GURINDAM DUA BELAS

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Lagi Maha Penyayang



Pengenalan


Gurindam berasal daripada bahasa Tamil iaitu ‘kirandum’. Perkataan gurindam itu sendiri asalnya daripada perkataan Sanskrit dan dikatakan memasuki bahasa Melayu melalui bahasa Tamil.Gurindam terkenal dalam masyarakat Melayu terutamanya di Sumatera.Gurindam juga dikenali sebagai Muslihat Acheh, Gurindam Barus, Lagak Minang dan sebagainya.Gurindam biasanya terjadi dari sebuah kalimat majmuk, yang dibahagikan menjadi dua baris. Pada peringkat awal perkembangannya, gurindam dapat merangkumi puisi yang lebih bebas, di mana ia tergolong dalam puisi moden. Pada peringkat tersebut, kebanyakan gurindam memperlihatkan kebebasan dari segi isi serta bentuk.Walaupun begitu, gurindam yang dihasilkan oleh penulis-penulisnya masih lagi terikat kepada nilai-nilai tradisional dari bentuk rentak, pola dan juga lain-lain unsur estetika yang dapat dilihat dalam pengkajian sastera, umumnya yang melibatkan sastera tradisional.


Takrifan gurindam termasuk ungkapan bahasa yang indah, nyanyian dan ianya berlainan daripada ucapan biasa pada awalnya. Namun, definisi bagi gurindam ini telah diperkemas lagi oleh Raja Ali Haji kepada satu bentuk puisi Melayu yang terdiri daripada dua baris yang berpanjangan, memberikan idea yang sempurna dalam pasangannya ( baris pertama dan baris kedua ) serta berirama.Pendeta Dr. Za’ba pula ada mengatakan bahawa gurindam ialah suatu jenis syair yang melarat yang sukukatanya tidak tetap, terkandung fikiran yang bernas dengan suku sebagai nyanyian dan pengolahan bahasa yang riang. Hal ini dapat menerbitkan rasa seronok, menyenangkan hati dan memberikan hiburan kepada pendengarnya.Penyebatian gurindam dalam masyarakat Melayu adalah sangat kuat dan sama juga dengan genre lain seperti pantun, seloka dan syair. Hal ini kerana penyebaran dan penghayatan terhadap gurindam ini telah berlaku sejak dari ratusan tahun lagi.



            Gurindam Dua Belas karangan Raja Haji Ali sangat tersohor dengan nasihat dan pengajaran yang terkandung dalam isinya serta mempunyai motif yang tertentu. Selain daripada itu, dari dekad 1930-an hingga 1960-an, pengaruh puisi Melayu tradisional ini dikatakan masih kuat lagi dalam sajak-sajak yang dihasilkan oleh penyair di Tanah Melayu. Sebagai contohnya, Mohamad Yasin Makmur, Cintati, Mohd Yusof Arshad dan teman-teman seangkatan mereka tetap memperlihatkan pengaruh yang kuat dalam bentuk gurindam selain syair, pantun dan seloka dalam hasil karya mereka.


Penerangan Mengenai Gurindam


Gurindam terbahagi kepada dua baris. Kedua-dua baris tersebut akan membentuk sebuah kalimat majmuk dengan mana baris pertama menyebut sebab. Baris kedua pula menyebut akibat dan saling berkait dengan baris pertama.Dari segi sukukata, tiap-tiap baris ataupun kerat terdiri daripada sepuluh hingga empat belas sukukata. Isi bagi setiap baris tersebut kebiasaannya ada unsur-unsur nasihat. Sebagai contohnya, dalamGurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji, perkataan yang bersajak pada akhir pasangannya , tetapi sempurna perkataannya dalam satu pasangan sahaja.

Seterusnya, dalam gurindam Aminuddin Baki, ditulis oleh Mas Adeki, tema perjuangan seorang tokoh yang bernama Aminudin Baki sebagai seorang intelektual tellah diangkat. Hal ini bermakna bahawa gurindam bukan sahaja ditulis untuk memberikan nasihat kepada pembacanya, malah juga menjadi wadah dalam menyampaikan sesuatu perkara ataupun menyanjung tokoh-tokoh yang terkenal dalam sejarah serta menghargai jasa seseorang.Dalam Kesusasteraan Indonesia, penulis Simorangkir Simandjuntak  memberikan pendapat beliau dengan menyatakan bahawa gurindam adalah satu ikatan yang timbul setelah adanya pengaruh daripada masyarakat India. Keistimewaan gurindam ini ialah ia mengandungi kata-kata nasihat. Ia mengandungi dua baris gurindam.Contohnya:   

                  
“kurang fikir kurang siasat”
“Tentu dirimu kelak tersesat”


Gurindam jelas berbeza dengan mantera kerana ia tidak mengandungi unsur-unsur konotasi magis, juga berbeza daripada teromba kerana tidak merujuk kepada salasilah atau undang-undang adat dalam sesebuah komuniti.



 Biografi Raja Ali Haji


RAJA ALI HAJI


Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad atau lebih dikenali sebagai Raja Ali Haji, ialah ulama, ahli sejarah, serta pujangga Melayu-Bugis, dan terutamanya pencatat pertama dasar-dasar tatabahasa bahasa Melayu melalui Pedoman Bahasa, buku yang telah menjadi piawai bahasa Melayu. Bahasa Melayu baku inilah yang ditetapkan sebagai bahasa Indonesia, bahasa rasmi negara Indonesia, dalam Kongres Pemuda Indonesia pada 28 Oktober 1928.Dilahirkan di Pulau Penyengat, Kepulauan Riau, Raja Ali Haji merupakan keturunan kedua (cucu) kepada Raja Haji Fisabilillah, Yang Dipertuan IV dari Kesultanan Lingga-Riau. Mahakaryanya, Gurindam Dua Belas,  yang diterbitkan pada tahun 1847 menjadi pembaharu arah aliran kesusasteraan pada zamannya. Raja Ali Haji yang berpendidikan Arab masih mengekalkan bahasa Melayu Klasik yang banyak mempengaruhi oleh perkataan Arab dan struktur Arab.

Pada tahun 1822 sewaktu Raja Ali Haji masih kecil, beliau pernah dibawa oleh orang tuanya ke Betawi (Jakarta). Ketika itu bapaknya, Raja Haji Ahmad, menjadi utusan Riau untuk menjumpai Gabenor Jeneral Baron van der Capellen. Berulang-ulang kali Raja Haji Ahmad menjadi utusan kerajaan Riau ke Jawa, waktu yang berguna itu telah dimanfaatkan oleh puteranya Raja Ali untuk menemui banyak ulama, untuk memperdalam ilmu pengetahuan Islamnya, terutama ilmu fiqh. Antara ulama Betawi yang sering dikunjunginya oleh beliau ialah Sayyid Abdur Rahman al-Mashri. Raja Ali Haji sempat belajar ilmu falak dengan beliau. Selain dapat mendalami ilmu keislaman, Raja Ali Haji juga banyak mendapat pengalaman dan pengetahuan hasil pergaulan dengan sarjana-sarjana kebudayaan Belanda seperti T. Roode dan Van Der Waal yang kemudian menjadi sahabatnya.

Kira-kira tahun 1827/1243H Raja Ali Haji mengikut bapanya Raja Ahmad pergi ke Makkah al-Musyarrafah. Raja Ahmad dan Raja Ali Haji adalah di antara anak Raja Riau yang pertama menunaikan ibadah haji ketika itu. Raja Ali Haji tinggal dan belajar di Mekah dalam jangka masa yang agak lama. Semasa di Mekah Raja Ali Haji sempat bergaul dengan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Beliau sempat belajar beberapa bidang keislaman dan ilmu bahasa Arab dengan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani yang ketika itu menjadi Ketua Syeikh Haji dan sangat berpengaruh di kalangan masyarakat Melayu di Mekah. Beliau bersahabat dengan salah seorang anak Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari iaitu Syeikh Syihabuddin bin Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari. Barangkali ketika itulah, Raja Ali Haji sempat mempelawa ulama yang berasal dari Banjar itu supaya datang ke Riau, dan jika ulama tersebut bersetuju untuk datang, ulama itu akan dijadikan Mufti di kerajaan Riau. Dalam perjalanannya ke Mekah itu, Raja Haji Ahmad dan puteranya Raja Ali Haji pula mengambil kesempatan berkunjung ke Kairo (Mesir), setelah itu kembali ke negerinya Pulau Penyengat, Riau.

Pada zaman dahulu, kerajaan Riau-Johor memiliki ramai ulama antaranya Habib Syaikh keturuan as-Saqaf, Syeikh Ahmad Jabarti, Syeikh Ismail bin Abdullah al-Minkabawi, Syeikh Abdul Ghafur bin Abbas al-Manduri dan ramai lagi. Tambahan lagi, saudara sepupu Raja Ali Haji yang bernama Raja Ali bin Raja Ja’far menjadi Yamtuan Muda Kerajaan Riau VIII (tahun 1845-1857) menggantikan saudaranya Raja Abdur Rahman bin Raja Haji Yamtuan Muda Kerajaan Riau VII (taun 1833-1845). Apabila Raja Ali Haji pulang dari Mekah beliau disuruh oleh saudara sepupunya itu untuk mengajar agama Islam, Raja Ali bin Raja Ja’far juga turut belajar dengan Raja Ali Haji.Setelah sekian lama, Raja Ali Haji meceburi bidang pendidikan. Beliau dikatakan telah mengajar Ilmu Nahu, Ilmu Sharaf, Ilmu Usuluddin, Ilmu Fiqh, Ilmu Tasauf dan lain-lain. Raja Ali Haji mempunyai kepakaran yang tinggi dalam ilmu pengetahuan Islam, bahkan beliau memang seorang ulama besar pada zamannya.Ramai anak murid Raja Ali Haji yang telah menjadi tokoh terkemuka, di antaranya Raja Haji Abdullah yang kemudian menjadi Yamtuan Muda Riau IX, tahun 1857-1858, Saiyid Syaikh bin Ahmad al-Hadi.

Dalam ilmu syariat, Raja Ali Haji berpegang teguh dengan Mazhab Syafie, dalam iktikad berpegang akan faham Syeikh Abul Hasan al-Asy’ari dan Abu Manshur al-Maturidi, sedang dalam amalan tasawuf beliau adalah seorang penganut Tarekat Naqsyabandiyah dan mengamalkan Sholawat Dalail al-Khairat yang dibangsakan kepada Saiyid Sulaiman al-Jazuli, yang diamalkan secara beruntun sejak datuk-datuknya terutama Raja Haji as-Syahidu fi Sabilillah yang ketika akan meninggalnya masih tetap memegang kitab selawat tersebut di tangannya, sementara pedang terhunus di tangannya yang satu lagi.Raja Ali Haji meninggal dunia di Riau pada sekitar tahun 1873. Beliau ditetapkan oleh pemerintah Republik Indonesia sebagai pahlawan negara pada tahun 2006.



Falsafah dan Pemikiran


Falsafah didefinisikan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu-ilmu lain (Kamus Dewan edisi keempat, 2010: 406).Perkataan ‘falsafah’ berasal daripada bahasa Yunani philosophia, iaitu philo ertinya cinta dan sophia ertinya hikmat (Mohd Rashid Md Idris, 2012: 1). Manakala pemikiran yang pernah dijelaskan oleh Zainal Kling (1993) sebagai kegiatan untuk membentuk sesuatu sistem tanggapan yang akan menjadi rangka berfikir yang wajar bagi semua anggota masyarakat. Menurut Asmah Haji Omar (1986) pula, beliau memberikan pendapat seperti yang terdapat dalam petikan dibawah.


“Adapun definisi yang diberikan oleh ahli-ahli psikologi untuk pemikiran, untuk tujuan kajian, kita  akan mentafsirkannya sebagai kegiatan-kegiatan yang berlaku dalam otak kita apabila menghadapi sesuatu keadaan, perbuatan, dan sebagainya. Hasil daripada pemikiran itu adalah fikiran.”

       S. Othman Kelantan (1997) mendefinisikan pemikiran sebagai idea yang wujud daripada golongan intelektual yang menggunakan fakulti kritikal dalam mindanya untuk memikirkan sesuatu masalah dalam masyarakatnya. Pemikiran itu disebarkan di dalam lingkungan masyarakatnya atau keluar daripada masyarakatnya.

Gurindam Dua Belas turut mempunyai falsafah dan pemikirannya yang tersendiri. Meskipun dalam bentuknya yang ringkas, kelebihan Gurindam Dua Belas adalah terletak kepada daya pemikiran dan falsafahnya yang tinggi. Dalam ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu menggabungjalinkan unsur estetika luaran dan keindahan dalaman. Istilah dan gaya bahasa yang digunapakai tidak bersifat setempat semata-mata, sebaliknya turut dipengaruhi pengaruh dan susunan nahu bahasa Arab (Shafie Abu Bakar 1996).Gurindam Dua Belas mengandungi dua belas fasal yang membincangkan pelbagai persoalan kehidupan manusia, sama ada kehidupan di dunia, mahupun di akhirat. Antara pemikiran yang terkandung dalam puisi tersebut termasuklah mengenai akidah dan tasauf, syariat rukun Islam, kepentingan akhlak, serta konsep pemerintahan. Setiap fasal dilihat berupaya menyentuh jiwa kesedaran masyarakat, sekaligus memainkan peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan berlandaskan syariat Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam Dua Belas, secara tidak langsung mencerminkan contoh insan yang memiliki kualiti serta jati diri yang indah dan sempurna.

Raja Ali Haji, selaku seorang muslim yang taat, memasukkan empataspek ajaran agamanya itusyari’at, tarikat, hakikat, dan makrifat ke dalamGurindam dua belas sebgai pemikirannya. RajaAli Haji menciptakan Gurindam dua belas itu pada hakikatnya merupakancerminan perasaan, pengalaman, dan pemikirannya dalam hubungannya denganhidup dan kehidupan manusia di dunia ini. Gurindam dua belas mengandungi buah pikiran, perasaannya, pandangan dan pengalaman hidupnya. Hal ini membuatkan pembaca mampu memahaminya dengan senang. Di dalam Gurindam dua belas itu Raja Ali Haji telah mengungkapkan pemikiran dan cita-cita keagamaanya yang mendasari penciptaan gurindam tersebut. Bagi Raja Ali Haji,seseorang sekali-kali tidak boleh diagung-agungkn namanya apabila dia tidak mengenaldan menghayati syari’at, tarikat, hakikat, dan makrifat seperti yang terdapat dalam gurindam ini. Oleh sebabitu, tidaklah terlalu berlebihan apabila dikatakan bahawa agama Islam bagi RajaAli Haji merupakan asas pemikiran agung bagi karya sasteranya, atau merupakansumber penciptaan gurindamnya dan kepada agamalah gurindamnya itu dicipta.

Bagi Raja Ali Haji, dalam perspektif kebudayaan bangsa dan masyarakatnya, agama Islam merupakan pengikat bagi tingkat sosial dalam pembinaan kebudayaan itu sendiri. Nilai-nilai Islam inilah yang akan mengarahkan pembinaan generasi dengan mengajarkan pelbagai kebajikan, kebaikan, dan kebenaran. Bersamaan dengan fungsinya yang konservatif itu, agama (nilai-nilai Islam) bagi Raja Ali Haji juga merupakan faktor yang kreatif dan dinamik, yang merangsang dan memberi makna kehidupan, mempertahankan kemapanan suatu pola kemasyarakatan dan sekaligus sebagai penunjuk jalan bagi umat manusia di tengah rimba belantara kehidupan dunia dengan memberikan harapan pada masa depan. Dengan demikian, jelaslah bahawaagama (nilai-nilai Islam) merupakan dorongan penciptaan gurindam dua belas dan sebagai sumber ilhamnya.


 Nilai estetika


Karya seni merupakan hasil daripada proses imaginasi dan kreatif manusia dalam menggarap keindahan bagi mengerjakan sesuatu. Ianya tidak terhad kepada hasil penulisan sahaja malah meliputi seni bina, lukisan, muzik, bahasa dan sebagainya. Hal ini sangat bertepatan dengan pendapat yang dikemukakan oleh Nor Azman Ab. Aziz (2013:1) yang menyatakan bahawa estetika adalah cabang falsafah yang mengandungi pertalian dengan sifat keindahan, seni, rasa, penciptaan dan tanggapan terhadap keindahan.

Berbalik kepada makna estetik, perkataan estetik sebenarnya berasal dari bahasa Yunani kuno iaitu aesthesis yang bererti tanggapan. Jim Supangkat dan Rizki A Zaelani (2006:6). Istilah estetik telah diberikan makna baru pada tahun 1735 oleh Alexander Baumgarten yang membawa maksud estetika penghakiman yakni menilai dan merasa serta menghayati sesuatu dengan mendalam. Nor Azman Ab. Aziz (2013:2). Dengan kata lain, estetika sebenarnya merupakan bidang ilmu ilmu yang membahaskan keindahan, bagaimana sesuatu seni itu terhasil dan bagaimana seseorang dapat merasainya atau menghayatinya.

Menurut Rahman Shaari (2001:28) estetika bermaksud nilai keindahan dalam sesebuah karya sastera. Nilai yang dimaksudkan berkaitan dengan perasaan manusia dan subjektif sifatnya. Contohnya, mungkin pembaca pertama menganggap karya itu bernilai estetika, namun pembaca kedua pula tidak menganggapnya sedemikian. Jadi, menurut Rahman Shaari (2001) bagi sesebuah karya, aspek teknik dan gaya itulah yang menjadi penentu hadirnya nilai estetika. Bahkan kehadiran isi yang bagus tidak menjamin tingginya nilai estetika melainkan keseimbangan kesemuanya dalam karya tersebut sangat dituntut.

Gurindam Dua Belas memiliki nilai-nilai yang sangat tinggi.Baik dari nilai pendidikan, nilai agama, nilai sosial, nilai moral serta nilai seni.Nilai keindahan agama ditempatkan oleh Raja Ali Haji sebagai perkara yang terpenting bagi rakyatnya.Bagi beliau, orang yang tidak beragama sebenarnya tidak memiliki identiti diri.Untuk mencapai kesempurnaan, manusia harus mengenal yang empat (empat zat yang mula-mula menjadikan manusia). Orang yang mengenal Allah, melakukan perintah-Nya dan menjauhi laranganNya, tidak akan berbuat salah. Kita dapat mengetahui kebesaran Allah yang menciptakan manusia, makhluk ciptaan-Nya yang paling sempurna.Manusia yang lekadengan kebahagiaan di dunia sebenarnya tertipu kerana mereka tidak menyedari bahawa dunia yang fana ini sebenarnya merugikan. Contoh keindahan nilai agama ini boleh dilihat pada fasal pertama, iaitu:

Fasal 1
Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang ma'rifat
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang terpedaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah ia dunia mudarat.



Isi dari fasal kedua juga masih membincangkan mengenai keindahannilai agama.Semakin manusia mengenal Allah, maka semakin takut mereka pada-Nya.Perintah-perintahNya wajib kita laksanakan, terutama yang tercantum dalam rukun Islam, solat, puasa, zakat, dan naik haji.Raja Ali Haji menanggap solat sebagai pegangan hidup. Orang yang meninggalkan ibadah puasa akan kehilangan dunia dan akhirat, bererti Allah tidak akan menjaga orang itu. Harta dari orang yang tidak membayar zakat tidak diredhai oleh Allah.Orang yang tidak naik haji (apatah lagi bila dia berkemampuan) tidak menyempurnakan janji sebagai orang Islam.Nilai ini boleh dilihat dalam fasal 2 dibawah:


Fasal 2
Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua temasya.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.



Dalam fasal ketiga, Raja Ali Haji mengingatkan betapa pentingnya menjaga anggota tubuh dari perbuatan-perbuatan yangtidak baik. Mata harus dijaga supaya tidak timbul keinginan yang menyimpang. Telinga harus dijauhkan dari segala bentuk hasutan dan mendengar perkara yang tidak baik. Orang yang menjaga percakapannya akan mendapatkan manfaat. Tangan juga harus dijaga dari mengambil milik orang lain. Nafsu harus dijaga supaya tidak melakukan perbuatan yang tidak patut. Hidup harus dijalani dengan penuh semangat. Jangan merugikan diri dengan melakukan hal-hal yang membazir dan melakukan maksiat. Perkara ini boleh dilihat dalam fasal ketiga yang dilampirkan dalam lampiran. 

Raja Ali Haji berbicara tentang budi pekerti dalam pasal keempat. Hati adalah inti dari jiwa manusia. Hati yang dengki hanya akan merugikan diri sendiri. Berbicara harus dipikir supaya tidak celaka kerananya. Amarah adalah perbuatan sia-sia. Orang yang pernah berbohong, sedikit apa pun dustanya, akan terus tampak di mata orang lain sebagai pembohong. Orang yang paling celaka adalah orang yang tidak menyadari kesalahannya sendiri sampai harus dikatakan oleh orang lain. Sifat pemurah akan menambahkan hartanya sendiri, bererti dengan menjadi dermawan harta kita akan bertambah (ditambah oleh Allah). Kelakuan dan kata-kata hendaklah selalu halus dan bersih.

Rangkap pertama pada fasal kelima bermakna orang yang bersifat baik tampak dari perbuatannya. Orang yang mulia dan berbangsa dapat kita lihat dari perilaku dan tutur katanya. Orang yang bahagia adalah orang yang berhemat dan tidak melakukan perbuatan yang sia-sia. Orang yang pandai tidak pernah jemu untuk belajar dan memetik pelajaran dari hidupnya di dunia. Orang yang baik adalah orang yang pandai bergaul dalam masyarakat. Melalui fasal keenam, Raja Ali Haji membincangkan mengenai orang di sekeliling kita. Carilah sahabat yang setia dan dapat membantu kita. Carilah guru yang serba tahu dan tidak menyembunyikan hal-hal buruk. Isteri yang patut diambil adalah isteri yang berbakti. Abdi (pengikut, pembantu, budak) yang baik untuk diambil adalah abdi yang berbudi.

Fasal ketujuh juga berisi tentang budi pekerti. Orang yang banyak bicara kemungkinan pendusta. Terlalu mengharapkan sesuatu akan menimbulkan kekecewaan yang mendalam saat sesuatuitu tidak seperti yang diharapkan. Setiap pekerjaan harus ada persiapannya. Anak harus dididik supaya tidak menyusahkan orang tua di kemudian hari. Orang yang gemar mencela orang lain bagaikan tong kosong yang nyaring bunyinya. Perkataan yang lemah-lembut akan lebih didengar orang daripada perkataan yang kasar. Orang yang benar jangan disalahkan (difitnah atau dikambinghitamkan). Dalam pasal kedelapan, Raja Ali Haji berpesan bahawa orang yang ingkar dan menganiayai dirinya sendiri tidak boleh dipercayai. Orang yang ego selalu menunjukkan kebaikan dirinya dan menyalahkan orang lain. Pujian tidak usah dibuat sendiri tapi tunggulah datangnya dari orang lain. Sifat-sifat buruk dalam diri kita jangan ditayang kepada umum, begitu pula kebaikan-kebaikan yang telah kitabuat. Kesalahan orang lain jangan diungkit dan kesalahan sendiri harus disedari.

Fasal kesembilan pula, manusia yang mengerjakan pekerjaan yang tidak baik diibaratkan sebagai syaitan. Para pemuda sering melakukan perbuatan maksiat. Lelaki dan perempuan jangan bertemu dalam suasana yang mendorong perbuatan negatif seperti zina. Orang tua yang berhemat (hidup tanpa berbuat sia-sia) dan orang muda yang gemar belajar dijauhi oleh syaitan. Kewajiban terhadap orang tua, anak, isteri, dan teman dibahas dalam fasal kesepuluh. Anak harus hormat dan berbakti pada ibu bapanya. Orang tua harus benar-benar mendidik anaknya supaya berjaya dan dapat menaikkan darjat mereka. Kita juga harus bersikap adil terhadap teman. Kita hendaknya menolong antara satu sama lain, terutama yang sebangsa, dibahasakan dalam fasal ke sebelas. Kita harus membuang sifat-sifat buruk dan memegang amanah. Amarah sebaiknya ditahan untuk mendahulukan keperluan (hajat). Bila ingin disukai orang ramai, kita harus membentuk sikap yang disukai oleh orang ramai. Semua ini terangkum dalam pasal kesebelas.

Fasal yang kedua belas atau fasal yang terakhir membahas tentang kewajiban raja, orang yang berilmu, dan hikmah kematian. Hubungan raja dengan menteri mestilah saling menjaga antara satu sama lain. Raja yang baik atau raja yang mendapat petunjuk dari Allah adalah raja yang adil terhadap rakyatnya. Orang yang berilmu disukai Allah dan dihormati orang lain. Bila manusia mengingat kematiannya nanti,dia akan akan lebih berbakti pada Allah. Orang yang tidak buta hatinya akan mengetahui kewujudan akhirat.

Jika kita melihat dari nilai seni pula, Gurindam Dua Belas sering dibawakan dengan iringan lagu-lagu melayu. Setiap fasal dilagukan dengan irama yang berbeza-beza. Tapi, muncul keraguan mengenai irama yang dibawakan ketika membacakan Gurindam Dua Belas pasal dua belas. Masyarakat yang sering menggunakan irama yang sama menyebabkan muncul pemikiran masyarakat yang mengatakan bahawa irama Gurindam Dua Belas harus menggunakan irama tersebut iaitu lagu-lagu melayu. Seolah-seolah irama tersebut merupakan irama yang wajib untuk dinyanyikan. Sebenarnya,perkara ini tidak benar kerana setiap irama yang digunakan utnuk membawakan Gurindam Dua Belas adalah bebas, asalkan memiliki aturan-aturan yang baik, intonasi yang tepat.

Selain itu,keindahan nilai diri dan keperibadian juga ditonjolkan dalam gurindam ini dengan menggunakan diksi seperti mata, cita-cita, kuping, jahat, lidah, faedah, tangan, perut, fi’il, ingat, semangat, kaki, berjalan, dan sebagainya. Perhatikan contoh dalam fasal ketiga di bawah:

Apabila terpelihara lidah,
nescaya dapat daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
keluarlah fi'il yang tiada senonoh.


Penggunaan kata lidah atau terpelihara lidah, dan faedah pada gurindam di atas merupakan penanda nilai diri dan keperibadian bahawa apabila seseorang dapat memelihara percakapanya, dia akan mendapatkan faedahnya. Demikian pula penggunaan kata perut, fi’il, dan senonoh merupakan penanda nilai diri dan keperibadian bahawa apabila seseorang hanya memikirkan perut, tidak sempat memikirkan perbuatannya, sehingga melakukan perbuatan yang tidak senonoh. Jadi, dapat disimpulkan bahawa keindahan diksi atau pilihan kata digunakan oleh penulis gurindam untuk menyampaikan nilai kehidupan kepada pembaca.


Kepengarangan


Menurut Mohd. Rashid Hj. Md. Idris et al. (2015:96), aspek kepengarangan dan estetika merupakan dua unsur yang sangat penting dan mempengaruhi kedudukan sesebuah teks serta seseorang sasterawan. Kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya. Biasanya kepengarangan dapat menerangkan mengenai kekuatan, keistimewaan atau kelemahan seseorang pengarang. Kepengarangan dianalisis daripada aspek keperibadian yang dicapai oleh pengarang. Keperibadian merupakan kemuncak kejayaan seseorang pengarang. Prinsip keperibadian merupakan klimaks dalam perjuangan seseorang pengarang, di mana ianya harus berusaha untuk membina teks yang unggul dan mencipta sifat keperibadian masing-masing.

Unsur gaya bahasa juga turut dikaitkan dengan kepengarangan dalam gurindam tersebut. Antara aspek gaya bahasa yang dikaji adalah aliterasi, asonansi, sinkof, anafora, kata ganda, simile, antithesis kata ganda, dan rima. 




a.       Aliterasi

Menurut Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:26), aliterasi ialah sejenis gaya bahasa perulangan bunyi konsonan yang sama pada awal kata dan yang berurutan waima dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa tradisional, prosa moden sama ada kreatif atau bukan kreatif.

                        Rahman Shaari (2001) pengulangan bunyi konsonan dalam baris-baris karya (puisi atau prosa). Kedudukan konsonan itu mungkin di awal kata atau suku kata ditekankan dalam baris-baris berkenaan. Contoh aliterasi dalam Gurindam 12 adalah seperti berikut:

                        Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.

                                                                                    (Fasal 3, rangkap 4)


                               Berdasarkan contoh aliterasi di atas, terdapat pengulangan huruf konsonan      ‘g’. Penggulangan huruf ‘g’ ini berada ditengah dan berurutan dengannya.



b.      Asonansi

Menurut Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:30), asonansi ialah sejenis gaya bahasa perulangan bunyi vokal yang sama pada setiap baris atau pada setiap ayat yang biasanya secara berurutan supaya memperoleh kesan tertentu. Dalam bahasa Melayu, terdapat enam jenis bunyi vokal, tetapi bunyi-bunyi itu dalam penulisan hanya diwakili oleh lambang ‘a’, ‘e’, ‘i’, ‘o’ dan ‘u’, iaitu sebanyak lima bentuk huruf sahaja. Yang berikut ialah contoh gaya bahasa asonansi yang terdapat dalam Gurindam Dua Belas,  karya Raja Ali Haji, iaitu :

Barang siapa tiada memegang agama,
Sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
           
                                                                                                              ( Fasal 1, rangkap 1)

Contoh fasal 1 dan rangkap 1 seperti di atas merupakan asonansi huruf ‘a’ pada baris pertama yang menunjukkan pengulangan huruf vokal yang berurutan dengannya.



c.       Sinkof

Menurut Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:27), sinkof  ialah sejenis gaya bahasa penyirnaan, iaitu pengguguran huruf sisip atau suku kata sisip perkataan atau dengan menghilangkan huruf tengah atau suku kata tengah bagi perkataan. Contohnya, dalam Gurindam Dua belas yang dikaji ini, unsur sinkop ini dapat dilihat seperti yang berikut :

Cahari olehmu akan sahabat,
Yang boleh dijadikan obat.

                                                                                                                    (Fasal 6, rangkap 1)

Tahu pekerjaan tak baik, tetapi dikerjakan,
Bukannya manusia ia itulah syaitan.
           
                                                                                                             (Fasal 9, rangkap 1)


Berdasarkan contoh di atas, perkataan ‘mu’ membawa maksud ‘kamu’ dan perkataan “tak’ pula membawa maksud “tidak”.



d.      Anafora


Menurut Corbett dan Connors (1993:390) dalam Abu Hassan Abdul (2013:78), anafora ialah pengulangan perkataan yang sama atau sekumpulan perkataan pada permulaan klausa yang berturutan. Pengulangan ini akan menghasilkan kesan emosi yang kuat. Berdasarkan Gurindam Dua Belas yang dikaji, gaya bahasa anafora ini dapat dilihat pada fasal dan juga rangkap yang terdapat di dalamnya. Sebagai contoh:


Barang siapa mengenal yang tersebut,
Tahulah ia makna takut.

Barang siapa meninggalkan sembahyang,
Seperti rumah tiada bertiang.

Barang siapa meninggalkan puasa,
Tidaklah mendapat dua termasa.

Barang siapa meninggalkan zakat,
Tiadalah hartanya beroleh berkat.

Barang siapa meninggalkan haji,
Tiadalah ia menyempurnakan janji.

                                                                                                               (Fasal 2 : rangkap 1-6)
           
Berdasarkan contoh di atas, pengulangan perkataan yang sama ini dapat dilihat pada pengulangan perkataan ‘barang siapa’. Pengulangan perkataan ‘barang siapa’ ini berlaku pada permulaan setiap baris. 




e.       Kata ganda


Menurut Nik Safiah Karim et al. (2008:49), kata ganda ialah bentuk kata yang dihasilkan dengan menggandakan atau mengulangi kata dasar, sama ada kata ganda tersebut diulangi secara keseluruhan atau pada bahagian-bahagian tertentu dan dengan imbuhan atau tanpa imbuhan. Dalam Gurindam Dua Belas yang dikaji, kata ganda ini dapat dilihat wujud dalam gurindam tersebut. Buktinya, dapat dilihat pada contoh di bawah, iaitu :

Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita.

                                                                                            (Fasal 3, Rangkap 1)

Jika hendak mengenal orang yang berbahagia,
Sangat memeliharakan yang sia-sia.

                                                                                                (Fasal 5, Rangkap 2)

Berdasarkan contoh di atas, kata ganda yang digunakan ini diulangi secara keseluruhan. Kata ‘cita’ digandakan menjadi ‘cita-cita’, manakala kat ‘sia’ digandakan menjadi ‘sia-sia’.



f.       Simile

Menurut Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:52), simile adalah sama ertinya dengan perumpamaan. Perkataan simile berasal daripada bahasa Latin yang bermaksud ‘seperti’. Simile ialah perbandingan terus, iaitu membandingkan dua hal yang pada hakikatnya berlainan tetapi dengan sengaja kita menganggapnya sama. Perumpamaan ini secara jelas mengungkapkan sesuatu perbandingan atau persamaan dengan menggunakan kata “seperti”, “laksana”, “bagai”, “umpama”, “bak”, “sebagai”, “penaka”, ‘serupa”, “ibarat”, “macam” dan sebagainya. Dalam Gurindam Dua Belas yang dikaji, unsur simile ini dapat dilihat pada contoh di bawah :


Barang siapa meninggalkan sembahyang,
Seperti rumah tiada bertiang.

                                                                                                                 (Fasal 2, rangkap 2)

Jika sedikit pun berbuat bohong,
Boleh diumpamakan mulutnya itu pekung.

                                                                                                               (Fasal 4, rangkap 5)


g.      Antitesis


Menurut Lanham (1968:12) dalam Abu Hassan Abdul (2013:78), antitesis adalah tindakan menggabungkan idea-idea yang bertentangan, manakala Umar Junus (1989:213) dalam Abu Hassan Abdul (2013:78), pula menjelaskan istilah antitesis merujuk kepada bentuk peletakan dua ayat atau kata yang bertentangan dalam kedudukan berdampingan. Berdasarkan Gurindam Dua Belas yang dikaji, antitesis ini dapat dilihat pada contoh yang berikut :

                        Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.

                                                                                                               (Fasal 3, rangkap 4)

Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
Di situlah banyak orang yang tergelincir.

                                                                                                       (Fasal 4, rangkap 3)




h.      Rima

Menurut Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir (2005:34), rima akhir ialah bunyi yang sama pada akhir atau kata akhir dalam sesuatu rangkap, iaitu yang terdapat dalam puisi seperti syair, gurindam, pantun atau rima ialah susunan bunyi atau keselarasan huruf pada akhir kata atau suku kata terakhir dalam sesuatu baris atau keselarasan huruf pada akhir kata atau suku kata terakhir dalam sesuatu baris atau serangkap puisi, misalnya aaaa, abab, abcabc, aabb, abba dan selainnya. Berdasarkan Gurindam Dua Belas yang dikaji, rima akhirnya ialah aa. Sebagai contoh:
                    

   
Fasal 8

Barang siapa khianat akan dirinya,
Apalagi kepada lainnya.
Kepada dirinya ia aniaya,
Orang itu jangan engkau percaya.
Lidah yang suka membenarkan dirinya,
Daripada yang lain dapat kesalahannya.





Kesimpulan


Gurindam Dua Belas merupakan karya Raja Ali Haji yang sangat terkenal. Kumpulan fasal dalam gurindam merupakan salah satu bentuk syair Raja Ali Haji. Bertujuan untuk memberikan tuntunan moral yang berdasarkan agama Islam. Tanpa meningggalkan keindahannya sebagai karya sastera, Gurindam Dua Belas memberikan pengajaran dan nasihat tentang ibadah, kewajiban raja, kewajiban anak, kewajiban orang tua, budi pekerti, dan hidup bermasyarakat yang dapat dijadikan pedoman hidup, tidak hanya masyarakat Melayu Riau pada khususnya, tapi seluruh masyarakat Melayu pada umumnya. Gurindam Dua Belas merupakan pusaka bangsa Indonesia yang perlu dilestarikan. Naskah Gurindam Dua Belas mencirikan kebudayaan bangsa Melayu yang sangat memegang teguh nilai-nilai agama, nilai moral, nilai keindahan, dan nilai kebenaran atau keyakinan. Keteguhan itu sudah berlangsung sejak beratus tahun yang lalu. Kalau pun nilai-nilai tersebut sudah mulai pudar bahkan mulai hilang dari diri bangsa Indonesia.

Hal itu merupakan kewajiban kita bersama untuk terus saling mengingatkan jika ada kesalahan yang dilakukan oleh anggota masyarakat yang lain. Kebanggaan terhadap Gurindam Dua Belas ini akan semakin menunjukkanciri bangsa Melayu yang masih memegang teguh nilai-nilai agama dalam setiap langkah kehidupannya. Selain hubungan dengan Tuhan yang maha esa, hubungan dengan sesama manusia juga perlu dijaga dan terus dipupuk. Alangkah indahnya jika seluruh lapisan masyarakat, mulai dari lapisan bawah, menengah dan atas, hidup aman dan damai. Individu yang membaca Gurindam Dua Belas diharapkan dapat menyedari kepentingannya dalam kehidupan bermasyarakat.




Versi penuh Teks: Gurindam 12 Raja Ali Haji (1808 - 1873)
(ditulis oleh Raja Ali Haji di Pulau Panyenget, Riau pada 23 Rejab 1262H (1847 AD)
semasa berumur 38 tahun. Mula diterbitkan pada 1854 AD dalam bahasa Arab.Terjemahan dalam bahasa Belanda telah dilakukan oleh Elisa Netscher.)



Gurindam 1

Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang yang ma'rifat.
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang teperdaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah Ia dunia mudarat.

Gurindam 2

Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.

Gurindam 3

Apabila terpelihara mata,
sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah,
niscaya dapat daripadanya paedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
keluarlah fi'il yang tiada senunuh.
Anggota tengah hendaklah ingat,
di situlah banyak orang yang hilang semangat.
Hendaklah peliharakan kaki,
daripada berjaian yang membawa rugi.

Gurindam 4

Hal kerajaan di dalam tubuh,
jikalau zalim segala anggotapun rubuh.
Apabila dengki sudah bertanah,
datanglah daripadanya beberapa anak panah.
Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
di situlah banyak orang yang tergelincir.
Pekerjaan marah jangan dibela,
nanti hilang akal di kepala.
Jika sedikitpun berbuat bohong,
boleh diumpamakan mulutnya itu pekong.
Tanda orang yang amat celaka,
aib dirinya tiada ia sangka.
Bakhil jangan diberi singgah,
itupun perampok yang amat gagah.
Barang siapa yang sudah besar,
janganlah kelakuannya membuat kasar.
Barang siapa perkataan kotor,
mulutnya itu umpama ketur2.
Di mana tahu salah diri,
jika tidak orang lain yang berperi.

Gurindam 5

Jika hendak mengenai orang berbangsa,
lihat kepada budi dan bahasa.
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia,
sangat memeliharakan yang sia-sia.
Jika hendak mengenal orang mulia,
lihatlah kepada kelakuan dia.
Jika hendak mengenal orang yang berilmu,
bertanya dan belajar tiadalah jemu.
Jika hendak mengenal orang yang berakal,
di dalam dunia mengambil bekal.
Jika hendak mengenal orang yang baik perangai,
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.

Gurindam 6

Cahari olehmu akan sahabat,
yang boleh dijadikan obat.
Cahari olehmu akan guru,
yang boleh tahukan tiap seteru.
Cahari olehmu akan isteri,
yang boleh dimenyerahkan diri.
Cahari olehmu akan kawan,
pilih segala orang yang setiawan.
Cahari olehmu akan abdi,
yang ada baik sedikit budi.

Gurindam 7

Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.
Apabila banyak berlebih-lebihan suka,
itulah tanda hampirkan duka.
Apabila kita kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila anak tidak dilatih,
Tika besar bapanya letih.
Apabila banyak mencela orang,
itulah tanda dirinya kurang.
Apabila orang yang banyak tidur,
sia-sia sahajalah umur.
Apabila mendengar akan khabar,
menerimanya itu hendaklah sabar.
Apabila mendengar akan aduan,
membicarakannya itu hendaklah cemburuan.
Apabila perkataan yang lemah-lembut,
lekaslah segala orang mengikut.
Apabila perkataan yang amat kasar,
lekaslah orang sekalian gusar.
Apabila pekerjaan yang amat benar,
tidak boleh orang berbuat onar.

Gurindam 8

Barang siapa khianat akan dirinya,
apalagi kepada lainnya.
Kepada dirinya ia aniaya,
orang itu jangan engkau percaya.
Lidah yang suka membenarkan dirinya,
daripada yang lain dapat kesalahannya.
Daripada memuji diri hendaklah sabar,
biar dan pada orang datangnya khabar.
Orang yang suka menampakkan jasa,
setengah daripada syarik mengaku kuasa.
Kejahatan diri sembunyikan,
kebaikan diri diamkan.
Keaiban orang jangan dibuka,
keaiban diri hendaklah sangka.

Gurindam 9

Tahu pekerjaan tak baik,
tetapi dikerjakan,
bukannya manusia yaitulah syaitan.
Kejahatan seorang perempuan tua,
itulah iblis punya penggawa.
Kepada segala hamba-hamba raja,
di situlah syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan orang yang muda-muda,
di situlah syaitan tempat berkuda.
Perkumpulan laki-laki dengan perempuan,
di situlah syaitan punya jamuan.
Adapun orang tua yang hemat,
syaitan tak suka membuat sahabat
Jika orang muda kuat berguru,
dengan syaitan jadi berseteru.




Gurindam 10

Dengan bapa jangan durhaka,
supaya Allah tidak murka.
Dengan ibu hendaklah hormat,
supaya badan dapat selamat.
Dengan anak janganlah lalai,
supaya boleh naik ke tengah balai.
Dengan isteri dan gundik janganlah alpa,
supaya kemaluan jangan menerpa.
Dengan kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi kafill.

Gurindam 11

Hendaklah berjasa,
kepada yang sebangsa.
Hendaklah jadi kepala,
buang perangai yang cela.
Hendaklah memegang amanat,
buanglah khianat.
Hendak marah,
dahulukan hajat.
Hendak dimulai,
jangan melalui.
Hendak ramai,
murahkan perangai.


Gurindam 12

Raja muafakat dengan menteri,
seperti kebun berpagarkan duri.
Betul hati kepada raja,
tanda jadi sebarang kerja.
Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh inayat.
Kasihan orang yang berilmu,
tanda rahmat atas dirimu.
Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.
Ingatkan dirinya mati,
itulah asal berbuat bakti.
Akhirat itu terlalu nyata,
kepada hati yang tidak buta








No comments:

Post a Comment