapat dalam
gurindam ini. Oleh sebabitu, tidaklah terlalu berlebihan apabila dikatakan bahawa
agama Islam bagi RajaAli Haji merupakan asas pemikiran agung bagi karya sasteranya,
atau merupakansumber penciptaan gurindamnya dan kepada agamalah gurindamnya itu
dicipta.
Bagi Raja Ali Haji, dalam perspektif kebudayaan
bangsa dan masyarakatnya, agama Islam merupakan pengikat bagi tingkat sosial
dalam pembinaan kebudayaan itu sendiri. Nilai-nilai Islam inilah yang akan
mengarahkan pembinaan generasi dengan mengajarkan pelbagai kebajikan, kebaikan,
dan kebenaran. Bersamaan dengan fungsinya yang konservatif itu, agama
(nilai-nilai Islam) bagi Raja Ali Haji juga merupakan faktor yang kreatif dan
dinamik, yang merangsang dan memberi makna kehidupan, mempertahankan kemapanan
suatu pola kemasyarakatan dan sekaligus sebagai penunjuk jalan bagi umat
manusia di tengah rimba belantara kehidupan dunia dengan memberikan harapan
pada masa depan. Dengan demikian, jelaslah bahawaagama (nilai-nilai Islam)
merupakan dorongan penciptaan gurindam dua belas dan sebagai sumber ilhamnya.
Nilai estetika
Karya
seni merupakan hasil daripada proses imaginasi dan kreatif manusia dalam
menggarap keindahan bagi mengerjakan sesuatu. Ianya tidak terhad kepada hasil
penulisan sahaja malah meliputi seni bina, lukisan, muzik, bahasa dan
sebagainya. Hal ini sangat bertepatan dengan pendapat yang dikemukakan oleh Nor
Azman Ab. Aziz (2013:1) yang menyatakan bahawa estetika adalah cabang falsafah
yang mengandungi pertalian dengan sifat keindahan, seni, rasa, penciptaan dan
tanggapan terhadap keindahan.
Berbalik kepada makna estetik, perkataan estetik
sebenarnya berasal dari bahasa Yunani kuno iaitu aesthesis yang
bererti tanggapan. Jim Supangkat dan Rizki A Zaelani (2006:6). Istilah estetik
telah diberikan makna baru pada tahun 1735 oleh Alexander Baumgarten yang
membawa maksud estetika penghakiman yakni menilai dan merasa serta menghayati
sesuatu dengan mendalam. Nor Azman Ab. Aziz (2013:2). Dengan kata lain,
estetika sebenarnya merupakan bidang ilmu ilmu yang membahaskan keindahan,
bagaimana sesuatu seni itu terhasil dan bagaimana seseorang dapat merasainya
atau menghayatinya.
Menurut Rahman Shaari (2001:28) estetika bermaksud
nilai keindahan dalam sesebuah karya sastera. Nilai yang dimaksudkan berkaitan
dengan perasaan manusia dan subjektif sifatnya. Contohnya, mungkin pembaca
pertama menganggap karya itu bernilai estetika, namun pembaca kedua pula tidak
menganggapnya sedemikian. Jadi, menurut Rahman Shaari (2001) bagi sesebuah
karya, aspek teknik dan gaya itulah yang menjadi penentu hadirnya nilai
estetika. Bahkan kehadiran isi yang bagus tidak menjamin tingginya nilai
estetika melainkan keseimbangan kesemuanya dalam karya tersebut sangat
dituntut.
Gurindam Dua Belas memiliki nilai-nilai yang sangat
tinggi.Baik dari nilai pendidikan, nilai agama, nilai sosial, nilai moral serta
nilai seni.Nilai keindahan agama ditempatkan oleh Raja Ali Haji sebagai perkara
yang terpenting bagi rakyatnya.Bagi beliau, orang yang tidak beragama sebenarnya
tidak memiliki identiti diri.Untuk mencapai kesempurnaan, manusia harus
mengenal yang empat (empat zat yang mula-mula menjadikan manusia). Orang yang
mengenal Allah, melakukan perintah-Nya dan menjauhi laranganNya, tidak akan
berbuat salah. Kita dapat mengetahui kebesaran Allah yang menciptakan manusia,
makhluk ciptaan-Nya yang paling sempurna.Manusia yang lekadengan kebahagiaan di
dunia sebenarnya tertipu kerana mereka tidak menyedari bahawa dunia yang fana ini
sebenarnya merugikan. Contoh keindahan nilai agama ini boleh dilihat pada fasal
pertama, iaitu:
Fasal
1
Barang
siapa tiada memegang agama,
sekali-kali
tiada boleh dibilangkan nama.
Barang
siapa mengenal yang empat,
maka
ia itulah orang ma'rifat
Barang
siapa mengenal Allah,
suruh
dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang
siapa mengenal diri,
maka
telah mengenal akan Tuhan yang bahari.
Barang
siapa mengenal dunia,
tahulah
ia barang yang terpedaya.
Barang
siapa mengenal akhirat,
tahulah
ia dunia mudarat.
Isi dari fasal kedua juga masih membincangkan
mengenai keindahannilai agama.Semakin manusia mengenal Allah, maka semakin
takut mereka pada-Nya.Perintah-perintahNya wajib kita laksanakan, terutama yang
tercantum dalam rukun Islam, solat, puasa, zakat, dan naik haji.Raja Ali Haji
menanggap solat sebagai pegangan hidup. Orang yang meninggalkan ibadah puasa
akan kehilangan dunia dan akhirat, bererti Allah tidak akan menjaga orang itu.
Harta dari orang yang tidak membayar zakat tidak diredhai oleh Allah.Orang yang
tidak naik haji (apatah lagi bila dia berkemampuan) tidak menyempurnakan janji
sebagai orang Islam.Nilai ini boleh dilihat dalam fasal 2 dibawah:
Fasal 2
Barang siapa
mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna
takut.
Barang siapa
meninggalkan sembahyang,
seperti rumah
tiada bertiang.
Barang siapa
meninggalkan puasa,
tidaklah
mendapat dua temasya.
Barang siapa
meninggalkan zakat,
tiadalah
hartanya beroleh berkat.
Barang siapa
meninggalkan haji,
tiadalah ia
menyempurnakan janji.
Dalam fasal ketiga, Raja Ali Haji mengingatkan
betapa pentingnya menjaga anggota tubuh dari perbuatan-perbuatan yangtidak
baik. Mata harus dijaga supaya tidak timbul keinginan yang menyimpang. Telinga
harus dijauhkan dari segala bentuk hasutan dan mendengar perkara yang tidak
baik. Orang yang menjaga percakapannya akan mendapatkan manfaat. Tangan juga
harus dijaga dari mengambil milik orang lain. Nafsu harus dijaga supaya tidak
melakukan perbuatan yang tidak patut. Hidup harus dijalani dengan penuh
semangat. Jangan merugikan diri dengan melakukan hal-hal yang membazir dan melakukan
maksiat. Perkara ini boleh dilihat dalam fasal ketiga yang dilampirkan dalam
lampiran.
Raja Ali Haji berbicara tentang budi pekerti dalam
pasal keempat. Hati adalah inti dari jiwa manusia. Hati yang dengki hanya akan
merugikan diri sendiri. Berbicara harus dipikir supaya tidak celaka kerananya.
Amarah adalah perbuatan sia-sia. Orang yang pernah berbohong, sedikit apa pun
dustanya, akan terus tampak di mata orang lain sebagai pembohong. Orang yang
paling celaka adalah orang yang tidak menyadari kesalahannya sendiri sampai
harus dikatakan oleh orang lain. Sifat pemurah akan menambahkan hartanya
sendiri, bererti dengan menjadi dermawan harta kita akan bertambah (ditambah
oleh Allah). Kelakuan dan kata-kata hendaklah selalu halus dan bersih.
Rangkap pertama pada fasal kelima bermakna orang
yang bersifat baik tampak dari perbuatannya. Orang yang mulia dan berbangsa
dapat kita lihat dari perilaku dan tutur katanya. Orang yang bahagia adalah
orang yang berhemat dan tidak melakukan perbuatan yang sia-sia. Orang yang
pandai tidak pernah jemu untuk belajar dan memetik pelajaran dari hidupnya di
dunia. Orang yang baik adalah orang yang pandai bergaul dalam masyarakat.
Melalui fasal keenam, Raja Ali Haji membincangkan mengenai orang di sekeliling
kita. Carilah sahabat yang setia dan dapat membantu kita. Carilah guru yang
serba tahu dan tidak menyembunyikan hal-hal buruk. Isteri yang patut diambil
adalah isteri yang berbakti. Abdi (pengikut, pembantu, budak) yang baik untuk
diambil adalah abdi yang berbudi.
Fasal ketujuh juga berisi tentang budi pekerti.
Orang yang banyak bicara kemungkinan pendusta. Terlalu mengharapkan sesuatu
akan menimbulkan kekecewaan yang mendalam saat sesuatuitu tidak seperti yang
diharapkan. Setiap pekerjaan harus ada persiapannya. Anak harus dididik supaya
tidak menyusahkan orang tua di kemudian hari. Orang yang gemar mencela orang
lain bagaikan tong kosong yang nyaring bunyinya. Perkataan yang lemah-lembut
akan lebih didengar orang daripada perkataan yang kasar. Orang yang benar
jangan disalahkan (difitnah atau dikambinghitamkan). Dalam pasal kedelapan,
Raja Ali Haji berpesan bahawa orang yang ingkar dan menganiayai dirinya sendiri
tidak boleh dipercayai. Orang yang ego selalu menunjukkan kebaikan dirinya dan
menyalahkan orang lain. Pujian tidak usah dibuat sendiri tapi tunggulah
datangnya dari orang lain. Sifat-sifat buruk dalam diri kita jangan ditayang
kepada umum, begitu pula kebaikan-kebaikan yang telah kitabuat. Kesalahan orang
lain jangan diungkit dan kesalahan sendiri harus disedari.
Fasal kesembilan pula, manusia yang mengerjakan
pekerjaan yang tidak baik diibaratkan sebagai syaitan. Para pemuda sering
melakukan perbuatan maksiat. Lelaki dan perempuan jangan bertemu dalam suasana
yang mendorong perbuatan negatif seperti zina. Orang tua yang berhemat (hidup
tanpa berbuat sia-sia) dan orang muda yang gemar belajar dijauhi oleh syaitan.
Kewajiban terhadap orang tua, anak, isteri, dan teman dibahas dalam fasal
kesepuluh. Anak harus hormat dan berbakti pada ibu bapanya. Orang tua harus
benar-benar mendidik anaknya supaya berjaya dan dapat menaikkan darjat mereka.
Kita juga harus bersikap adil terhadap teman. Kita hendaknya menolong antara
satu sama lain, terutama yang sebangsa, dibahasakan dalam fasal ke sebelas.
Kita harus membuang sifat-sifat buruk dan memegang amanah. Amarah sebaiknya
ditahan untuk mendahulukan keperluan (hajat). Bila ingin disukai orang ramai,
kita harus membentuk sikap yang disukai oleh orang ramai. Semua ini terangkum
dalam pasal kesebelas.
Fasal yang kedua belas atau fasal yang terakhir
membahas tentang kewajiban raja, orang yang berilmu, dan hikmah kematian.
Hubungan raja dengan menteri mestilah saling menjaga antara satu sama lain.
Raja yang baik atau raja yang mendapat petunjuk dari Allah adalah raja yang
adil terhadap rakyatnya. Orang yang berilmu disukai Allah dan dihormati orang
lain. Bila manusia mengingat kematiannya nanti,dia akan akan lebih berbakti
pada Allah. Orang yang tidak buta hatinya akan mengetahui kewujudan akhirat.
Jika kita melihat dari nilai seni pula, Gurindam Dua
Belas sering dibawakan dengan iringan lagu-lagu melayu. Setiap fasal dilagukan
dengan irama yang berbeza-beza. Tapi, muncul keraguan mengenai irama yang
dibawakan ketika membacakan Gurindam Dua Belas pasal dua belas. Masyarakat yang
sering menggunakan irama yang sama menyebabkan muncul pemikiran masyarakat yang
mengatakan bahawa irama Gurindam Dua Belas harus menggunakan irama tersebut
iaitu lagu-lagu melayu. Seolah-seolah irama tersebut merupakan irama yang wajib
untuk dinyanyikan. Sebenarnya,perkara ini tidak benar kerana setiap irama yang
digunakan utnuk membawakan Gurindam Dua Belas adalah bebas, asalkan memiliki
aturan-aturan yang baik, intonasi yang tepat.
Selain itu,keindahan nilai diri dan keperibadian juga
ditonjolkan dalam gurindam ini dengan menggunakan diksi seperti mata,
cita-cita, kuping, jahat, lidah, faedah, tangan, perut, fi’il, ingat, semangat,
kaki, berjalan, dan sebagainya. Perhatikan contoh dalam fasal ketiga di bawah:
Apabila
terpelihara lidah,
nescaya dapat
daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh
engkau memeliharakan tangan,
daripada segala
berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
keluarlah fi'il yang tiada senonoh.
Penggunaan
kata lidah atau terpelihara lidah, dan faedah pada gurindam di atas merupakan
penanda nilai diri dan keperibadian bahawa apabila seseorang dapat memelihara
percakapanya, dia akan mendapatkan faedahnya. Demikian pula penggunaan kata
perut, fi’il, dan senonoh merupakan penanda nilai diri dan keperibadian bahawa
apabila seseorang hanya memikirkan perut, tidak sempat memikirkan perbuatannya,
sehingga melakukan perbuatan yang tidak senonoh. Jadi, dapat disimpulkan bahawa
keindahan diksi atau pilihan kata digunakan oleh penulis gurindam untuk menyampaikan
nilai kehidupan kepada pembaca.
Kepengarangan
Menurut Mohd. Rashid Hj. Md. Idris et al. (2015:96), aspek kepengarangan
dan estetika merupakan dua unsur yang sangat penting dan mempengaruhi kedudukan
sesebuah teks serta seseorang sasterawan. Kepengarangan merujuk kepada
keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya.
Biasanya kepengarangan dapat menerangkan mengenai kekuatan, keistimewaan atau
kelemahan seseorang pengarang. Kepengarangan dianalisis daripada aspek
keperibadian yang dicapai oleh pengarang. Keperibadian merupakan kemuncak
kejayaan seseorang pengarang. Prinsip keperibadian merupakan klimaks dalam
perjuangan seseorang pengarang, di mana ianya harus berusaha untuk membina teks
yang unggul dan mencipta sifat keperibadian masing-masing.
Unsur gaya bahasa juga turut dikaitkan dengan kepengarangan
dalam gurindam tersebut. Antara aspek gaya bahasa yang dikaji adalah aliterasi,
asonansi, sinkof, anafora, kata ganda, simile, antithesis kata ganda, dan rima.
a. Aliterasi
Menurut
Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:26), aliterasi ialah sejenis gaya
bahasa perulangan bunyi konsonan yang sama pada awal kata dan yang berurutan
waima dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa tradisional, prosa moden sama
ada kreatif atau bukan kreatif.
Rahman
Shaari (2001) pengulangan bunyi konsonan dalam baris-baris karya (puisi atau
prosa). Kedudukan konsonan itu mungkin di awal kata atau suku kata ditekankan
dalam baris-baris berkenaan. Contoh aliterasi dalam Gurindam 12 adalah seperti
berikut:
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada
segala berat dan ringan.
(Fasal
3, rangkap 4)
Berdasarkan
contoh aliterasi di atas, terdapat pengulangan huruf konsonan ‘g’. Penggulangan huruf ‘g’ ini berada
ditengah dan berurutan dengannya.
b. Asonansi
Menurut
Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:30), asonansi ialah sejenis gaya
bahasa perulangan bunyi vokal yang sama pada setiap baris atau pada setiap ayat
yang biasanya secara berurutan supaya memperoleh kesan tertentu. Dalam bahasa
Melayu, terdapat enam jenis bunyi vokal, tetapi bunyi-bunyi itu dalam penulisan
hanya diwakili oleh lambang ‘a’, ‘e’, ‘i’, ‘o’ dan ‘u’, iaitu sebanyak lima
bentuk huruf sahaja. Yang berikut ialah contoh gaya bahasa asonansi yang
terdapat dalam Gurindam Dua Belas, karya
Raja Ali Haji, iaitu :
Barang
siapa tiada memegang agama,
Sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
( Fasal 1, rangkap 1)
Contoh fasal 1 dan rangkap 1
seperti di atas merupakan asonansi huruf ‘a’ pada baris pertama yang
menunjukkan pengulangan huruf vokal yang berurutan dengannya.
c. Sinkof
Menurut Nik Hassan Basri bin Nik
Ab. Kadir (2005:27), sinkof ialah
sejenis gaya bahasa penyirnaan, iaitu pengguguran huruf sisip atau suku kata
sisip perkataan atau dengan menghilangkan huruf tengah atau suku kata tengah
bagi perkataan. Contohnya, dalam Gurindam Dua belas yang dikaji ini, unsur
sinkop ini dapat dilihat seperti yang berikut :
Cahari
olehmu akan sahabat,
Yang
boleh dijadikan obat.
(Fasal 6, rangkap 1)
Tahu
pekerjaan tak baik, tetapi
dikerjakan,
Bukannya
manusia ia itulah syaitan.
(Fasal 9, rangkap 1)
Berdasarkan contoh di atas, perkataan ‘mu’ membawa
maksud ‘kamu’ dan perkataan “tak’ pula membawa maksud “tidak”.
d. Anafora
Menurut Corbett dan Connors
(1993:390) dalam Abu Hassan Abdul (2013:78), anafora ialah pengulangan
perkataan yang sama atau sekumpulan perkataan pada permulaan klausa yang
berturutan. Pengulangan ini akan menghasilkan kesan emosi yang kuat.
Berdasarkan Gurindam Dua Belas yang dikaji, gaya bahasa anafora ini dapat dilihat
pada fasal dan juga rangkap yang terdapat di dalamnya. Sebagai contoh:
Barang siapa mengenal yang tersebut,
Tahulah
ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
Seperti
rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
Tidaklah
mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
Tiadalah
hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
Tiadalah
ia menyempurnakan janji.
(Fasal 2 : rangkap
1-6)
Berdasarkan contoh di atas,
pengulangan perkataan yang sama ini dapat dilihat pada pengulangan perkataan
‘barang siapa’. Pengulangan perkataan ‘barang siapa’ ini berlaku pada permulaan
setiap baris.
e. Kata
ganda
Menurut
Nik Safiah Karim et al. (2008:49),
kata ganda ialah bentuk kata yang dihasilkan dengan menggandakan
atau mengulangi kata dasar, sama ada kata ganda tersebut diulangi secara
keseluruhan atau pada bahagian-bahagian tertentu dan dengan imbuhan atau tanpa
imbuhan. Dalam Gurindam Dua Belas yang dikaji, kata ganda ini dapat dilihat
wujud dalam gurindam tersebut. Buktinya, dapat dilihat pada contoh di bawah,
iaitu :
Apabila
terpelihara mata,
Sedikitlah
cita-cita.
(Fasal 3, Rangkap 1)
Jika
hendak mengenal orang yang berbahagia,
Sangat
memeliharakan yang sia-sia.
(Fasal
5, Rangkap 2)
Berdasarkan contoh di atas, kata
ganda yang digunakan ini diulangi secara keseluruhan. Kata ‘cita’ digandakan
menjadi ‘cita-cita’, manakala kat ‘sia’ digandakan menjadi ‘sia-sia’.
f. Simile
Menurut
Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:52), simile adalah sama ertinya dengan
perumpamaan. Perkataan simile berasal daripada bahasa Latin yang bermaksud
‘seperti’. Simile ialah perbandingan terus, iaitu membandingkan dua hal yang
pada hakikatnya berlainan tetapi dengan sengaja kita menganggapnya sama.
Perumpamaan ini secara jelas mengungkapkan sesuatu perbandingan atau persamaan
dengan menggunakan kata “seperti”, “laksana”, “bagai”, “umpama”, “bak”,
“sebagai”, “penaka”, ‘serupa”, “ibarat”, “macam” dan sebagainya. Dalam Gurindam
Dua Belas yang dikaji, unsur simile ini dapat dilihat pada contoh di bawah :
Barang
siapa meninggalkan sembahyang,
Seperti rumah tiada bertiang.
(Fasal 2,
rangkap 2)
Jika sedikit
pun berbuat bohong,
Boleh
diumpamakan mulutnya itu pekung.
(Fasal 4, rangkap 5)
g. Antitesis
Menurut Lanham (1968:12) dalam Abu
Hassan Abdul (2013:78), antitesis adalah tindakan menggabungkan idea-idea yang
bertentangan, manakala Umar Junus (1989:213) dalam Abu Hassan Abdul (2013:78),
pula menjelaskan istilah antitesis merujuk kepada bentuk peletakan dua ayat
atau kata yang bertentangan dalam kedudukan berdampingan. Berdasarkan Gurindam
Dua Belas yang dikaji, antitesis ini dapat dilihat pada contoh yang berikut :
Bersungguh-sungguh
engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.
(Fasal 3, rangkap 4)
Mengumpat
dan memuji hendaklah pikir,
Di situlah banyak orang yang
tergelincir.
(Fasal 4, rangkap 3)
h. Rima
Menurut Nik Hassan Basri bin Nik
Ab. Kadir (2005:34), rima akhir ialah bunyi yang sama pada akhir atau kata
akhir dalam sesuatu rangkap, iaitu yang terdapat dalam puisi seperti syair,
gurindam, pantun atau rima ialah susunan bunyi atau keselarasan huruf pada
akhir kata atau suku kata terakhir dalam sesuatu baris atau keselarasan huruf
pada akhir kata atau suku kata terakhir dalam sesuatu baris atau serangkap
puisi, misalnya aaaa, abab, abcabc, aabb, abba dan selainnya. Berdasarkan
Gurindam Dua Belas yang dikaji, rima akhirnya ialah aa. Sebagai contoh:
Fasal
8
Barang siapa khianat akan dirinya,
Apalagi kepada lainnya.
Kepada dirinya ia aniaya,
Orang itu jangan engkau percaya.
Lidah yang suka membenarkan dirinya,
Daripada yang lain dapat kesalahannya.
Kesimpulan
Gurindam
Dua Belas merupakan karya Raja Ali Haji yang sangat terkenal. Kumpulan fasal
dalam gurindam merupakan salah satu bentuk syair Raja Ali Haji. Bertujuan untuk
memberikan tuntunan moral yang berdasarkan agama Islam. Tanpa meningggalkan
keindahannya sebagai karya sastera, Gurindam Dua Belas memberikan pengajaran
dan nasihat tentang ibadah, kewajiban raja, kewajiban anak, kewajiban orang
tua, budi pekerti, dan hidup bermasyarakat yang dapat dijadikan pedoman hidup,
tidak hanya masyarakat Melayu Riau pada khususnya, tapi seluruh masyarakat Melayu
pada umumnya. Gurindam Dua Belas merupakan pusaka bangsa Indonesia yang perlu
dilestarikan. Naskah Gurindam Dua Belas mencirikan kebudayaan bangsa Melayu
yang sangat memegang teguh nilai-nilai agama, nilai moral, nilai keindahan, dan
nilai kebenaran atau keyakinan. Keteguhan itu sudah berlangsung sejak beratus
tahun yang lalu. Kalau pun nilai-nilai tersebut sudah mulai pudar bahkan mulai
hilang dari diri bangsa Indonesia.
Hal itu merupakan kewajiban kita bersama untuk terus
saling mengingatkan jika ada kesalahan yang dilakukan oleh anggota masyarakat
yang lain. Kebanggaan terhadap Gurindam Dua Belas ini akan semakin
menunjukkanciri bangsa Melayu yang masih memegang teguh nilai-nilai agama dalam
setiap langkah kehidupannya. Selain hubungan dengan Tuhan yang maha esa,
hubungan dengan sesama manusia juga perlu dijaga dan terus dipupuk. Alangkah
indahnya jika seluruh lapisan masyarakat, mulai dari lapisan bawah, menengah
dan atas, hidup aman dan damai. Individu yang membaca Gurindam Dua Belas
diharapkan dapat menyedari kepentingannya dalam kehidupan bermasyarakat.
Versi
penuh Teks: Gurindam 12 Raja Ali Haji (1808 - 1873)
(ditulis
oleh Raja Ali Haji di Pulau Panyenget, Riau pada 23 Rejab 1262H (1847 AD)
semasa
berumur 38 tahun. Mula diterbitkan pada 1854 AD dalam bahasa Arab.Terjemahan
dalam bahasa Belanda telah dilakukan oleh Elisa Netscher.)
Gurindam 1
Barang
siapa tiada memegang agama,
sekali-kali
tiada boleh dibilangkan nama.
Barang
siapa mengenal yang empat,
maka
ia itulah orang yang ma'rifat.
Barang
siapa mengenal Allah,
suruh
dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang
siapa mengenal diri,
maka
telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
Barang
siapa mengenal dunia,
tahulah
ia barang yang teperdaya.
Barang
siapa mengenal akhirat,
tahulah
Ia dunia mudarat.
Gurindam 2
Barang
siapa mengenal yang tersebut,
tahulah
ia makna takut.
Barang
siapa meninggalkan sembahyang,
seperti
rumah tiada bertiang.
Barang
siapa meninggalkan puasa,
tidaklah
mendapat dua termasa.
Barang
siapa meninggalkan zakat,
tiadalah
hartanya beroleh berkat.
Barang
siapa meninggalkan haji,
tiadalah
ia menyempurnakan janji.
Gurindam 3
Apabila
terpelihara mata,
sedikitlah
cita-cita.
Apabila
terpelihara kuping,
khabar
yang jahat tiadalah damping.
Apabila
terpelihara lidah,
niscaya
dapat daripadanya paedah.
Bersungguh-sungguh
engkau memeliharakan tangan,
daripada
segala berat dan ringan.
Apabila
perut terlalu penuh,
keluarlah
fi'il yang tiada senunuh.
Anggota
tengah hendaklah ingat,
di situlah
banyak orang yang hilang semangat.
Hendaklah
peliharakan kaki,
daripada
berjaian yang membawa rugi.
Gurindam 4
Hal
kerajaan di dalam tubuh,
jikalau
zalim segala anggotapun rubuh.
Apabila
dengki sudah bertanah,
datanglah
daripadanya beberapa anak panah.
Mengumpat
dan memuji hendaklah pikir,
di
situlah banyak orang yang tergelincir.
Pekerjaan
marah jangan dibela,
nanti
hilang akal di kepala.
Jika
sedikitpun berbuat bohong,
boleh
diumpamakan mulutnya itu pekong.
Tanda
orang yang amat celaka,
aib
dirinya tiada ia sangka.
Bakhil
jangan diberi singgah,
itupun
perampok yang amat gagah.
Barang
siapa yang sudah besar,
janganlah
kelakuannya membuat kasar.
Barang
siapa perkataan kotor,
mulutnya
itu umpama ketur2.
Di
mana tahu salah diri,
jika
tidak orang lain yang berperi.
Gurindam 5
Jika
hendak mengenai orang berbangsa,
lihat
kepada budi dan bahasa.
Jika
hendak mengenal orang yang berbahagia,
sangat
memeliharakan yang sia-sia.
Jika
hendak mengenal orang mulia,
lihatlah
kepada kelakuan dia.
Jika
hendak mengenal orang yang berilmu,
bertanya
dan belajar tiadalah jemu.
Jika
hendak mengenal orang yang berakal,
di
dalam dunia mengambil bekal.
Jika
hendak mengenal orang yang baik perangai,
lihat
pada ketika bercampur dengan orang ramai.
Gurindam 6
Cahari
olehmu akan sahabat,
yang
boleh dijadikan obat.
Cahari
olehmu akan guru,
yang
boleh tahukan tiap seteru.
Cahari
olehmu akan isteri,
yang
boleh dimenyerahkan diri.
Cahari
olehmu akan kawan,
pilih
segala orang yang setiawan.
Cahari
olehmu akan abdi,
yang
ada baik sedikit budi.
Gurindam 7
Apabila
banyak berkata-kata,
di
situlah jalan masuk dusta.
Apabila
banyak berlebih-lebihan suka,
itulah
tanda hampirkan duka.
Apabila
kita kurang siasat,
itulah
tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila
anak tidak dilatih,
Tika besar
bapanya letih.
Apabila
banyak mencela orang,
itulah
tanda dirinya kurang.
Apabila
orang yang banyak tidur,
sia-sia
sahajalah umur.
Apabila
mendengar akan khabar,
menerimanya
itu hendaklah sabar.
Apabila
mendengar akan aduan,
membicarakannya
itu hendaklah cemburuan.
Apabila
perkataan yang lemah-lembut,
lekaslah
segala orang mengikut.
Apabila
perkataan yang amat kasar,
lekaslah
orang sekalian gusar.
Apabila
pekerjaan yang amat benar,
tidak
boleh orang berbuat onar.
Gurindam 8
Barang
siapa khianat akan dirinya,
apalagi
kepada lainnya.
Kepada
dirinya ia aniaya,
orang
itu jangan engkau percaya.
Lidah
yang suka membenarkan dirinya,
daripada
yang lain dapat kesalahannya.
Daripada
memuji diri hendaklah sabar,
biar
dan pada orang datangnya khabar.
Orang
yang suka menampakkan jasa,
setengah
daripada syarik mengaku kuasa.
Kejahatan
diri sembunyikan,
kebaikan
diri diamkan.
Keaiban
orang jangan dibuka,
keaiban
diri hendaklah sangka.
Gurindam 9
Tahu
pekerjaan tak baik,
tetapi
dikerjakan,
bukannya
manusia yaitulah syaitan.
Kejahatan
seorang perempuan tua,
itulah
iblis punya penggawa.
Kepada
segala hamba-hamba raja,
di
situlah syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan
orang yang muda-muda,
di
situlah syaitan tempat berkuda.
Perkumpulan
laki-laki dengan perempuan,
di
situlah syaitan punya jamuan.
Adapun
orang tua yang hemat,
syaitan
tak suka membuat sahabat
Jika
orang muda kuat berguru,
dengan
syaitan jadi berseteru.
Gurindam 10
Dengan
bapa jangan durhaka,
supaya
Allah tidak murka.
Dengan
ibu hendaklah hormat,
supaya
badan dapat selamat.
Dengan
anak janganlah lalai,
supaya
boleh naik ke tengah balai.
Dengan
isteri dan gundik janganlah alpa,
supaya
kemaluan jangan menerpa.
Dengan
kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi kafill.
Gurindam 11
Hendaklah
berjasa,
kepada
yang sebangsa.
Hendaklah
jadi kepala,
buang
perangai yang cela.
Hendaklah
memegang amanat,
buanglah
khianat.
Hendak
marah,
dahulukan
hajat.
Hendak
dimulai,
jangan
melalui.
Hendak
ramai,
murahkan
perangai.
Gurindam 12
Raja
muafakat dengan menteri,
seperti
kebun berpagarkan duri.
Betul
hati kepada raja,
tanda
jadi sebarang kerja.
Hukum
adil atas rakyat,
tanda
raja beroleh inayat.
Kasihan
orang yang berilmu,
tanda
rahmat atas dirimu.
Hormat
akan orang yang pandai,
tanda
mengenal kasa dan cindai.
Ingatkan
dirinya mati,
itulah
asal berbuat bakti.
Akhirat
itu terlalu nyata,
kepada
hati yang tidak buta
No comments:
Post a Comment